• 5
  • 6
2021-02-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livinitup
Hej.

Ja, efter lite eftertanke så är det ganska självklart att jag får hålla mig ren tills hela denna processen är över precis som du säger. Vad tror du om att ha med sig ett negativt urinprov från VC som referens till mötet som är taget någon/några dagar innan?

Bumpar tråden. Hur gick det för dig Livinitup? Fick du behålla kortet? Jag var precis med om samma sak att jag åkte dit för ringa innehav av cannabis. Inte i närheten av en bil och jag äger ingen bil. Men har körtkort som jag så klart inte vill bli av med.

Gillar att röka weed men dricker i stort sett aldrig alkohol och tar inga andra droger förutom kaffe och cigg. Skulle så klart aldrig framföra bil påverkad. Kör bil kanske 4-5 ggr per år, typ när vi ska till släkten över jul eller på semester under sommaren. Har alltid med fru och barn i bilen när vi åker och skulle aldrig utsätta dom för fara genom att vara påverkad när jag kör. Men snuten som tog mig sa att körtkortet hänger löst. Vill så klart undvika att behöva pissa. Men dum som jag är sa jag till snuten att jag röker någon gång i veckan. (Alltid när jag är ute med hunden efter att barnen lagt sig, så inga moralkakor tack).
Senast redigerad av dearchicago 2021-02-06 kl. 21:19.
Citera
2021-02-11, 12:40
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Det där brevet är ju bara så...För det första tar dom ett jävla halvår på sig att skicka ut det. Sen skriver dom Det har kommit till vår kännedom att du BRUKAT NARKOTIKA och nu måste du visa på en nykter livsstil. Fick du göra en hel körkortsutredning och svara på dumma frågor med?
Citera
2021-02-13, 13:31
Medlem
Känns ju som att det kan va en taktik dom använder för att få bort personers beroende med skrämseltaktik?

Polisen tar personen och nämner ”körkortet kan ryka transportstylensen kmr höra sv sig”
Personen kanske slutar använda droger i detta läge om inte...

2 mån efter får man brev av transportstyrelsen att dom ska göra utreda
Personen som åkt fast får panik då han direkt tänker på drogtest och sitt körkort. Han slutar då direkt hur jobbigt det än är.

2 mån efter får ma drogtest eller inte men då kanske personen redan vant sig att va drogfri

Fick ba dessa tankar nu haha
Citera
2023-02-15, 11:46
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Hej.

Ja, efter lite eftertanke så är det ganska självklart att jag får hålla mig ren tills hela denna processen är över precis som du säger. Vad tror du om att ha med sig ett negativt urinprov från VC som referens till mötet som är taget någon/några dagar innan?

Har du varit på soc än? Hur gick det? Jag är nyfiken för lika så jag fick hem ett brev från Transportstyrelsen idag. Jag torska för ringa narkotika för lite mer än ett år sen. Och det här jävla brevet trillar in i brevlådan nu!?

Det står "Vi har skickat ditt ärende till kompletterande utredning" Det står att socialnämnden utreder och att det kan kalla mig till nykterhets-samtal.

Min fråga till dig/er som varit i samma sits. Drogtestar dom en första gången man är där? Jag är inte tidigare straffad. Var inte skriven på någon bil när jag blev tagen.

Vad kan jag förvänta mig? Ett vanligt samtal där jag säger att jag rökte på en fest och att det var en engångsföreteelse eller måste jag lämna urinprov med en gång?

Det kanske iofs kommer stå på pappret om jag nu blir kallad till soc, vilket jag lär bli...?

Helvete vilket trams... jag har betalat mina böter och stått mitt kast. Jag var arbetslös och äger inte ens nån bil när jag blev tagen för mer än 1 år sen. Nu vill dom sabba mitt körkort för mig... svin.
Citera
2023-04-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Har du varit på soc än? Hur gick det? Jag är nyfiken för lika så jag fick hem ett brev från Transportstyrelsen idag. Jag torska för ringa narkotika för lite mer än ett år sen. Och det här jävla brevet trillar in i brevlådan nu!?

Det står "Vi har skickat ditt ärende till kompletterande utredning" Det står att socialnämnden utreder och att det kan kalla mig till nykterhets-samtal.

Min fråga till dig/er som varit i samma sits. Drogtestar dom en första gången man är där? Jag är inte tidigare straffad. Var inte skriven på någon bil när jag blev tagen.

Vad kan jag förvänta mig? Ett vanligt samtal där jag säger att jag rökte på en fest och att det var en engångsföreteelse eller måste jag lämna urinprov med en gång?

Det kanske iofs kommer stå på pappret om jag nu blir kallad till soc, vilket jag lär bli...?

Helvete vilket trams... jag har betalat mina böter och stått mitt kast. Jag var arbetslös och äger inte ens nån bil när jag blev tagen för mer än 1 år sen. Nu vill dom sabba mitt körkort för mig... svin.
Hej, jag pratade mig ur det via ”omvänd psykologi”. Sa att jag gärna bevisade min nykterhet och slapp då och pissa 😯
Citera
2023-04-04, 22:59
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Hej, jag pratade mig ur det via ”omvänd psykologi”. Sa att jag gärna bevisade min nykterhet och slapp då och pissa 😯

Haha grattis!

