2019-11-07, 16:36
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Intressant, jag gillar också Warren Buffet, finns den här teorin att tillgå på nätet?
https://www.investopedia.com/terms/m/marketcapgdp.asp

Ja överallt på google

Jag håller dock inte med i många fall. Är man en framstående exportnation så klarar man sig bra ändå.

https://www.gurufocus.com/stock-market-valuations.php

Citat:
1. Interest rate

Interest rates “act on financial valuations the way gravity acts on matter: The higher the rate, the greater the downward pull. That's because the rates of return that investors need from any kind of investment are directly tied to the risk-free rate that they can earn from government securities. So if the government rate rises, the prices of all other investments must adjust downward, to a level that brings their expected rates of return into line. Conversely, if government interest rates fall, the move pushes the prices of all other investments upward.”—Warren Buffett

Den är bortglömd av många. Kan ett land sänka räntan? Vilken nivå ligger det på nu? Hur stor kan uppsidan bli?

Om man jämför Sverige med Ryssland så är Sverige fast med sina -025%. Ryssland ligger på 7,5 och har sänkt till 6,5%. Vad händer om de börjar gå ner mot 3-4% utan att inflationen ballar ur?

Summa summarum så har Sverige kramat ur det sista ur räntevapnet, Ryssland har knappt börjat.

Rumänien har i alla fall 2,5% , Tjeckien 2%, Polen 1,5%.
Senast redigerad av sebastian_ 2019-11-07 kl. 16:50.
Citera
2019-11-07, 17:08
Medlem
Phantom042s avatar
Största anledningen är för att deras ekonomi framförallt växer pga de är billig arbetskraft till västerländska företag.
Om vi fortsätter med Polen som exempel, de har 8 företag värda totalt 690 miljarder SEK på Forbes lista över världens 2000 största företag, Sverige har med 1/4 av befolkningen 26 stycken företag värda 5000 miljarder SEK.

Då räknas ändå inte företag såsom IKEA, Volvo Cars, Aztra Zeneca och ABB med som officiellt inte är svenska men antingen har stort ägande eller stor produktion och utveckling i Sverige.

Tyskland är självklart ännu större med ännu mer produktion i Östeuropa, bara vinsten från deras 50 största företag under 8 månader är mer än totala värdet på Polens största företag.

Därför sker det väldigt stora investeringar i Östeuropa, men det är "våra" företag i väst som investerar och vill du ta del av vinsterna är Stockholmsbörsen väldigt bra.

Kan du ens nämna något Polskt, Ungerskt, Slovakiskt, Bulgariskt eller Rumänskt företag du skulle kunna tänka dig att investera i?
Jag känner inte ens till något.
Citera
2019-11-07, 18:30
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Största anledningen är för att deras ekonomi framförallt växer pga de är billig arbetskraft till västerländska företag.
Om vi fortsätter med Polen som exempel, de har 8 företag värda totalt 690 miljarder SEK på Forbes lista över världens 2000 största företag, Sverige har med 1/4 av befolkningen 26 stycken företag värda 5000 miljarder SEK.

Då räknas ändå inte företag såsom IKEA, Volvo Cars, Aztra Zeneca och ABB med som officiellt inte är svenska men antingen har stort ägande eller stor produktion och utveckling i Sverige.

Tyskland är självklart ännu större med ännu mer produktion i Östeuropa, bara vinsten från deras 50 största företag under 8 månader är mer än totala värdet på Polens största företag.

Därför sker det väldigt stora investeringar i Östeuropa, men det är "våra" företag i väst som investerar och vill du ta del av vinsterna är Stockholmsbörsen väldigt bra.

Kan du ens nämna något Polskt, Ungerskt, Slovakiskt, Bulgariskt eller Rumänskt företag du skulle kunna tänka dig att investera i?
Ja Sverige var fantastiskt, när det växte, hade låga skatter och hade ett stabilt samhälle med normala värderingar. Låt mig gissa att de 26 företagen alla är 40 år eller mer med en snittålder på ca 80 år? Samtidigt som östeuropa levde under Sovjets "företagsvänliga" klimat.

Artic paper är väl polskt? Otp bank ungerskt och romgaz rumänskt med sin 10-15% utdelning. Det finns flera jag hade velat investera direkt efter screening men då får man ringa till avanza och hålla på så det fick bli genom fonder istället, vilket bara är bra med tanke på min bristande kunskap. Att vi inte kan nämna fler säger kanske en del om hur lite det rapporteras om östeuropa i positiva ordalag trots att de är någon timme bort bara.

