• 1
  • 2
2006-03-16, 13:39
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
By DAVID ANDREATTA Education Reporter
AUTUM ASHANTE Seven-year-old prodigy.

March 13, 2006 -- YOUNGSTER'S BLACK-POWER POEM RILES SCHOOL
A 7-year-old prodigy unleashed a firestorm when she recited a poem she wrote comparing Christopher Columbus and Charles Darwin to "pirates" and "vampires" who robbed blacks of their identities and human rights.

Hundreds of parents of Peekskill middle- and high-school students received a recorded phone message last week apologizing for little Autum Ashante's poem, titled "White Nationalism Put U in Bondage." "Black lands taken from your hands, by vampires with no remorse," the aspiring actress and poet wrote.

"They took the gold, the wisdom and all the storytellers. They took the black women, with the black man weak. Made to watch as they changed the paradigm of our village. "Yeah white nationalism is what put you in bondage. Pirates and vampires like Columbus, Morgan and Darwin."

Autum was invited to speak at the Westchester schools on Feb. 28 by Melvin Bolden, a music teacher at the middle school who advises the high school's Black Culture Club and is a member of the Peekskill City Council.
Autum, whose résumé includes several television appearances and performances at the Apollo Theater and the African Burial Ground in Manhattan, told The Post that her poem was meant to instill pride in black students and to encourage them to steer clear of violence.

"I don't think there's anything wrong with my poem. I was trying to tell them the straight-up truth," Autum said. "I'm trying to tell them not to fight because they're killing the brothers and sisters."

Autum, who is home-schooled in Mount Vernon and speaks several languages, prefaced her performance at the high school with a Black Panthers' pledge asking black youngsters to not harm one another.
It did not sit well with parents. In a telephone interview with The Post, Bolden said Autum has been "unofficially" banned from performing in a district school again and that school officials would review transcripts of future speakers. "It's unfortunate, because some teachers said they wanted this little girl to explain the things she said to their students, but some parents don't want her on school grounds," Bolden said.

"[The poem] might have been a little too aggressive for what the middle-school kids are ready to handle," Bolden added. Kimberly Greene, a mother of children in the high school and middle school, said she was shocked when she got the recorded phone message. "If there are people who are upset about what she said, the schools should have talked about and analyzed it rather than send a message to everyone saying this little girl was offensive," Greene said. Autum's father, Batin Ashante, said he can't believe the fuss over his daughter's poem.
"She's a little girl who does poetry about real things. She doesn't do poetry about cotton candy," Ashante said. "She's a serious little person."
david.andreatta@nypost.com

Först måste jag säga att denna 7-åring är något av ett underbarn. Inte många i den åldern som besitter den insikt som hon gör. Skrämmande att det orsakade en sådan folkstorm. Än värre är det att skolan valde att be om ursäkt för dikten istället för att ta upp och diskutera den.
Citera
2006-03-16, 13:51
Medlem
evolutes avatar
Lite orättvist. Darwin var en produkt av 1800-talets rasistiska världsbild. Visst beskrev han Tahitis infödingar på ett ganska nedlåtande sätt men han tog också ställning mot slaveri och brutalitet i Origin of the Species. På det hela taget var han mycket mer progressiv i sin syn på icke-europeer än de flesta andra vid denna tid.

Kanske syftar hon på något annat...

I övrigt håller jag med dig om att hon verkar vara ett underbarn - på gott och ont. Givetvis är det fånigt att dikten orsakar så mycket uppståndelse. Hade allting hon sa bara varit lögner hade de nog inte reagerat lika starkt...
Citera
2006-03-16, 14:00
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Lite orättvist. Darwin var en produkt av 1800-talets rasistiska världsbild. Visst beskrev han Tahitis infödingar på ett ganska nedlåtande sätt men han tog också ställning mot slaveri och brutalitet i Origin of the Species. På det hela taget var han mycket mer progressiv i sin syn på icke-europeer än de flesta andra vid denna tid.

Kanske syftar hon på något annat...

I övrigt håller jag med dig om att hon verkar vara ett underbarn - på gott och ont. Givetvis är det fånigt att dikten orsakar så mycket uppståndelse. Hade allting hon sa bara varit lögner hade de nog inte reagerast lika starkt...
Både ja och nej. Darwin refererade till afrikaner och ursprungsbefolkningen i Australien som vildar. Drog även magstarka paralleller mellan olika sorters apor och människor:

The break between man and his nearest Allies will then be wider, for it will intervene between man in a more civilised state, as we may hope, even than the Caucasian, and some ape as low as the baboon, instead of as now between the Negro or Australian and the gorilla (“The Races of Man. 1874, p. 178).

Precis som du skrev, hade inte det hon skrev varit farligt nära sanningen hade det inte uppstått någon form av censur och uppståndelse av samma kaliber.
Citera
2006-03-16, 14:07
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Både ja och nej. Darwin refererade till afrikaner och ursprungsbefolkningen i Australien som vildar. Drog även magstarka paralleller mellan olika sorters apor och människor:

The break between man and his nearest Allies will then be wider, for it will intervene between man in a more civilised state, as we may hope, even than the Caucasian, and some ape as low as the baboon, instead of as now between the Negro or Australian and the gorilla (“The Races of Man. 1874, p. 178).

