2019-11-03, 16:24
Medlem
Hej, hade tänkt uppgradera datorn från Win 7 till 10. Tanken var att köpa en OEM kod för win10 som kostar någon hundring (mitt Win7 är retail). Hur ska jag gå tillväga då? Ska jag först ladda ner win10 och sedan köpa en OEM kod och låsa upp det? Och försvinner Win7 automatiskt då?
Citera
2019-11-03, 16:48
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixxie999
Hej, hade tänkt uppgradera datorn från Win 7 till 10. Tanken var att köpa en OEM kod för win10 som kostar någon hundring (mitt Win7 är retail). Hur ska jag gå tillväga då? Ska jag först ladda ner win10 och sedan köpa en OEM kod och låsa upp det? Och försvinner Win7 automatiskt då?
Detta är inte svar på din fråga men enligt inlägget på https://www.flashback.org/sp69178734 samt de inlägg som följer närmast efter så är uppgraderingen från W7 till W10 åter kostnadsfri.
Länkar till Microsoft för att ladda hem uppgraderingen finns i inläggen.
Citera
2019-11-07, 20:32
Medlem
Jag googlade och läste en artikel i PC-tidningen från i våras och några småtrådar här och på sweclockers där det stod att det återigen går att uppgradera från W7 till W10.
I mitt fall stationär W7pro till W10pro.
Alltså provade jag (ikväll 7/11-19) trots att jag inte vet hur sådana saker går till.
Laddade ner "Magical Jelly Bean Keyfinder" för att ta reda på min licensnyckel i datorn med min OEM-licens.
Klickade på "öppna" när installationen var klar.
Där dök allt upp: W7pro, OEM, produkt-id och licensnyckel.
Hämtade sedan ner "MediaCreationTool1903. exe" .
Körde igång detta programmet och det startade utan några problem.
När första delen var klar föreslog programmet: behålla appar, inställningar och personliga filer.
(Valde detta, vill ha så lite problem som möjligt och senare klona C-disken för att byta till en större ssd.)
Detta var enda valet jag gjorde.
Använde inte usb/DL DVD, laddade inte ner W10 särskilt för sej och skrev aldrig under/efter hela processen in min licensnyckel.
Det enda jag gjorde var att starta "MediaCreationTool1903. exe" och låta det jobba utan störningar, tog rätt lång tid med flera automatiska omstarter.
När datorn fått nog dök den vanliga W10-skärmen där man loggar in med sitt gamla lösen upp.
Man får ju naturligtvis inte stänga av/soppatorska mitt i processen.
Efter den inloggningen(gamla lösen) fungerar allt hitintills likadant som förut.
Allt var inkopplat/på som vanligt under uppgraderingen. T.ex. att jag dirigerar "Mina Dokument" till 3T E-disken i.s.f. 256Gb SSD C-disken och att jag har en gammal skärm för utökat skrivbord.
Alltså allt fungerade automatiskt av sej självt efter start av "MediaCreationTool1903. exe" .

Bara en konstig sak dök upp när jag körde Jelly Bean Keyfinder efter uppgraderingen.
Kontrollpanelen-System visar att jag har W10Pro och nytt produkt-ID.
Jelly Bean visar både till vänster och i det detaljerade till höger att jag numera har W10 Enterprise med ny licensnyckel och produkt-ID (samma som nya i "System").
Numera står där oxå att det är "Full Package Product Media".
Alltså inte OEM.
Märkligt men fungerar alldeles utmärkt.
Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in