2006-03-16, 16:14
Medlem
Not_mes avatar
Hej på er!

Upptäckte häromdagen att jag hade en knuta i högerhanden som sitter mellan tumbenet och pekfingerbenet i handen. Den gör inte ont, men är ganska stor. Blir hård om man spänner eller knyter handen, men det känns inte som att den sitter fast på benet på samma sätt som en muskel. Så min fråga till er är naturligtvis vad detta är? Är det en muskel? Senknuta? Ska jag göra nåt åt det? Söka läkare? Knutan finns bara på högerhanden, vänsterhanden har inget liknande.

Bör kanske nämna att jag är högerhänt och alltid använder min högerhand för att hålla hunden som drar som en idiot. Kopplet ligger precis där knutan är, så kan det vara kroppen som byggt upp lite extra fett där för att skydda benet från kopplet?

Tacksam för svar!
Citera
2006-03-16, 20:57
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Hej på er!

Upptäckte häromdagen att jag hade en knuta i högerhanden som sitter mellan tumbenet och pekfingerbenet i handen. Den gör inte ont, men är ganska stor. Blir hård om man spänner eller knyter handen, men det känns inte som att den sitter fast på benet på samma sätt som en muskel. Så min fråga till er är naturligtvis vad detta är? Är det en muskel? Senknuta? Ska jag göra nåt åt det? Söka läkare? Knutan finns bara på högerhanden, vänsterhanden har inget liknande.

Bör kanske nämna att jag är högerhänt och alltid använder min högerhand för att hålla hunden som drar som en idiot. Kopplet ligger precis där knutan är, så kan det vara kroppen som byggt upp lite extra fett där för att skydda benet från kopplet?

Tacksam för svar!
DEt finns en sjukdom som yttrar sig så som du beskriver dina symptom och det är något som heter "Gangliom" (stavning). Inte farligt men jag tror att det är en belastningsskada.
Citera
2006-03-16, 21:05
Medlem
-Dr-s avatar
Citat:
Hej på er!

Tacksam för svar!
Sitter knölen i handleden??
Jag fattar inte vart du menar.
Har du kamera så kan du ju ta en bild.
Det kan vara Ganglion
Dupuytren's Contracture om det är i handflatan.
Citera
2006-03-17, 00:17
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Sitter knölen i handleden??
Jag fattar inte vart du menar.
Har du kamera så kan du ju ta en bild.
Det kan vara Ganglion
Dupuytren's Contracture om det är i handflatan.

Den syns inte utanpå handen tyvärr. Den sitter så att säga innanför "simhuden" mellan tummen och pekfingret. Det känns som att den fäster precis där tumbenet och pekfingerbenet förgrenar sig och kan kännas både på ovansidan och undersidan av handen.

Edit: En bild för att bättre beskriva hur jag menar, http://www.med.umich.edu/1libr/sma/gangcyst.gif , den sitter alltså mellan tummen och pekfingret, men inte på handleden.
Citera
2006-03-18, 00:17
Medlem
Citat:
Den syns inte utanpå handen tyvärr. Den sitter så att säga innanför "simhuden" mellan tummen och pekfingret. Det känns som att den fäster precis där tumbenet och pekfingerbenet förgrenar sig och kan kännas både på ovansidan och undersidan av handen.

Edit: En bild för att bättre beskriva hur jag menar, http://www.med.umich.edu/1libr/sma/gangcyst.gif , den sitter alltså mellan tummen och pekfingret, men inte på handleden.

Du har antagligen fått en knuta på sena eller liknande. Kommer inte ihåg det exakta namnet på det. En kollega blev opererad för några veckor sedan för liknande sak. Han hade en knuta (knöl) i handen som började ömma. Helt ofarligt men en belastning.
Citera
2006-03-18, 00:44
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
Du har antagligen fått en knuta på sena eller liknande. Kommer inte ihåg det exakta namnet på det. En kollega blev opererad för några veckor sedan för liknande sak. Han hade en knuta (knöl) i handen som började ömma. Helt ofarligt men en belastning.

Okej, då är jag ganska lugn. Låter den vara tills den stör mig! Fick den kollad idag av en läkare (som iofs var ögonläkare, men hon bor i samma hus iaf) och hon sa att det kunde mycket väl vara ett resultat av en hund som drar alldeles för mycket att den muskeln som sitter där blev väldigt utvecklad. Medan mamma hemma trodde det var en senknuta...
Citera
2006-09-25, 18:35
Medlem
-Dr-s avatar
Hur är det med din hand nu då??

Är "knölen" kvar??
Citera
2006-09-25, 20:01
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Hur är det med din hand nu då??

Är "knölen" kvar??

Ja, den är kvar... Varken mer eller mindre sen jag skrev här. Men jag har haft en massageterapeut kolla den och hon sa att det bara var en muskel. Hon hittade samma på vänsterhanden, fast mycket mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in