Citat:
Ursprungligen postat av
Phantom042
Största anledningen är för att deras ekonomi framförallt växer pga de är billig arbetskraft till västerländska företag.
Om vi fortsätter med Polen som exempel, de har 8 företag värda totalt 690 miljarder SEK på Forbes lista över världens 2000 största företag, Sverige har med 1/4 av befolkningen 26 stycken företag värda 5000 miljarder SEK.
Då räknas ändå inte företag såsom IKEA, Volvo Cars, Aztra Zeneca och ABB med som officiellt inte är svenska men antingen har stort ägande eller stor produktion och utveckling i Sverige.
Tyskland är självklart ännu större med ännu mer produktion i Östeuropa, bara vinsten från deras 50 största företag under 8 månader är mer än totala värdet på Polens största företag.
Därför sker det väldigt stora investeringar i Östeuropa, men det är "våra" företag i väst som investerar och vill du ta del av vinsterna är Stockholmsbörsen väldigt bra.
Kan du ens nämna något Polskt, Ungerskt, Slovakiskt, Bulgariskt eller Rumänskt företag du skulle kunna tänka dig att investera i?
Jag känner inte ens till något.
Ja Sverige var fantastiskt, när det växte, hade låga skatter och hade ett stabilt samhälle med normala värderingar. Låt mig gissa att de 26 företagen alla är 40 år eller mer med en snittålder på ca 80 år? Samtidigt som östeuropa levde under Sovjets "företagsvänliga" klimat.
Artic paper är väl polskt? Otp bank ungerskt och romgaz rumänskt med sin 10-15% utdelning. Det finns flera jag hade velat investera direkt efter screening men då får man ringa till avanza och hålla på så det fick bli genom fonder istället, vilket bara är bra med tanke på min bristande kunskap. Att vi inte kan nämna fler säger kanske en del om hur lite det rapporteras om östeuropa i positiva ordalag trots att de är någon timme bort bara.
Kan du nämna något vietnamesiskt, filippinskt eller indonesiskt företag? Länder som enligt media är så spännande. Där pekar man på hög bnp-tillväxt och en växande medelklass som konsumerar, utbildar sig och utvecklar landet. Samma argument borde rimligen gälla för östeuropa
Poängen är väl att det gör alla utvecklingsländer i början(agerar billig arbetskraft), sen blir de självgående och tillslut kanske mäktiga på riktigt. De asiatiska i alla fall.