Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Ja, det är olagligt att "falskskylta" försändelser.
Jag förstår inte din fråga ärligt talat. Det svenska staten vill ha av dig är 25% av totalvärdet (inklusive fraktkostnaden) som moms. Därtill kommer speditörens kostnader för klareringen. Beroende på vilken vara kan det dessutom bli frågan om tullskatt.
Men 2700 extra kan jag inte få ihop hur det kan bli
Det beror på ett flertal faktorer ex. har alla handlare sina olika avtal med diverse olika fraktbolag och mellan dem kan det också varierar ganska rejält. Fedex brukar visserligen vara bland de billigare, men antagligen har inte handlaren själv det bästa fraktavtalet oftast pga för lite leveranser. Sedan baseras kostnaderna också på vikt, samt värdet, så ja det kan bli dyrt. Jag tycker inte själv att 2700 kr från USA är en anmärkningsvärd kostnad för det ligger ju inte precis runt hörnet. Det blir flyg, bil, samt en jäkla massa mil innan det väl kommer fram. Sedan vill tullen ha sitt. Surt är det visserligen i förhållande till vad varan kostar, men det godkänner man ju själv och han ska ju ha fått informationen innan han väl lade beställningen, annars är det fel.