Precis som du skrev, hade inte det hon skrev varit farligt nära sanningen hade det inte uppstått någon form av censur och uppståndelse av samma kaliber.

Ja, men det som ser magstarkt ut idag var helt accepterat på den tiden. Man kan fråga sig om det fanns några europeiska naturforskare på den tiden som inte såg afrikaner som lägre stående. Men visst, Darwin var med dagens mått mätt rasist. Tyvärr kommer det vara svårt att hitta någon 'hjälte' från 1800-talet som inte har dylika fel. Darwin var givetvis även sexistisk och jag har svårt att tro att han var välvilligt inställd mot homosexuella...

Från wikipedia:

Some of the work of such scientists of the nineteenth century, such as the naturalist Charles Darwin, contain statements and ideas which would be considered racist in the current cultural context, but in their time were either typical for their Victorian context or even less racist than many other contemporary scientific views. For example, Darwin believed in a hierarchy of the human races (with Europeans at the top and Native Americans at or near the bottom), as did most Victorian scientists. However, Darwin was however even less racist in this belief than much of the anthropological community of his time, who argued that other races were not even of the same species as Europeans, an idea Darwin vehemently opposed.
Citera
2006-03-16, 14:10
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ja, men det som ser magstarkt ut idag var helt accepterat på den tiden. Man kan fråga sig om det fanns några europeiska naturforskare på den tiden som inte såg afrikaner som lägre stående. Men visst, Darwin var med dagens mått mätt rasist. Tyvärr kommer det vara svårt att hitta någon 'hjälte' från 1800-talet som inte har dylika fel. Darwin var givetvis även sexistisk och jag har svårt att tro att han var välvilligt inställd mot homosexuella...

Från wikipedia:

Some of the work of such scientists of the nineteenth century, such as the naturalist Charles Darwin, contain statements and ideas which would be considered racist in the current cultural context, but in their time were either typical for their Victorian context or even less racist than many other contemporary scientific views. For example, Darwin believed in a hierarchy of the human races (with Europeans at the top and Native Americans at or near the bottom), as did most Victorian scientists. However, Darwin was however even less racist in this belief than much of the anthropological community of his time, who argued that other races were not even of the same species as Europeans, an idea Darwin vehemently opposed.
Däri har du en poäng. Han var en produkt av sin samtid även om han i mångt och mycket hade evolverat från dåtidens rasism.

Tror dock inte det lilla underbarnet tar hänsyn till det utan ser till det faktiska skeendet. Befriande att se barn i den åldern kunna ta ställning mot rasism och förtryck på ett sätt som hon gör.
Citera
2006-03-16, 16:23
Medlem
Inlines avatar
Jag är skeptisk till att denna tjej är antingen 7 år, eller har skrivit texten själv. Känns som någon har stuckit till henne denna lapp att läsa. Överhuvudtaget skall man vara skeptisk till genier och underbarn när de rapporteras i pressen. Minsta lilla tillgång tenderas att blossas upp till orimliga proportioner.

Sen håller jag med Evolute. Inte kan man döma en 1800-talsforskare för åsikter och uttalanden som bara speglade normen i hans/hennes samhälle. Inte heller kan man lägga hela skulden av slaveriet på Columbus. Tror inte de svarta att Amerika hade upptäckts ändå? Det är väldigt lätt att stå och skrika sig hesa mot, sedan länge, döda personer, istället för att ge sig i kast med dagens rasism och strukturella förtryck. Varför inte se till att de få svarta som ännu har rösträtt utnyttjar sin rätt och röstar. Skulle en jäkla massa svarta i USA registrera sig för att rösta och samtidigt gå med i en intresseorganisation för svarta, så skulle denna organisation kunna sätta ordentlig press på de som ställer upp för val.
Citera
2006-03-16, 17:07
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Jag är skeptisk till att denna tjej är antingen 7 år, eller har skrivit texten själv. Känns som någon har stuckit till henne denna lapp att läsa. Överhuvudtaget skall man vara skeptisk till genier och underbarn när de rapporteras i pressen. Minsta lilla tillgång tenderas att blossas upp till orimliga proportioner.

Sen håller jag med Evolute. Inte kan man döma en 1800-talsforskare för åsikter och uttalanden som bara speglade normen i hans/hennes samhälle. Inte heller kan man lägga hela skulden av slaveriet på Columbus. Tror inte de svarta att Amerika hade upptäckts ändå? Det är väldigt lätt att stå och skrika sig hesa mot, sedan länge, döda personer, istället för att ge sig i kast med dagens rasism och strukturella förtryck. Varför inte se till att de få svarta som ännu har rösträtt utnyttjar sin rätt och röstar. Skulle en jäkla massa svarta i USA registrera sig för att rösta och samtidigt gå med i en intresseorganisation för svarta, så skulle denna organisation kunna sätta ordentlig press på de som ställer upp för val.
Detta barn verkar onekligen vara exceptionell.

