• 3
  • 4
2020-01-24, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Det renkött som smakar bäst är det jag skjuter själv..brukar fixa en varje år.
Ser det lite som betalt för att de är i trädgårdslandet mm. Brukar skära av huvudet o lämna så de får betalt av länsstyrelsen..räknas förmodligen som tagna av rovdjur 😎
Dödar du och äter upp renen är du väl en typ av rovdjur.
Så helt fel är det ju inte.
Citera
2020-01-24, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Generellt finns det ett överskott av renkött, men då är det kanske inte svenskt.
I Canada kostar bra biff av ren ca 100:-/kg till konsument. Grytbitar kanske 60:-/kg.

Sverige har ingen lång tradition av renskötsel, utan det är ett relativt nytt påfund; i Sverige är det dokumenterat för första gången på 1500-talet, alltså typ på Gustav Wasa's tid.
Renskötseln är en subventionerad näring vars kostnader aldrig tycks redovisas offentligt, men vi vet i alla fall att Staten i sin budget avsätter ca 120 miljoner till direkt stöd. Det innebär att i genomsnitt suventioneras varje slaktad ren med ca 2500:-. Eftersom en ren ger 20-45 Kg kött så är subentionen en knapp hundralapp per kg, dvs lika mycket som den kanadensiske konsumenten betalar för sitt (osubventionerade?) kött.
Andra inkomstkällor för samerna är ersättning från SJ och försäkringsbolag för renar som "råkar" vara på spåret eller i vägen för bilar.
Slutligen finns det en utbredd svarthandel med renkött.
Enligt alla berörda är rennäringen "en miljardindustri". Hela räkneskapen är dock så skev så det är svårt att få någon rätsida på det.
Om man leker med tanken att den faktiskt omsätter 1 miljard per år, och eftersom sametinget påstår att det slaktas bara 50.000 renar per år, så visar miniräknaren att varje slaktad ren (kött, horn, hud) drar in 20.000:-. Den ekvationen är svår att få ihop för om köttvikten är 20-45 Kg så borde ju renägaren få 500-1000:-/kg, och det får hen inte. Skulle renkött vara så dyrt skulle vi kunna slå igen rennäringen helt och importera från Kanada, Finland och Ryssland istället.

Rennäringen är ett känsligt ämne, ungefär som "flyktingarna". Jag misstänker att det helt saknas vilja att ta reda på hur det verkligen förhåller sig, hur många renar som verkligen slaktas, vart de verkligen tar vägen och hur mycket man verkligen drar in.

Ibland blir man lycklig av inlägg, detta inlägg är ett sådant 👍
Tack, nu kan man ju alltid hoppas fler läser det och begriper det du skrivit 😁
Citera
2020-01-24, 13:51
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Polaricas renskav består oftast av renkött från Ryssland.

Vad gäller vatten i kyckling så är det, och har varit länge, industristandard att möra eller marinera kyckling med upp till 20% vatten (salt, och socker).
Det är inte något som gjordes ”för några år sen”.

Jag syfte på att det uppmärksammades och blev allmänkännedom för kanske cirka 10 år sedan. Så när börjades det med att "vattenmarinera" kyckling i stor skala i Sverige?

Poliaricas ren så brukar de stå köttursprung Finland och Sveriges iaf de gånger jag har kikat. Så oftast från ryssland vet jag inte. Jag tänker mig att det är nog att samtliga renproducerande länder har rätt stora andelar i deras inköp.
Citera
2020-02-03, 16:53
Medlem
HuldumeyStones avatar
Det finns iaf vissa producenter som har egna affärer på nätet och säljer på distans till privata konsumenter och då går det att få tag på torkat. Annars hamnar de mer dåliga och sega bitarna i polaricas frysförpackningar.
Citera
2020-02-03, 20:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Generellt finns det ett överskott av renkött, men då är det kanske inte svenskt.
I Canada kostar bra biff av ren ca 100:-/kg till konsument. Grytbitar kanske 60:-/kg.

Sverige har ingen lång tradition av renskötsel, utan det är ett relativt nytt påfund; i Sverige är det dokumenterat för första gången på 1500-talet, alltså typ på Gustav Wasa's tid.
Renskötseln är en subventionerad näring vars kostnader aldrig tycks redovisas offentligt, men vi vet i alla fall att Staten i sin budget avsätter ca 120 miljoner till direkt stöd. Det innebär att i genomsnitt suventioneras varje slaktad ren med ca 2500:-. Eftersom en ren ger 20-45 Kg kött så är subentionen en knapp hundralapp per kg, dvs lika mycket som den kanadensiske konsumenten betalar för sitt (osubventionerade?) kött.
Andra inkomstkällor för samerna är ersättning från SJ och försäkringsbolag för renar som "råkar" vara på spåret eller i vägen för bilar.
Slutligen finns det en utbredd svarthandel med renkött.
Enligt alla berörda är rennäringen "en miljardindustri". Hela räkneskapen är dock så skev så det är svårt att få någon rätsida på det.
Om man leker med tanken att den faktiskt omsätter 1 miljard per år, och eftersom sametinget påstår att det slaktas bara 50.000 renar per år, så visar miniräknaren att varje slaktad ren (kött, horn, hud) drar in 20.000:-. Den ekvationen är svår att få ihop för om köttvikten är 20-45 Kg så borde ju renägaren få 500-1000:-/kg, och det får hen inte. Skulle renkött vara så dyrt skulle vi kunna slå igen rennäringen helt och importera från Kanada, Finland och Ryssland istället.

Rennäringen är ett känsligt ämne, ungefär som "flyktingarna". Jag misstänker att det helt saknas vilja att ta reda på hur det verkligen förhåller sig, hur många renar som verkligen slaktas, vart de verkligen tar vägen och hur mycket man verkligen drar in.
Enligt mina studier i renskav, så ledde till det att renskötsel i stora flockar introducerades av en nordnorsk vikingahövding (kommer inte ihåg namnet) för att förse honom med päls att byta på kontinenten.
Nomader innan denna period hade oftast bara en honren med sig som när hon blev brunstig så band man fast henne vid ett träd och sen plockade man de hanrenar som dök upp enbart för mat och päls till husbehov.

Lappkojs är det inte renkött i det receptet.
Ren, mos ,o ärtor?
Citera
2020-02-03, 20:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Enligt mina studier i renskav, så ledde till det att renskötsel i stora flockar introducerades av en nordnorsk vikingahövding (kommer inte ihåg namnet) för att förse honom med päls att byta på kontinenten.
Nomader innan denna period hade oftast bara en honren med sig som när hon blev brunstig så band man fast henne vid ett träd och sen plockade man de hanrenar som dök upp enbart för mat och päls till husbehov.

Lappkojs är det inte renkött i det receptet.
Ren, mos ,o ärtor?

Nej, det är saltat nötkött.

Citat:
Svensk lapskojs innehåller vanligtvis saltat nötkött, potatismos och kryddor. Det kan tillverkas av nöt- eller fläskkött som kokas med potatis och lök i buljong och kryddor. Förr blandades kokt oxkött, potatis, fläsktärningar, buljong, peppar, salt, smör, lök och persilja.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lapskojs

Citera
2020-02-03, 20:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, det är saltat nötkött.
Tack.
Tror jag råkat på fusklappkojs i ungdomen med pulvermos, ärter och nåt kött.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in