Kan du nämna något vietnamesiskt, filippinskt eller indonesiskt företag? Länder som enligt media är så spännande. Där pekar man på hög bnp-tillväxt och en växande medelklass som konsumerar, utbildar sig och utvecklar landet. Samma argument borde rimligen gälla för östeuropa

Poängen är väl att det gör alla utvecklingsländer i början(agerar billig arbetskraft), sen blir de självgående och tillslut kanske mäktiga på riktigt. De asiatiska i alla fall.
Senast redigerad av sebastian_ 2019-11-07 kl. 18:37.
Citera
2019-11-07, 18:32
Medlem
Är rätt vanligt vanligt folk handlar på sin hemmamarknad till största delen, jag handlat del i Polen, Ryssland och även Grekland etc. Men jag handlar globalt även i Afrika och Asien.

Rent allmänt är tillväxten i väst slut och ingen större framtid där om man vill ha stabil ökande avkastning långsiktigt.
Citera
2019-11-07, 18:51
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Är rätt vanligt vanligt folk handlar på sin hemmamarknad till största delen, jag handlat del i Polen, Ryssland och även Grekland etc. Men jag handlar globalt även i Afrika och Asien.

Rent allmänt är tillväxten i väst slut och ingen större framtid där om man vill ha stabil ökande avkastning långsiktigt.

S&P 500 slog nytt rekord idag...

Vart kommer ni alla ifrån? Är ni helt hjärndöda?
Citera
2019-11-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Fast ser man på EU är många index inte slagit någon ATH på typ 5-20 års period. Sedan pratar man långsiktigt på kommande 20-30 år framåt kommer bli ännu värre.
Citera
2019-11-07, 19:24
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Jag tycker man får skilja på väst och väst. USA är fantastiska när det gäller att skapa nya storföretag. De har en affärsman till president, låga skatter och exempelvis silicon valley som dominerar världen. Sverige och andra sidan.....ja det är en annan femma.
Citera
2019-11-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042

Det ligger nog en hel del i det du skriver.
Googlade efter ungerska företag och hittade inget jag kunde känna igen...

Men detta är till stor del ett arv från kommunismen?
På 20-30 års sikt tror jag, likt Harrywinston, att flera av dessa länder kommer vara vinnare. Betydligt lägre social expenditure, lägre skatter och generellt en högre arbetsmoral än här i Västeuropa.

Edit: samt frånvaro av identitetspolitik och annan skit.

I Sverige verkar en stor del av befolkningen se välstånd som någon slags naturlag.
Senast redigerad av svenkennet 2019-11-07 kl. 19:42.
Citera
2019-11-07, 20:11
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

På 20-30 års sikt tror jag, likt Harrywinston, att flera av dessa länder kommer vara vinnare. Betydligt lägre social expenditure, lägre skatter och generellt en högre arbetsmoral än här i Västeuropa.

I Sverige verkar en stor del av befolkningen se välstånd som någon slags naturlag.

Högre arbetsmoral? Har du någonsin arbetat med Öststatare? De är inte serviceminded överhuvudtaget inte heller är de bra på någon form av samarbete över affärsområden. De är billig arbetskraft (tänk kundservice, 1st line IT) och kan absolut inte jämföras med den kompetens som finns i generella termer i Väst.
Citera
2019-11-07, 20:20
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Högre arbetsmoral? Har du någonsin arbetat med Öststatare? De är inte serviceminded överhuvudtaget inte heller är de bra på någon form av samarbete över affärsområden. De är billig arbetskraft (tänk kundservice, 1st line IT) och kan absolut inte jämföras med den kompetens som finns i generella termer i Väst.

Exakt, vi som arbetat med öststatare vet varför de inte är på samma nivå som väst. De känner inte till orden samarbete, kompromiss osv.

Östländerna har varit fria i årtioden. Visa mig deras storslagna företag. Visa mig.
Citera
2019-11-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

Högre arbetsmoral 😯 du har nog aldrig chefat över öststatare, ögontjänare som bara jobbar när chefen råkar gå förbi, dessutom skall de va typ 4 man på ett tvåmanna jobb hela tiden oxå.. nää finns inga med högre arbetsmoral än svenskar.
Citera
2019-11-07, 20:31
Medlem
Citat:
Exakt, vi som arbetat med öststatare vet varför de inte är på samma nivå som väst. De känner inte till orden samarbete, kompromiss osv.

Östländerna har varit fria i årtioden. Visa mig deras storslagna företag. Visa mig.

Ha. För att det ska finnas några svenska företag så behöver det finnas svenskar och några svenskar kommer det inte finnas i framtiden. Vilka svenskar ska befolka de högproduktiva "svenska" företagen? Abdullahs kebab och Mohameds mattor det är framtidens "svenska" företag det.
Senast redigerad av larsjohansson 2019-11-07 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in