Hej.
År 2018 var jag utomlands och fick salmonella. När jag kom hem blev jag frisk men salmonellan triggade igång yttligare sjukdomar. Jag var sjuk från någongång i mitten av juli 2018 till september 12 2018.
Det var datumet jag blev inlagd på sjukhus för att sen 1 veckan senare få fastställt att jag fått en kronisksjukdom och att om jag skulle komma in några dagar senare skulle jag förmodligen ha dött pga de extrema bristerna jag fick.
Under denna tid från Juli till september 12 gjorde jag flera besök till läkare på vårdcentralen och sjukhuset och lämnade blodprov i snitt 2-3 gånger i veckan, men med samma svar av läkarna, "gå hem och vila".
Eventuellt i början av september kom jag i kontakt med en ny läkare som just kommit tillbaka från sin semester, och när hon såg mina värden fick hon panik och la in mig direkt efter en undersökning, det tog 3 veckor av sängliggande på sjukhus för att äntligen kunna gå hem igen, det tog väl till Februari ungefär för att kunna äta och leva i en vanlig standard.
Jag undrar om någon här har koll på om det går att få ersättning för "vårdfel" som skedde mellan Juli till September då alla läkare bad mig gå hem och vila fast jag var i behov av akut vård.
Läst att inom Patientförsäkringen kan man få ersättning för:
Du fått en felaktig eller försenad diagnos.
Är någon här insatt eller varit med om liknande?
Hur ska man vända sig och var?
Nej, salmonellan gav kroppen så pass mycket stryk att det utbröt till något kroniskt. Problemet är att de bad mig gå hem under 2 månaders tid när det kroniska bröt ut, och det var det som gjorde att allt höll på att bli katastrof
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!