• 2
  • 3
2019-11-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Flygbolaget har säkert ett skadeståndskrav då hon medvetet försenade dem. Det är dock en process som de måste driva mot henne i ett annat spår.

Det brott hon begått hanteras av tingsrätten. 4200 i dagsböter för att vägrat sätta sig när planet som stod på marken skulle lyfta får väl anses rimligt.

Instämmer MEN risken är stor att detta skadestånd bantas ner avsevärt, kanske ända ner till noll, jämfört med om det var svenne-banan dyngrak som fått spel och medvetet försenade planet, dels pga flygblagets eventuella egna värdegrund och eller pga risken för att media ska ge dom svarta rubriker i stil med "Flygbolag kräver liten flicka på 200.000 för att hon visade civilkurage" "Insamlingen från folket till den skadeståndsskylldige flickan till det hemska flygbolaget inbringade 3 miljoner"
2019-11-06, 13:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Flygbolaget har säkert ett skadeståndskrav då hon medvetet försenade dem. Det är dock en process som de måste driva mot henne i ett annat spår.

Det brott hon begått hanteras av tingsrätten. 4200 i dagsböter för att vägrat sätta sig när planet som stod på marken skulle lyfta får väl anses rimligt.

Det känslomässiga tramset om att hon är en hemsk flygplanskapare och terrorist är inte bara oproportionerligt, det grundar sig enbart på att hon ville stoppa utvisningar med det planet. Hon vägrade lyda ombord och då är 4200 i böter rimligt som rättslig påföljd.

Ombord på ett flygplan är kravet att lyda kaptenens order (eller order som går att hänföra till honom via chain of command) absolut. Detta för allas säkerhet och för att besättningen ska kunna arbeta fredligt, smidigt och rationellt.

Och vi kan inte ha ett samhälle där det är fritt fram att sätta krokben för allt möjligt utan att behöva betala mer än kaffepengar, under hänvisning till civil olydnad och att man anser sig tillhöra den goda sidan (Elin kommer inte ens att själv betala fyra papp, eftersom hennes kompisar och trosfränder samlar in pengar till hennes böter).

Civil olydnad har f ö historiskt handlat om att den som protesterat också varit beredd att ta det lagstadgade straffet (så länge det inte var extremt, typ dödsstraff): Gandhi och Martin Luther King (som Elin blivit jämförd med) tvekade inte att sitta i fängelse för sakens skull. När dagens aktivister anser sig ha rätt att bryta mot lagen och sedan komma undan utan nämnvärt straff eftersom "jag gjorde det för att jag ville vara god" är det en urartning av vad civil olydnad handlar om.

Att gubben skulle avvisas till hemlandet var lagligen beslutat efter många turer, dessutom finns det ett mycket starkt, stabilt stöd både bland befolkningen i landet och i riksdagen för att sådana som har otillräckliga asylskäl och har fått nej också¨ska avvisas, om de inte själva reser ut för gott. Elin har alltså inte heller något "demokratiskt stöd" för det hon gjorde, hon är bara en entitled och bekväm aktivist.
2019-11-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ombord på ett flygplan är kravet att lyda kaptenens order (eller order som går att hänföra till honom via chain of command) absolut. Detta för allas säkerhet och för att besättningen ska kunna arbeta fredligt, smidigt och rationellt.

Och vi kan inte ha ett samhälle där det är fritt fram att sätta krokben för allt möjligt utan att behöva betala mer än kaffepengar, under hänvisning till civil olydnad och att man anser sig tillhöra den goda sidan (Elin kommer inte ens att själv betala fyra papp, eftersom hennes kompisar och trosfränder samlar in pengar till hennes böter).

Civil olydnad har f ö historiskt handlat om att den som protesterat också varit beredd att ta det lagstadgade straffet (så länge det inte var extremt, typ dödsstraff): Gandhi och Martin Luther King (som Elin blivit jämförd med) tvekade inte att sitta i fängelse för sakens skull. När dagens aktivister anser sig ha rätt att bryta mot lagen och sedan komma undan utan nämnvärt straff eftersom "jag gjorde det för att jag ville vara god" är det en urartning av vad civil olydnad handlar om.

Att gubben skulle avvisas till hemlandet var lagligen beslutat efter många turer, dessutom finns det ett mycket starkt, stabilt stöd både bland befolkningen i landet och i riksdagen för att sådana som har otillräckliga asylskäl och har fått nej också¨ska avvisas, om de inte själva reser ut för gott. Elin har alltså inte heller något "demokratiskt stöd" för det hon gjorde, hon är bara en entitled och bekväm aktivist.

Jag säger inte emot något där. Jag vet inte om flygbolaget driver saken vidare och kräver skadestånd. Kom att tänka på en situation på Arlanda för inte så längesen då en kvinna i 60-års åldern blev nekad att följa med planet, hon var berusad, inte så hon vinglade, men hon betedde sig otrevligt mot personalen i gaten och tyckte det var onödigt att visa boardingkort en gång till. Konsekvensen för oss på planet blev en försening då de var tvugna att leta rätt på hennes incheckade bagage. Nu hade hon knappast uppsåt att försena planet, men jag undrar hur de hanterar sånt, när blir man svartlistad på flyget?
2019-11-06, 14:55
Moderator
easy_dans avatar
Eftersom det är två trådar som diskuterar samma sak hänvisar jag till (FB) Aktivist stoppade Utvisning i Göteborg idag, 2018-07-23 och låser denna.

/Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in