Samma här faktiskt! Fick ett samtal jag skulle ringa. Uppgav att jag aldrig röker cannabis. Stött på det för längesen när jag reste och när jag torskade i Sverige på en fest för 1.5 årsen, sa att jag aldrig rökt sen dess. Hon fråga hur jag ställde mig till att lämna prover och jag sa att det kan jag självklart göra haha. Fick brev härom veckan att dom lagt ner ärendet. Så jäkla gött att ha det ur vädret!
Citera
2024-02-16, 21:08
Medlem
Bumpar denna tråd.

Fick också ett brev såhär 1 år efter jag åkte dit för ringa narkotikabrott. Rökte på en hel del. Nu har jag rökt dagligen i ett halvår och får detta brev.. Kan fan inte bli av med körkortet nu när livet börjat ordna upp sig.

Ska jag ringa till soc på måndag och prata med dem eller bara avvakta tills de kontaktar mig? Hur stor är chansen att jag slipper pissa?
Citera
2024-02-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigtutte
Bumpar denna tråd.

Fick också ett brev såhär 1 år efter jag åkte dit för ringa narkotikabrott. Rökte på en hel del. Nu har jag rökt dagligen i ett halvår och får detta brev.. Kan fan inte bli av med körkortet nu när livet börjat ordna upp sig.

Ska jag ringa till soc på måndag och prata med dem eller bara avvakta tills de kontaktar mig? Hur stor är chansen att jag slipper pissa?

Chansen att slippa provtagning är liten, man kan avböja men då brukar körkortet ryka. Jag fick lämna prover regelbundet i 24 månader. Torsk med 3 g röka och negativ på prover. Ville jag behålla körkortet så var det bara att lämna prover, dyrt var det också. Alla mina prov var negativa o kostade 6000kr per halvår så totalt 24000 plus 13500 i böter för innehavet. Dyra gram blev det som inte ens fick avnjutas.
Dock blev en polare gripen samtidigt ihop med mig men han bor i en annan del av landet och där försvann tydligen uppgifterna på vägen och han behövde aldrig lämna prover.
Citera
2024-02-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMNOR
Chansen att slippa provtagning är liten, man kan avböja men då brukar körkortet ryka. Jag fick lämna prover regelbundet i 24 månader. Torsk med 3 g röka och negativ på prover. Ville jag behålla körkortet så var det bara att lämna prover, dyrt var det också. Alla mina prov var negativa o kostade 6000kr per halvår så totalt 24000 plus 13500 i böter för innehavet. Dyra gram blev det som inte ens fick avnjutas.
Dock blev en polare gripen samtidigt ihop med mig men han bor i en annan del av landet och där försvann tydligen uppgifterna på vägen och han behövde aldrig lämna prover.

Så efter du fick brevet från transportstyrelsen så fick du börja gå och lämna prover? Gjorde soc en bedömning först? Vad sa du på mötet isåfall? 🙂

BTW hur kunde du pissa rent?
Citera
2024-02-17, 08:39
Medlem
Citat:
Hej.

Tack för snabbt svar. Ja jag tänker om det är så att de kallar mig och jag hinner blir ren och gör ett allmänt gott intryck på de, kan de va så att de inte drar det vidare då? Att jag bara behöver pissa en gång dvs?
Men då vill man ju självklart vara säker pp att man blir kallad så man inte är ren i onödan heh 😏

Ja de blir ju så jävla hål i huvudet då jag själv har använt röka som ett substitut på helgerna istället för att gå ut på krogen och supa sig full och ställa till med jävelskap men ne... de ska ju självklart någon sätta käppar i hjulet för en det med. Staten lekstuga....

De skickar nog inte detta för skojs skull. Troligen måste du göra flera u-prov ett tag framöver, men det är väl bara att du sköter dig? Grejen med dessa u-prov är just också att du inte SKA veta om du borde hålla dig ren eller inte. Du får en kallelse en dag innan på sms och du vet aldrig när.. Så var det för mig. Soc har skyldighet att ta kontakt med alla som någon gjort en orosanmälan på, dock kan de inte tvinga på någon hjälp mot missbruk (om det inte verkar LVM-läge alltså) Har du barn är u-prov standard, annars tvång om du börjar i något behandlingsprogram. Handläggaren kan också beställa u-prov för att se hur stora problem du verkar ha. Klä dig bra och gör ett gott intryck så ordnar det sig. Och sluta röka, det gör dig slö och dum.
Senast redigerad av Florman 2024-02-17 kl. 08:47.
Citera
2024-02-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigtutte
Så efter du fick brevet från transportstyrelsen så fick du börja gå och lämna prover? Gjorde soc en bedömning först? Vad sa du på mötet isåfall? 🙂

BTW hur kunde du pissa rent?

Jag hade inte puffat på ett tag och precis hämtat därför ren på prov.
Möte på soc, sa att det var en engångs grej. Hade rökt för många år sedan och skulle på konsert kommande helg så lite nostalgiskt. Inget mer, sa jag. Soc brydde sig inte om prover, endast för att få behåll körkortet. Kan alltid sjuka sig första gången, där jag gick var det inga problem om man behövde flytta en tid 2 veckor.
Citera
2024-02-18, 13:26
Medlem
Om du inte körde fordon under påverkan, men positivt urinprov. lite narkotika på dig skickar de till transpprtstyrelsen. Är du inte dömd innan så får du behålla kortet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in