2019-11-08, 19:35
Medlem
jbswebecks avatar
Är det värt att öppna ett sparkonto när jag har 30000kr på mitt vanliga konto som aldrig används? Eller ska jag vänta tills det blir 50000kr? Dessa pengar används enbart om det är nånting akut typ att kylen tar semester.

Undrar även vad det kostar med ett sparkonto samt vilken bank som är bäst?
Citera
2019-11-08, 19:42
Medlem
Självklart ska du placera pengarna på något konto som ger ränta och som har insättningsgaranti.
Ett sparkonto ska inte kosta något att öppna.

https://www.sparkonto.nu
Citera
2019-11-08, 19:59
Medlem
bithaxs avatar
Har sparkonto hos santander. Kostar inget.
Citera
2019-11-08, 20:09
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Är det värt att öppna ett sparkonto när jag har 30000kr på mitt vanliga konto som aldrig används? Eller ska jag vänta tills det blir 50000kr? Dessa pengar används enbart om det är nånting akut typ att kylen tar semester.

Undrar även vad det kostar med ett sparkonto samt vilken bank som är bäst?

Självklart ska du ha ett buffertkonto. Se till att det är fria uttag, ingen bindningstid och insättningsgaranti. Det blir ju ingen ränta att tala om, under en procent, men du slipper bli av med allt om nåt händer med ditt kort och dessutom blir det tydligare hur stor din buffert verkligen är.
Citera
2019-11-08, 20:11
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Självklart ska du ha ett buffertkonto. Se till att det är fria uttag, ingen bindningstid och insättningsgaranti. Det blir ju ingen ränta att tala om, under en procent, men du slipper bli av med allt om nåt händer med ditt kort och dessutom blir det tydligare hur stor din buffert verkligen är.

Tack vad menas egentligen med insättningsgaranti?
Citera
2019-11-08, 20:13
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Att dom banken går omkull så går staten in och ersätter dig. Gäller upp till 100K Euro om jag inte minns fel.
Citera
2019-11-08, 20:14
Medlem
Citat:

Att Riksgälden (staten) garanterar det insatta beloppet (upp till en viss gräns) om banken går i konkurs.
Citera
2019-11-08, 21:22
Medlem
Obundet sparande med insättningsgaranti. Nedanstående alternativ ger dig högst ränta med säkerhet:

SevenDay Bank

Nordax Bank

Instabank

Qliro

0,90% är vad som erbjuds i dagsläget.
Citera
2019-11-12, 21:00
Medlem
LFC96s avatar
Jag har kört med 4Spar sen 2016 och funkar klockrent, nu med Trustly dessutom så insättning och uttag går direkt.
Bara korkade har pengar på storbankerna
Citera
2019-11-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFC96
Jag har kört med 4Spar sen 2016 och funkar klockrent, nu med Trustly dessutom så insättning och uttag går direkt.
Bara korkade har pengar på storbankerna

4spar funkar klockrent tills den dagen det händer något. Då är dina pengar dom första som försvinner helt och hållet, utan någon form av garanti från staten.

Uppsida på 8%, nersida på 100%, är det värt den risken? För dig kanske. Men är en person så försiktig att dom letar efter sparkonton istället för att investera i tex fonder, så är det nog helt fel förslag till den personen.

Jag skulle aldrig få för mig att sätta in pengar på ett sparkonto utan insättningsgaranti, och du borde inte uppmuntra någon annan om det heller för den delen. Då är det bättre att hitta högsta möjliga ränta med insättningsgaranti, eller investera i tex fonder om man nu vill ta lite risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in