2019-11-07, 13:51
Medlem
Hittade en bok på bokbörsen jag tänkte köpa, men det står att den är ”något snedläst”. Vad innebär det? Har aldrig hört ordet. Sökte på ordet och fick en massa träffar på antikvariat m.m. Men inget som talar om vad det betyder.
Citera
2019-11-07, 13:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag trodde det var en skomakarterm när jag läste rubriken.

Kan de mena att ryggen har blivit bruten på så sätt att den är sned?
Citera
2019-11-07, 13:56
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hittade en bok på bokbörsen jag tänkte köpa, men det står att den är ”något snedläst”. Vad innebär det? Har aldrig hört ordet. Sökte på ordet och fick en massa träffar på antikvariat m.m. Men inget som talar om vad det betyder.
Någon har helt enkelt läst den oförsiktigt så själva bokryggen blivit sned. Oftast sker det när boken är inbunden i mjukt band.
Citera
2019-11-07, 15:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Någon har helt enkelt läst den oförsiktigt så själva bokryggen blivit sned. Oftast sker det när boken är inbunden i mjukt band.

Du har läst i den gamla tråden?

(FB) Vad är en snedläst bok???

Citat:
Gäller framför allt böcker med mjuk bindning, att själva ryggen blivit sned på grund av oförsiktig läsning. Såhär (framför allt B och C): http://terminalproducts.com/sk/ryggar.jpg
Citera
2019-11-07, 16:24
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har läst i den gamla tråden?

(FB) Vad är en snedläst bok???
Nej, faktiskt inte men det skulle man ju kunna tro nu när jag läser det. Men då har jag ju inte fel i alla fall, eller hur?

Jag har jobbat i ett antikvariat och fick ofta frågan eftersom vi beskrev böckernas skick online på hemsidan, samt på en lapp i de böcker det gällde. Har själv en del snedlästa böcker och stör mig inte nämnvärt på det.
Citera
2019-11-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, faktiskt inte men det skulle man ju kunna tro nu när jag läser det. Men då har jag ju inte fel i alla fall, eller hur?

Jag har jobbat i ett antikvariat och fick ofta frågan eftersom vi beskrev böckernas skick online på hemsidan, samt på en lapp i de böcker det gällde. Har själv en del snedlästa böcker och stör mig inte nämnvärt på det.

Precis. För praktisk läsning har det ingen betydelse.
Men de som köper på bokbörsen mfl är ofta samlare, och de vill ha böckerna så gott som helt i nyskick. (mint kondition som engländarna säger)
Citera
2019-11-07, 21:33
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Precis. För praktisk läsning har det ingen betydelse.
Men de som köper på bokbörsen mfl är ofta samlare, och de vill ha böckerna så gott som helt i nyskick. (mint kondition som engländarna säger)
Helt riktigt och det är därför det är så viktigt att det framgår tydligt hur bokens skick ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in