2019-11-03, 15:37
Medlem
Kan jag bli psykotisk av det här? Kan jag börja hallucinera på dagarna?
Citera
2019-11-03, 15:40
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extensionellis

Ja
Citera
2019-11-03, 15:42
Medlem
elopis avatar
Det är väldigt många fler som hör röster än som är psykiskt sjuka så du behöver inte oroa dig.

Alldeles innan jag somnar hör jag också ljud och röster, lite som att drömmarna hinner komma igång. Jag hinner lyssna på dem i ca 10s innan jag somnar.

Jag menar, när du sover kan du på fullaste allvar tro att du är en miljardär som bygger flaskskepp med grannens mormor. Inte psyksjuk för det
Citera
2019-11-03, 16:09
Medlem
Bananhalkarens avatar
Jag har också hört ljud vid insomning, till exempel som att en massa människor applåderade utanför rummet. Skulle vilja påstå att det är helt normalt och beror på att kroppen är påväg in i drömmarnas värld. Har även sett saker när jag vaknat, bara otydliga konturer i ett par sekunder, men t.ex. någon som stod precis vid sängkanten samt en gigantisk spindel i rummet. Låter som väldigt obehagliga händelser men av någon anledning var det inte det, förstod att det bara hade med sovandet att göra.
Citera
2019-11-03, 16:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Nej. Ta det lugnt. Fokusera på din egen oro/problem och försök hitta en lösning. Det är allt du behöver göra. Lägg energin på det.
Citera
2019-11-03, 16:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Andra har det på Flashback:

(FB) Röster när man ska sova?
(FB) Att höra röster innan sömn
(FB) Hör röster innan man sover?
(FB) Hör röster när jag ska sova

Du har hypnagoga hallucinationer.

Citat:
Olika människor är olika känsliga för detta fenomen (av vissa forskare benämnt "hypnagogisk förmåga"). De flesta människor drabbas endast vid enstaka tillfällen, och oftare hos de som upplever en period av ovanligt stor psykisk anspänning. Hos patienter med narkolepsi, det vill säga med okontrollerbara, korta attacker av sömn, inträffar sådana hallucinationer särskilt ofta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination

Citat:
Hypnagogic hallucinations are imagined sensations that seem very real. They occur as a person is falling asleep, and are also referred to as sleep hallucinations.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321070.php

Citat:
Fast facts about hypnagogic hallucinations:

- They are often associated with a sleep disorder called narcolepsy.
- These hallucinations are relatively common in teenagers and young adults.
- A regular sleep schedule, going to bed and getting up at the same times, can help.

Citat:
Certain factors may increase the likelihood of experiencing a hypnagogic hallucination.

They tend to occur less frequently as a person ages, and women are more likely to experience these hallucinations than men.

If a person uses drugs or alcohol, they may be more likely to experience hypnagogic hallucinations. The condition is also linked to anxiety and insomnia.
Citera
2019-11-03, 16:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Hör ofta röster. Inte som de talar om för mig vad jag ska göra. Det vore ju sjukt. Men hör röster. Har flertal släkingar som satt på dårhus. Så kanske man ärvt litet.
Citera
2019-11-03, 17:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananhalkaren
Jag har också hört ljud vid insomning, till exempel som att en massa människor applåderade utanför rummet. Skulle vilja påstå att det är helt normalt och beror på att kroppen är påväg in i drömmarnas värld. Har även sett saker när jag vaknat, bara otydliga konturer i ett par sekunder, men t.ex. någon som stod precis vid sängkanten samt en gigantisk spindel i rummet. Låter som väldigt obehagliga händelser men av någon anledning var det inte det, förstod att det bara hade med sovandet att göra.

Jo det är en sak. Hör man det är man inte psykisk sjuk utan bara utmattad. Om du inte fått sömn nog kommer du höra saker. Det är sjuka saker men inte som att du är sjuk. Du kan höra låtar etc. Du bör oroa dig söka efter hjälp om de här rösterna ber dig göra saker.
Citera
2019-11-03, 18:01
Medlem
Nippleslips avatar
Hör ofta tal eller röster, precis innan jag somnar. Det är en skön känsla, då man ju vet att sömnen kommer.
Bra med rutiner för att sova och somna bra. Både inlärda och naturliga.
Citera
2019-11-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är en sak. Hör man det är man inte psykisk sjuk utan bara utmattad. Om du inte fått sömn nog kommer du höra saker. Det är sjuka saker men inte som att du är sjuk. Du kan höra låtar etc. Du bör oroa dig söka efter hjälp om de här rösterna ber dig göra saker.
Har aldrig hört röster tydligt typ någon som säger åt mig vad jag ska göra osv, men är LIVRÄDD att jag ska börja höra sånt eller se saker som inte finns.. Har sagt till min läkare säkert hundra gånger att jag nog är påväg in i en psykos men dom säger nej, men märkligare och märkligare saker händer ju med mig?! Speciellt nattetid, vaknar att det plingar på dörren men ingen där, drömmer att min sambo slår våran dotter och vaknar och hör nästan hur han skriker i några sekunder innan jag vaknar helt och hållet
Citera
2019-11-03, 19:28
Medlem
Är alltså livrädd att sova inatt, tänk om jag vaknar upp psykotisk efter det här
Citera
2019-11-03, 20:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Har aldrig hört röster tydligt typ någon som säger åt mig vad jag ska göra osv, men är LIVRÄDD att jag ska börja höra sånt eller se saker som inte finns.. Har sagt till min läkare säkert hundra gånger att jag nog är påväg in i en psykos men dom säger nej, men märkligare och märkligare saker händer ju med mig?! Speciellt nattetid, vaknar att det plingar på dörren men ingen där, drömmer att min sambo slår våran dotter och vaknar och hör nästan hur han skriker i några sekunder innan jag vaknar helt och hållet

Du kan nog vara lugn. Är man livrädd för skit som det här kommer det inte hända. Folk som går in i psykos är folk som inte såg det hända. Så tar det lugnt. Chilla lite Gunilla som vi brukar säga. Det är lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in