• 1
  • 2
2019-11-06, 14:28
Medlem
Jag bor i USA så jag är i den lyckliga situationen att jag kan köpa en bössa på 20 minuter inklusive en AR 15 om jag känner för det.

Hursomhelst, jag har länge haft en Glock 19 för home defense men efter att läst lite på nätet börjar jag inse att en pistol kam vara nog så lämplig att försvara sig med ute på gatan. I hemmet däremot behöver man ju inte dölja sitt vapen och således kan man satsa på rejäl eldkraft.

Med andra ord funderar jag nu starkt på att köpa ett pumphagelgevär med pistolgrepp som i rubriken. Många vapenkännare verkar rekommendera ovanstående gevär trots att det är väldigt billigt (typ 450 dollar). Och efter att sett lite youtube videos så är jag sugen på att göra slag i saken senare idag.

Nu till problemet - jag har ingen koll på hagelgevär. Behöver man olja in skiten eller kan man köpa den i butiken, ladda den med lite buckshots och ett par slugs och sen bara låta den stå vid sängen redo att användas?

Tycker ni att detta är rätt vapen att stoppa en inbrottstjuv med eller finns det bättre? Kanske är ett AR 15 egentligen bättre (30 skotts magasin)? Men samtidigt känns ett pumphagelgevär mer manligt på något sätt. Det blir ju ett hål stort som en knytnäve om man skjuter någon i bröstet. Om man träffar armen så flyger hela armen av osv.

Tankar om detta?
Citera
2019-11-06, 14:37
Medlem
Jag kan inte säga så mycket mer om mossberg än att gevären funkar. Ganska smutt pumprörelse och funkar fan så bra att skjuta duvor med. Browning är i en annan klass när det gäller rörliga delar och känslan man får av dom. När satsar sitt liv på ett gevär så finns det inga pengar att spara tycker jag.
Citera
2019-11-06, 14:38
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tycker ni att detta är rätt vapen att stoppa en inbrottstjuv med eller finns det bättre? Kanske är ett AR 15 egentligen bättre (30 skotts magasin)? Men samtidigt känns ett pumphagelgevär mer manligt på något sätt. Det blir ju ett hål stort som en knytnäve om man skjuter någon i bröstet. Om man träffar armen så flyger hela armen av osv.

Tankar om detta?

AR15 kanske inte är jättebra om ni är flera i hushållet, kulorna har en tendens att fortsätta genom innerväggar, dörrar, ytterväggar och vidare och riskerar att skada tredje person - tex ett barn i ett annat rum - eller grannen ute på gatan.

Håll dig till hagelbrakaren, du. Dessutom är ett pumphagel ganska så "fail safe". Plus att det karakteristiska ljudet av ett pumphagel som mantlas brukar få de flesta angripare på andra tankar - i bästa fall kanske det räcker med att bara "visa upp" den (inklusive det ljudet) för att eventuella inbrottare skall tappa modet.
Citera
2019-11-06, 14:41
Medlem
revodnebs avatar
Det är ett mycket bra vapen. Jag ska själv köpa mig en Mossberg 590 8+1. Jag skulle inte skaffa en AR-15 för ändamålet självförsvar i hemmet, en hagelpump är mycket bättre med större träffyta.
Citera
2019-11-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ett mycket bra vapen. Jag ska själv köpa mig en Mossberg 590 8+1. Jag skulle inte skaffa en AR-15 för ändamålet självförsvar i hemmet, en hagelpump är mycket bättre med större träffyta.
Däremot - mer rekyl, större risk för vådaskott som penetrerar väggar och skadar familjemedlemmar pga spridning, låg eldhastiget, icke semi-auto och dessutom kan pumprörelsen bli lite halkig om någon springer emot en och man missar första skottet.
Citera
2019-11-06, 14:45
Medlem
Du bor inte egentligen i usa eller hur? Du går alltid igenom en bakgrundskontroll när du köper vapen. Finns vissa undantag på privat försäljning om du bor i en delstat och köper i en annan osv men annars är det kontroll som gäller.

Sen varför fråga här ens? Flesta här har ingen erfarenhet med olika självförsvarsalterativ fråga på ett americanskt forum istället där vissa kanske har personlig erfarenhet av att behöva använda vapen i hemmet.

Men för att svara på frågan ja ett kort hagelvapen är bra hemma det minskar risken att få överpenentration som kan skada andra. En 223 går lätt igenom gipsväggar och sådant. Ska du använda hagel ska du satsa på hagelstorlrk 1-4 så att du får bra täckning och inte överpenentration osv. Så inga buckshot. Men ett långt vapen är ganska svårt i små utrymmen väldigt många som har baseballklubbor med men ingen tänker på hur dom ska svinga skiten i korridoren eller hallen man har. Så kan du skjuta bra med pistolen är den bra för du kan rikta den vart du vill utan att få problem med utrymmet. Sen suger pistolgrepp på hagel du kommer inte pricka något hagel expanderar inte magiskt till 1 kvadratmeter 10cm efter mynningen.
Senast redigerad av Dlcm 2019-11-06 kl. 14:49.
Citera
2019-11-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Sen suger pistolgrepp på hagel du kommer inte pricka något hagel expanderar inte magiskt till 1 kvadratmeter 10cm efter mynningen.
Vad yrar du om? Så länge man har en kolv mot axeln så funkar pistolgrepp utmärkt.
Citera
2019-11-06, 14:58
Moderator
rancors avatar
Mitt tips är om du hittar en Beretta 1200/1201FP. Underbart kort litet semi-automatiskt hagelgevär med rekylomladdning.

Det är gammalt men det finns att få tag på och dem kostar inte mycket och med lite underhåll är dem rätt så driftsäkra.
Citera
2019-11-06, 15:03
Medlem
Jag inser tack vare svar här att Mossberg 590 kan vara ett alternativ också, större magasin.

Men hur är det med vapenvård, kan man köpa det och ladda det och ställa det vid sängen eller måste man smörja osv? Och hur illa är rekylen och ljudet från ett hagelgevär? Vore det rimligt att skjuta sex hagelskott från sovrummet eller skulle man bli döv på kuppen?
Citera
2019-11-06, 15:05
Moderator
rancors avatar
Citat:
Jag inser tack vare svar här att Mossberg 590 kan vara ett alternativ också, större magasin.

Men hur är det med vapenvård, kan man köpa det och ladda det och ställa det vid sängen eller måste man smörja osv? Och hur illa är rekylen och ljudet från ett hagelgevär? Vore det rimligt att skjuta sex hagelskott från sovrummet eller skulle man bli döv på kuppen?

Om du inte lägger an ordentligt så slår det en del på axeln och om du skjuter 6 skott i ditt sovrum så har du väldigt mycket att renovera. Det är klart, överlevnad slår helt klart renovering men det är inget man gör för skoj skull.
Citera
2019-11-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Du bor inte egentligen i usa eller hur? Du går alltid igenom en bakgrundskontroll när du köper vapen. Finns vissa undantag på privat försäljning om du bor i en delstat och köper i en annan osv men annars är det kontroll som gäller.
.

Kontrollen tar typ tio minuter, man fyller i ett formulär på en sida där man intygar att man inte är kriminell eller mentalsjuk osv och sen faxar de det till FBI eller nåt. När jag köpte min glock tog det max tio minuter.
Citera
2019-11-06, 15:47
Medlem
Citat:
Kontrollen tar typ tio minuter, man fyller i ett formulär på en sida där man intygar att man inte är kriminell eller mentalsjuk osv och sen faxar de det till FBI eller nåt. När jag köpte min glock tog det max tio minuter.
Men du måste vänta på att det kommer tillbaka från fbi du får inte gå iväg med vapnet direkt. Det brukar ta någon dag och har dom inte svarat på 14 dagar så får du ta med vapnet ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in