• 7
  • 8
2019-11-13, 17:58
Medlem
CompressorVanes avatar
En del klarar inte av att koppla av.
När det gäller insta så ser ni ju hur fruntimmer funkar.
De ska visa när de tränar, reser och äter sin hälsokost.
Å va bra jag är, kolla på mig!
Citera
2019-11-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejkalle
Men herregud vad är det för fantasier?? Att musklerna får syrebrist (mjölksyra) är inte samma sak som att det inte finns syre i blodet. Är du dum på riktigt?
Annars skulle ju alla dö som får mjölksyra, oavsett om man är gravid eller inte.

Och ang Anna så har hon själv förklarat sig många gånger. Att hon kör mest lågintensiv träning och lyssnar på kroppen, avbryter om någonting känns fel.
Sluta va så jävla avundsjuka på att en fd elitidrottare inte blir smällfet för att hon har haft ett barn i magen.

Fjällvandring är inte heller skadligt för ett barn om det är rätt klätt. Dom bor för övrigt nära fjället och är inte ute på nån jävla tredagarsvandring över kebnekaise om det är det ni tror. Ska alla människor som inte råkar bo i stan låta bli att gå ut? Eller vad menar ni?

Kroppen prioriterar inte fostret framför de egna musklerna.

Och jo, springer man marathon och fjällvandrar med en veckas gammal bäbis så tar man extremt stora risker. Man undrar ju till viken nytta.
Citera
2019-11-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Är du retarderad på allvar? Diskussionen handlade om eventuell syrebrist hos foster när modern idrottar och nu pratar du om mödrar som dör?

Nej diskussionen handlade inte om "idrottande" utan marathonlöpning som höggravid. De som inte ser problemet med att göra det har säkerligen själv fått syrebrist i livmodern.
Citera
2019-11-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
En del klarar inte av att koppla av.
När det gäller insta så ser ni ju hur fruntimmer funkar.
De ska visa när de tränar, reser och äter sin hälsokost.
Å va bra jag är, kolla på mig!

Låter som Anna Jönsson Haag.
Citera
2019-11-14, 00:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nej diskussionen handlade inte om "idrottande" utan marathonlöpning som höggravid. De som inte ser problemet med att göra det har säkerligen själv fått syrebrist i livmodern.
Nej diskussionen handlade om idrottande men det finns inget som säger att livmodern får syrebrist vid maratonlöpning heller. Det kan finnas andra saker som gör att långdistanslöpning är olämpligt för höggravida men jag hade blivit förvånad om syrebrist visade sig vara en av dem. Det finns ingen teoretisk grund för det. Det finns heller inga evidens för att långdistanslöpning är farligt för foster.
Citera
2019-11-14, 10:42
Medlem
Citat:
Kroppen prioriterar inte fostret framför de egna musklerna.

Och jo, springer man marathon och fjällvandrar med en veckas gammal bäbis så tar man extremt stora risker. Man undrar ju till viken nytta.

Haha jag lägger mig här. Du har uppenbarligen aldrig varit på ett fjäll eller vart i närheten av någon som helst mödravård. Hoppas det fortsätter så. Hej
Citera
2019-11-15, 17:37
Medlem
Citat:
Nej diskussionen handlade om idrottande men det finns inget som säger att livmodern får syrebrist vid maratonlöpning heller. Det kan finnas andra saker som gör att långdistanslöpning är olämpligt för höggravida men jag hade blivit förvånad om syrebrist visade sig vara en av dem. Det finns ingen teoretisk grund för det. Det finns heller inga evidens för att långdistanslöpning är farligt för foster.

Vid mjölksyra så har musklerna brist på syre. Inre organ prioriteras ex före musklerna. Påstår du att kroppen prioriterar fostret före kroppens muskler?
Citera
2019-11-16, 15:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Vid mjölksyra så har musklerna brist på syre. Inre organ prioriteras ex före musklerna. Påstår du att kroppen prioriterar fostret före kroppens muskler?
Din okunskap är häpnadsväckande. Det är faktiskt helt otroligt hur korkad du är.

1) Syrebristen uppstår lokalt i muskeln som arbetar. Ingen gång hos friska personer uppstår syrebrist i centralt blod eller i organ som inte är skelettmuskler under idrottande.

2) Barnets blod har högre syrebindningsförmåga än moderns.

3) Det finns ingen entitet som "prioriterar" någonting alls i kroppen. Det saknas sådan agens. Jag vet inte varför du tror att organ är medvetna varelser som kan "prioritera" saker.

4) Eftersom barnets blod har högre syrebindningsförmåga betyder det att syrebrist uppstår, vid låg syrgaskoncentration i blodet, först hos modern och sedan hos barnet.

5) Vid kraftig ansträngning använder kroppen massor av syrgas och brist på syrgas utesluter kraftig ansträngning.

6) Av 2, 4 och 5 följer att om modern anstränger sig kraftigt, är det omöjligt att barnet i den stunden får syrebrist vid normala fysiologiska förutsättningar.
Citera
2019-11-17, 15:40
Medlem
Citat:
Din okunskap är häpnadsväckande. Det är faktiskt helt otroligt hur korkad du är.

1) Syrebristen uppstår lokalt i muskeln som arbetar. Ingen gång hos friska personer uppstår syrebrist i centralt blod eller i organ som inte är skelettmuskler under idrottande.

Syrebristen uppstår ja för att lungorna inte kan dra in mer syre än vad kroppen gör av med. Det är ingen jävla lokal historia, det påverkar hela kroppen och det är därför kroppen prioriterar den basal processen före det fysiska arbetet OCH FOSTRET.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in