2019-11-08, 20:29
Medlem
Spaders avatar
Dilemma:
Har ett jobb där det råder brist på kvalificerad arbetskraft.
Har blivit kontaktad utav ett företag som vill ha mig.
Dom erbjuder mindre lön (skön sales-pitch).
Jobbet verkar skitkul.

Nuvarande jobb:

Betalar bättre.
Har sämre karriärmöjligheter.
Börjar gå mig på nerverna.
Tråkiga produkter.
Betalar riktigt bra bonus - 20% utav årslön!
6 veckors semester.
Har fortfarande aktier där som ej har blivit släpta.

Det andra jobbet:
-4% lägre lön per månad
Stora karriärmöjligheter
Verkar skitkul
Roliga produkter
Okänd bonus (dom vägrar säga hur många % det är)
5 veckors semester
+5% extra tjänstepension ovanpå ordinarie

Jag har räknat på det och om deras bonus är 10% så innebär det ändå att jag kommer tjäna 12% LÄGRE än jag gör nu (per år).

Vad göra?
Jag är en perfekt match för dem men det känns som att dom inte fattar hur svårt det är att rekrytera folk som jobbar med det här. Alternativt att dom är snåla och ej har budget för mer. Hur ska man förhandla här? Jag kan eventuellt förhandla mig till mer i semester och tjänstepension - dom har sagt att det är det enda dom kan förhandla om. Själv hade jag förväntat mig iaf lite högre lön.
Senast redigerad av Spader 2019-11-08 kl. 20:31.
Citera
2019-11-08, 20:37
Medlem
Bucketshops avatar
Bara 12% lägre lön för att göra något som du verkar tycka låter skitkul? Låter lite av en no brainer i mina öron.

Om det dessutom är som du säger och det finns större karriärmöjliheter på det nya jobbet kommer ju den löneskillnaden jämna ut sig om ett par år ändå.
Citera
2019-11-08, 20:43
Avstängd
Så vad tjänar du idag. ?
Citera
2019-11-08, 20:54
Medlem
Det är ganska svårt att svara på.

Fråga dig själv hur din ekonomi påverkas av att gå ner i lön, är det så att dessa 12% är pengar du ändå inte gör av med utan lägger undan i form av sparande eller liknande i alla fall så kanske det skulle vara smart att förhandla upp tjänstepensionen och välja det nya jobbet eftersom det var en av de förhandlingsbara punkterna.

Att ha kul på jobbet är en lyx man bör unna sig om man får möjlighet med rimliga förutsättningar.
Citera
2019-11-08, 21:06
Medlem
LDoriginals avatar
Om jobbet som du kan välja på verkar skit kul och ditt nuvarande jobb går dig på nerverna, tycker jag helt klart du ska byta. Sen som du själv säger att det finns STORA karriärsmöjligheter, fan se till att jobba upp dig samtidigt som du har kul på jobbet, så kommer nog dem 12% bli färre(?).
Citera
2019-11-08, 21:17
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Varför fråga, när du redan har presenterat det som att valet är givet, söker du stöd för det du vill.

Som säljare skall du alltid ha hög grundlön för det är den som lägger grunden för din framtida tillvaro.
Men vissa säljjobb ger ingen tjänstepension fast dom anställda tror det.
Citera
2019-11-08, 21:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Dilemma:
Har ett jobb där det råder brist på kvalificerad arbetskraft.
Har blivit kontaktad utav ett företag som vill ha mig.
Dom erbjuder mindre lön (skön sales-pitch).
Jobbet verkar skitkul.

Nuvarande jobb:

Betalar bättre.
Har sämre karriärmöjligheter.
Börjar gå mig på nerverna.
Tråkiga produkter.
Betalar riktigt bra bonus - 20% utav årslön!
6 veckors semester.
Har fortfarande aktier där som ej har blivit släpta.

Det andra jobbet:
-4% lägre lön per månad
Stora karriärmöjligheter
Verkar skitkul
Roliga produkter
Okänd bonus (dom vägrar säga hur många % det är)
5 veckors semester
+5% extra tjänstepension ovanpå ordinarie

Jag har räknat på det och om deras bonus är 10% så innebär det ändå att jag kommer tjäna 12% LÄGRE än jag gör nu (per år).

Vad göra?
Jag är en perfekt match för dem men det känns som att dom inte fattar hur svårt det är att rekrytera folk som jobbar med det här. Alternativt att dom är snåla och ej har budget för mer. Hur ska man förhandla här? Jag kan eventuellt förhandla mig till mer i semester och tjänstepension - dom har sagt att det är det enda dom kan förhandla om. Själv hade jag förväntat mig iaf lite högre lön.
Man kan ju fråga så här: Vad händer om du inte byter jobb? Jo, då kommer du att fortsätta att leta jobb, eftersom du vill byta. Så frågan du bör ställa dig är väl om det är sannolikt att du hittar något som är bättre än det du nu är erbjuden (sett till både arbetsuppgifter, lön och annat som är relevant att väga in). Och vad är svaret på den frågan?
Citera
2019-11-08, 21:49
Medlem
submariners avatar
Hej,

Provtryck att arbetsuppgifter och långsiktig utveckling faktiskt finns på riktigt innan du tackar ja :yes,
Citera
2019-11-08, 22:12
Moderator
rancors avatar
Semester kan man nog relativt lätt förhandla om,

Vad tjänar du idag? Lycka och glädje på jobbet samt möjlighet för utveckling är mycket bättre på lägre sikt. Tänk om du är kvar och bara "stannar" i utveckling. Vad är dessa % värda om 10 år? Du kanske får bättre förhandlingsmöjligheter på det nya stället.

Var ser du dig själv om 5 år som exempel? Tänk framåt och lås inte in dig.
Citera
2019-11-08, 23:11
Medlem
Spaders avatar
Tack för alla svar
Idag tjänar jag ca 49k/mån (bonus inräknad).
Om 5 år har jag garanterat senior i min titel, och 10-25% högre lön om jag stannar kvar där jag är idag.
På nya stället så räknar jag med kanske 5-10% löneök och ingen senior-titel (då de ej använder sånt trots att resten utav branschen gör det).
Citera
2019-11-08, 23:14
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Varför fråga, när du redan har presenterat det som att valet är givet, söker du stöd för det du vill.
Det är inte givet.
Hjärtat säger: "Ta jobbet"
Hjärnan säger: "Men det ju fan lägre lön - potentiellt mycket lägre lön"

Fråga gör jag för att få feedback och för att lägga ljus på saker jag annars kanske missat själv.
Citera
2019-11-08, 23:19
Medlem
Lätt. Välj det roligare jobbet! Been there done that. Gick ner 21% ,3år senare var jag ikapp och jobbet i sig gav mig den erfarenhet som behövdes för att få ett chefsjobb. Ytterligare 3 år senare tjänade jag betyyydligt mycket mer. 😁😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in