Finns med i olika framträdande sammanhang:
http://www.newyorksocialdiary.com/pa...es11.19.03.php
Citat:
...and five-year-old spoken word sensation Autum Ashante.

http://amnh.com/programs/specials/kwanzaa/?src=h_h
Citat:
Performance by Autum Ashante, 6-year-old poet.
Så jag är övertygad om att hon har skrivit dikten själv hur som helst.

Sedan förstår jag uppriktigt sagt inte vad din poäng är, anser du att detta barn skulle ha angripit den strukturella rasismen i USA idag istället för att ha skrivit den dikten? Talar vi fortfarande om ett barn här?

Vad det gäller rösta och organisera sig anser jag personligen att Elijah Muhammads ekonomiska program är det som fungerat bäst för svarta.
Citera
2006-03-16, 17:42
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Detta barn verkar onekligen vara exceptionell.

Finns med i olika framträdande sammanhang:
http://www.newyorksocialdiary.com/pa...es11.19.03.php
http://amnh.com/programs/specials/kwanzaa/?src=h_h
Så jag är övertygad om att hon har skrivit dikten själv hur som helst.

Har du sett några andra dikter av henne? Hon är troligtvis väldigt begåvad och mogen för sin ålder, men jag är fortfarande av den åsikten att vuxna gärna "blåser upp" talang och bedrifter hos underbarn. Språket i hennes dikt känns väldigt vuxet så jag tror nog att hon antingen fått dikten skriven till sig, alternativt fått hjälp av någon vuxen. Om inte, så är jag imponerad.

Citat:
Sedan förstår jag uppriktigt sagt inte vad din poäng är, anser du att detta barn skulle ha angripit den strukturella rasismen i USA idag istället för att ha skrivit den dikten? Talar vi fortfarande om ett barn här?

Vad det gäller rösta och organisera sig anser jag personligen att Elijah Muhammads ekonomiska program är det som fungerat bäst för svarta.
Min andra del var OT och berör inte tjejen. Min poäng var att många svarta verkar bränna krut på historien (fördöma Columbus, få ersättning för slaveriet etc) som ändå inte kan ändras, när energin istället borde läggas på att ändra dagens situation. Fast det krävs en hjälte liknande ML King för att samla massorna på det sätt som krävs för att påverka politikerna.
Citera
2006-03-16, 17:53
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Har du sett några andra dikter av henne? Hon är troligtvis väldigt begåvad och mogen för sin ålder, men jag är fortfarande av den åsikten att vuxna gärna "blåser upp" talang och bedrifter hos underbarn. Språket i hennes dikt känns väldigt vuxet så jag tror nog att hon antingen fått dikten skriven till sig, alternativt fått hjälp av någon vuxen. Om inte, så är jag imponerad.
Visst, det finns alltid ett utrymme för misstro när det kommer till media och deras skeva bild av ett faktiskt händelseförlopp och jag håller inte det för omöjligt att hon har haft mer assistans än "korrekturläsning".

Citat:
Min andra del var OT och berör inte tjejen. Min poäng var att många svarta verkar bränna krut på historien (fördöma Columbus, få ersättning för slaveriet etc) som ändå inte kan ändras, när energin istället borde läggas på att ändra dagens situation. Fast det krävs en hjälte liknande ML King för att samla massorna på det sätt som krävs för att påverka politikerna.
Underskatta inte symboliken bakom fördömandet av Columbus och hans gelikar, de tjänar ett stort symbolvärde än idag. T.ex. så är Columbus Day en helgdag i USA. Att fira en man som honom känns tämligen magstarkt imho.

Jag förringar absolut inter Martin Luther Kings välgärningar men det han stred för är långt ifrån uppnått (det skall dock inte han lastas för). Sedan anser jag det är konstigt att man vill kämpa för att integreras med ett folk som inte vill integreras med dem. För att ta ned det på extrem micronivå, skulle jag inte känna mig välkommen på ett ställe skulle jag inte gå över lik för att bli välkomnad där utan istället fokusera och kämpa för mina egna.

Intressant är att man bortser i stort från den enorma positiva inflytande Elijah Muhammad har haft på svarta, hur många arbetstillfällen han ordnade och hur han "städade" upp slumområden. Det är mer aktuellt i PK-media att lyfta fram Martin Luther King.

Svarta diskrimineras i domstolar, inom skolväsendet, arbetslivet m.m. Personligen finner jag Elijah Muhammads paroll, "Gör för sig själv och sina egna primärt" är desto mer appellerande. Han åtnjöt mycket respekt även bland vita och många tidningar skrev om hans stordåd för att förbättra svartas utsatta situation. Borgmästaren i Chicago gav byggnader och vissa områden till Elijah Muhammad jättebilligt som tack för hans insatser m.m.

"Respect yourself and others will respect you"
Citera
2006-03-17, 14:34
Medlem
slipZens avatar
Jag vet att "Only in america..." är en oerhört uttjatad och till stor del felaktig klyscha men jag tycker ändå att den passar in här.

Only in america...
Citera
2006-03-17, 20:43
Medlem
callons avatar
Inte en chans att hon skrivit det där själv, inte en chans...
Citera
2006-03-17, 21:04
Medlem
vättes avatar
bidde fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto