Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-11-12, 21:20
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jeff Ahl är inte politiker.

Jag menade mentalt sett.
Citera
2025-11-12, 22:44
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Tack för ett insiktsfullt svar. Jag delar uppfattningen att Marcus Follin knappast kan betraktas som en dissident i egentlig bemärkelse. Han framstår snarare som en delvis systemtrogen reformist, eftersom hans analyser i huvudsak utgår från tron på de parlamentariska processernas giltighet och likt många andra i den nationella oppositionen så spenderar han stor tid på att analysera det politiska spelets yttre teater, vilket kan härledas till allt från partiväsendet, politikernas återkommande utspel, val och vad man ska rösta på och allt däromkring. Enligt min mening är detta fullständigt fruktlöst och en distraktion från systemets bedrägliga natur. Systemets makthavare förtjänar nämligen inte att betraktas som meningsbärare som ska lyssnas på inom ett system där demokrati, val och väljare i praktiken reducerats till symboler, och så länge man accepterar dessa regler så kan man inte heller förändra själva spelplanen.

Som du också säger så gäller inte detta enbart för Marcus Follin, utan det genomsyrar stora delar av den nationella oppositionen som idag existerar. Personer som Jeff Ahl och många andra fastnar i samma tankefällor om och om igen – tron på att lösningen finns inom ramarna för det nuvarande politiska landskapet. De är präglade av systemets språk, dess gränser och dess självbild, vilket gör verklig opposition svår att formulera. Man uppfattar sig ofta som en del av en ideologisk förnyelse, men i praktiken är det bara en ny dimension av kontrollerad opposition, innesluten i den ordning man tror sig utmana. Både högern och vänstern ges tillräckligt utrymme i denna teater för att känna sig relevanta, men ingen av dem tillåts ifrågasätta den struktur som håller allt samman.

En person som den självbelåtne Follin har dessutom byggt upp en internetprofil där han dyrkas av unga (och kanske även äldre) grabbar, för att inte tala om hans affärsverksamhet länkad till detta, så det finns ett egenvärde för honom att producera videor, inte nödvändigtvis substantiella. Det räcker med undergångsscenarion som i hans video What Are the Sweden Democrats Doing? där han precis som du säger lägger stor vikt vid det parlamentariska systemet och förklarar att högern måste vinna nästa val, annars kommer Sverige sluta existera.
Liknande budskap och förklaringsmodeller är för och av korkade personer.

Citat:
Jag tycker verkligen att du Nyreggadjude framstår som en av de mer reflekterande och insiktsfulla rösterna i den här delen av forumet. Tyvärr är det få här som når upp till samma nivå av förståelse i de frågor som vi diskuterar. Jag noterar att du ofta bråkar med andra nationella men som har mycket svårt att släppa slavmoralen, vilket ibland blir närmast ironiskt med tanke på vilken del av forumet vi är på

Angenämt att det finns de som får ut något av mina resonemang, det gäller dock inte många nationella skulle jag tro, då rörelsen inte är förjust i oliktänkande.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in