2019-11-08, 10:23
Medlem
Diamant-vibbars avatar
2700 kr EXTRA kostnad Fedex och tullavgifter kan det bli för mig exklusive ordern. Varan i sig kostar $254 och skall skickas från Arizona i usa.
Vissa här på fb har tipsat mig om att be företaget skicka som en gåva eller ett varuprov men det går INTE om varan överstiger 1600 kr. Dessutom mailade jag Arizona och de svarade att det var illegalt
Denna morgon har jag redan ringt tullen, postnord och fedex. Det är natt i Phoenix men jag frågar dig som kanske vet om företaget kan begära kostnader i efterhand från fedex förutom strafftullavgifter??
Senast redigerad av Diamant-vibbar 2019-11-08 kl. 10:40.
Citera
2019-11-08, 10:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Vissa här på fb har tipsat mig om att be företaget skicka som en gåva eller ett varuprov men det går INTE om varan överstiger 1600 kr.
Vad är det för vara som du vill beställa? Finns den inte hos t.ex Banggood, Gearbest eller andra där man kan slippa extra avgifter med rätt fraktalternativ?
Citera
2019-11-08, 11:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
2700 kr EXTRA kostnad Fedex och tullavgifter kan det bli för mig exklusive ordern. Varan i sig kostar $254 och skall skickas från Arizona i usa.
Vissa här på fb har tipsat mig om att be företaget skicka som en gåva eller ett varuprov men det går INTE om varan överstiger 1600 kr. Dessutom mailade jag Arizona och de svarade att det var illegalt
Denna morgon har jag redan ringt tullen, postnord och fedex. Det är natt i Phoenix men jag frågar dig som kanske vet om företaget kan begära kostnader i efterhand från fedex förutom strafftullavgifter??

Ja, det är olagligt att "falskskylta" försändelser.

Jag förstår inte din fråga ärligt talat. Det svenska staten vill ha av dig är 25% av totslvärdet (inklusive fraktkostnaden) som moms. Därtill kommer speditörens kostnader för klareringen. Beroende på vilken vara kan det dessutom bli frågan om tullskatt.

Men 2700 extra kan jag inte få ihop hur det kan bli
Citera
2019-11-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Jag förstår inte din fråga ärligt talat. Det svenska staten vill ha av dig är 25% av totalvärdet (inklusive fraktkostnaden) som moms. Därtill kommer speditörens kostnader för klareringen. Beroende på vilken vara kan det dessutom bli frågan om tullskatt.

Det beror på ett flertal faktorer ex. har alla handlare sina olika avtal med diverse olika fraktbolag och mellan dem kan det också varierar ganska rejält. Fedex brukar visserligen vara bland de billigare, men antagligen har inte handlaren själv det bästa fraktavtalet oftast pga för lite leveranser. Sedan baseras kostnaderna också på vikt, samt värdet, så ja det kan bli dyrt. Jag tycker inte själv att 2700 kr från USA är en anmärkningsvärd kostnad för det ligger ju inte precis runt hörnet. Det blir flyg, bil, samt en jäkla massa mil innan det väl kommer fram. Sedan vill tullen ha sitt. Surt är det visserligen i förhållande till vad varan kostar, men det godkänner man ju själv och han ska ju ha fått informationen innan han väl lade beställningen, annars är det fel.
Citera
2019-11-08, 11:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
Akta dig som fan ts för beställninga från usa. Jag gick på en nit o beställde chassi i alu till dator samt delar till rc bil..slutade på över 3000 i tull o staffavgifter. ALDRIG MER USA!
Citera
2019-11-08, 11:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det beror på ett flertal faktorer ex. har alla handlare sina olika avtal med diverse olika fraktbolag och mellan dem kan det också varierar ganska rejält. Fedex brukar visserligen vara bland de billigare, men antagligen har inte handlaren själv det bästa fraktavtalet oftast pga för lite leveranser. Sedan baseras kostnaderna också på vikt, samt värdet, så ja det kan bli dyrt. Jag tycker inte själv att 2700 kr från USA är en anmärkningsvärd kostnad för det ligger ju inte precis runt hörnet. Det blir flyg, bil, samt en jäkla massa mil innan det väl kommer fram. Sedan vill tullen ha sitt. Surt är det visserligen i förhållande till vad varan kostar, men det godkänner man ju själv och han ska ju ha fått informationen innan han väl lade beställningen, annars är det fel.

Aaaah, jag trodde TS menade att EXTRAKOSTMADERNA skulle blin2700. Men visst, om själva frakten var en del av de 2700 så är jag med på banan.

Men när jag nu läser TS igen så tror jag att din tolkning är den rätta.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-11-08 kl. 12:05.
Citera
2019-11-08, 15:09
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Jag förstår inte din fråga ärligt talat. Det svenska staten vill ha av dig är 25% av totslvärdet (inklusive fraktkostnaden) som moms. Därtill kommer speditörens kostnader för klareringen. Beroende på vilken vara kan det dessutom bli frågan om tullskatt.

Fedex sa att det kan bli 1700 om företaget lämnar hela hantering/fraktkostnad fedex debiterar till mig.
Förmodligen inte så mycket men d kan bli dyrt sade han. 25% i tullavgift kan bli 1000 kr nästan.
Jag skall beställa den unika varan efter vidare kunskap om detta. Det var dessa summor jag fick till svar imorse. Det gäller ett konstföremål som endadt kan köpad där.
Citera
2019-11-08, 15:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Fedex sa att det kan bli 1700 om företaget lämnar hela hantering/fraktkostnad fedex debiterar till mig.
Förmodligen inte så mycket men d kan bli dyrt sade han. 25% i tullavgift kan bli 1000 kr nästan.
Jag skall beställa den unika varan efter vidare kunskap om detta. Det var dessa summor jag fick till svar imorse. Det gäller ett konstföremål som endadt kan köpad där.

Skilj på moms, punktskatter, hanteringskostnader och tulltariffer. Dina inlägg blir svåra att tyda när du bara skriver "tullavgift", för något sådant existerar egentligen inte.
Citera
2019-11-10, 10:29
Medlem
Citat:

Om du inte beställt den ännu utan hör dig för med olika fraktbolag efter bästa alternativ och kan välja själv, så hör dig för med UPS också. De kan vara billigare beroende på val av frakttid, adressen i USA osv. Men räkna ändå med ca: 2000 kr i kostnad. UPS eller FedEx är de som har bäst pris från USA.
Är det ett unikt föremål, så är ju frågan hur mycket du vill ha den och vad du ev. kan få om du säljer det vidare i Sverige.
Citera
2019-11-10, 10:32
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Tacksam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in