2019-11-03, 13:55
Medlem
nerdnerds avatar
(Sökte men hittade inte liknande tråd.)
Hej!
Jag jobbade mycket förr med Linux och har även en partition på min pc via VMware. Gillar kort sagt Linux.

Nu har jag sen ett tag fått upp ögonen för att Linux ju även finns i botten på Android, på t ex min Samsung.

För att öht komma åt att se det kan man t ex installera appen Terminalemulator, och Voila!, så har man tillgång till sånt som ls, more, grep, awk osv, och alias via sh. Och så kan man pipa (dvs sätta ihop kommandon med |), och redirecta output med >, inkl om man så vill till /dev/null. Det sista är faktiskt är användbart för errormeddelanden som man har tröttnat på att se, lägg bara till 2>/dev/null vilket fortfarande lämnar standard output ifred.

(För att även kunna se filstrukturen på ett mer windows/explorer-liknande sätt, kör jag appen ES filutforskaren, som bland mycket annat även har en utmärkt editor.)

Man kan även vilja ha appen Hacker's keyboard så att man t ex får tillgång till piltangenter, Ctrl och Esc.

Dock är det ju lite begränsat. Hittar t ex inget gcc eller någon editor som vi eller emacs.

Men varför öht hålla på med detta???

Därför att det är KUL!

Mest skulle man förstås kunna få ut av detta om man rootade mobilen, men det törs jag inte riktigt. Iaf inte med min jobbmobil.

Frågeställning: Har någon några andra tips om Linux i Android? Kan man t ex installera fler linuxprogram på något sätt som t ex en kompilator för t ex C++ eller Fortran eller något?

Åter igen: detta är verkligen bara på kul. Att t ex koda görs ju bättre på dator.
Citera
2019-11-03, 13:59
Bannlyst
Kikade lite på det här häromdagen och det finns en dist för lurar, säkert fler men en av dom heter Ubuntu Touch.
Citera
2019-11-03, 14:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukKuksKlan
Kikade lite på det här häromdagen och det finns en dist för lurar, säkert fler men en av dom heter Ubuntu Touch.
Intressant! Dock verkar ju detta slänga ut hela Android och ersätta det med något annat. Vill helst ha Android kvar. Linux finns ju också som sagt redan i botten på Android. Är inte heller så kul om det skulle gå fel så att min Galaxy 10 blir bara blir en död pappersvikt.

Dock kan jag tänka mig att testa Ubuntu Touch på min avlagda mobil som inte längre uppgraderas till nya Androidversioner, och därmed ju ändå blir allt mer värdelös. T ex funkar inte längre min bank-app på den.
Citera
2019-11-03, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Intressant! Dock verkar ju detta slänga ut hela Android och ersätta det med något annat. Vill helst ha Android kvar. Linux finns ju också som sagt redan i botten på Android. Är inte heller så kul om det skulle gå fel så att min Galaxy 10 blir bara blir en död pappersvikt.

Dock kan jag tänka mig att testa Ubuntu Touch på min avlagda mobil som inte längre uppgraderas till nya Androidversioner, och därmed ju ändå blir allt mer värdelös. T ex funkar inte längre min bank-app på den.

Jag svarade lite snabbt utan att ha läst ordentligt men det går att göra som du skriver, Sök bara på Android Virtual Machine Linux / Linux on Android.
Citera
2019-11-03, 14:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukKuksKlan
Jag svarade lite snabbt utan att ha läst ordentligt men det går att göra som du skriver, Sök bara på Android Virtual Machine Linux / Linux on Android.
Oj. Tack för det tipset!
Citera
2019-11-03, 19:21
Medlem
Citat:
Frågeställning: Har någon några andra tips om Linux i Android? Kan man t ex installera fler linuxprogram på något sätt som t ex en kompilator för t ex C++ eller Fortran eller något?
Utvecklingsmässigt så betraktas Android som "embedded", vilket innebär att man korskompilerar alla program på en värddator. Installerar och eventuellt debuggar gör man enklast med telefonen uppkopplad mot dator med usb-kabel.

Kompilatorpaket för att korskompilera C/C++ kan man ladda ned gratis från Google:
https://developer.android.com/ndk

Tidigare bundlades gcc, men i senare versioner har Google bytt till clang av licensskäl.

Även om kärnan är linux så har Android sitt eget userspace med helt annan filstruktur osv. Varje app kör som en egen användare. Finns en rad skillnader som gör att man inte känner igen sig om man är van vid linux.
Citera
2019-11-03, 20:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Utvecklingsmässigt så betraktas Android som "embedded", vilket innebär att man korskompilerar alla program på en värddator. Installerar och eventuellt debuggar gör man enklast med telefonen uppkopplad mot dator med usb-kabel.

Kompilatorpaket för att korskompilera C/C++ kan man ladda ned gratis från Google:
https://developer.android.com/ndk

Tidigare bundlades gcc, men i senare versioner har Google bytt till clang av licensskäl.

Även om kärnan är linux så har Android sitt eget userspace med helt annan filstruktur osv. Varje app kör som en egen användare. Finns en rad skillnader som gör att man inte känner igen sig om man är van vid linux.
Aha. Tack. Intressant.

Finns iofs en del appar för Android som påstås kunna kompilera kod direkt i mobilen. Men det kanske ändå faller lite utanför Topic: att kunna göra grejer i linux på mobilen.
Citera
2019-11-04, 22:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
På Gemini kan du köra Android och ngn Linux som dual boot.

https://store.planetcom.co.uk/products/gemini-pda-1

Om jag förstår det rätt är emellertid Android så defekt, att om det skall uppdateras låter det inte den andra partitionen vara ifred utan då måste man flasha alltihop.
Citera
2019-11-05, 00:56
Medlem
Citat:
Aha. Tack. Intressant.

Finns iofs en del appar för Android som påstås kunna kompilera kod direkt i mobilen. Men det kanske ändå faller lite utanför Topic: att kunna göra grejer i linux på mobilen.

Beroende på modell finns det en hög channs att t.ex. LineageOS eller dyl. finns till den gamla telefonen. Kolla på XDA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in