2019-11-03, 10:50
Medlem
Har letat men har har inte funnit någon separat tråd om Laleh. Det enda som finns är en tråd om ett av hennes album (sjung) så jag tänkte starta denna tråden där man kan diskutera alla hennes skivor och musik.

Laleh har ju gjort hela sju album. Hon både producerar och skriver sin egen musik själv och har fått flera grammisar och andra priser.

Det första albumet kom 2005 och heter kort och gott "Laleh". Omslaget på skivan är väl halvfult men musiken är absolut bra. Hennes två första singlar (Invisible, Live Tomorrow) är med på albumet. Hon sjunger på svenska och engelska men två av låtarna är på persiska. Jag hörde nog Live Tomorrow först och gillade den skarpt. Även låten "han tuggar kex" hörde jag på radion eller nåt och gillade den. Invisible hörde jag först i så mycket bättre.

2006 kom hennes andra album. Det heter "prinsessor" och är också mycket bra. Den stora hitlåten därifrån är nog balladen "call on me". En annan bra låt därifrån är "det är vi som bestämmer (vem har lurat alla barnen". Den låten är med från en teaterföreställning som Laleh har varit med i.

2007 gjorde Laleh låten "snö" till filmen Arn. Det är en fantastiskt låt och jag hörde den första gången då jag såg filmen på bio.

Nästa album kom 2009 och heter "me and Simon" Härifrån är låten "Bjurö Klubb" med men också låten "Snö". Det är ett mycket bra album. De två nämnda låtarna är de jag lyssnar mest på från den skivan.

Albumet "Sjung" som kom 2012 har en egen tråd här på flashback
(FB) Laleh - Sjung

Jag gillar detta albumet skarpt. Mer text om albumet kommer i den tråden.

Lalehs nästa album kom 2013 och heter "Colors". Hon var inspirerad av Cat Stevens på albumet. Jag tycker det märks lite grann. Från detta albumet kommer bland annat låtarna "En Stund På Jorden, Goliat, Stars Align" Jag gillar de nämnda låtarna mest men "Goliat" är nog min personliga favorit från skivan.

Sedan var det tyst om Laleh ett tag och hon kom inte med nytt album förrän 2016. Det albumet heter "Kristaller" och är ett toppenalbum. Härifrån kommer hitlåtarna "Bara få va mig själv, Aldrig bli som förr". Jag gillar även låtarna "Behåll ditt huvud, Kristaller, Ge tillbaks det du tagit, Welcome to the show" Vinylutgåvan av skivan är vit-rosa spräcklig vilket jag tycker ser tufft ut.

Så. Lalehs senaste album som kom i år. Det heter "Vänta" och består av bra hitlåtar. Bland annat "Sand Överallt, Svenska 2, Tack Förlåt, Knock Knock, It was all for the kids". Hela albumet är bra men de låtarna är mina favoriter. Vinylutgåvan av skivan är vit-gul spräcklig vilket ser coolt ut.

Vad har ni för favoritlåtar/album av Laleh? Diskutera gärna.
Citera
2019-11-03, 10:59
Bannlyst
Sjung är hennes absolut sämsta album. Men då har jag förvisso hört den konstant 2012 under två veckors tid på jobbet då den gick på repeat hela jävla tiden i musikanläggningen.

Sjunger bra gör hon dock!
Citera
2019-11-03, 11:43
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jag gillar Laleh och det mycket.
Har nog bara hört hennes radiolåtar.

Av dem gillar jag nog Vårens första dag, heter den så? bäst.

Kvalitetsmusik!
Skulle gärna lyssna på de låtar du nämner här. Kanske gör det..
Citera
2019-11-03, 13:31
Medlem
kalkryggars avatar
Snö och November är mina favoritlåter med henne.

Den skivan med låten "bara va mig själv .." (eller vad den heter) tycker jag var trist. Det låter som att hon försökt kommersialisera sin musik. Det blir tydligt i vilka inslag det är och jag tycker det låter blä..
Citera
2019-11-03, 22:23
Medlem
Rebali179s avatar
Det var längesedan jag lyssnade på henne måste jag erkänna.
Minns att hennes debut var riktigt bra när den kom ut
Storebror & Live Tomorrow var favoriterna från den skivan

Får ta och lyssna ett varv till på hennes musik
Citera
2020-12-11, 17:18
Medlem
Skriver Laleh sina egna låtar?
Citera
2020-12-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samun
Skriver Laleh sina egna låtar?

Hon gör väl nästan rubbet själv? Komponerandet, texterna, sången, stor del av kompet, producerandet samt skriver även åt andra artister. Tycker tyvärr hon tappat det rejält efter de tre första albumen. Skulle nog må bra av lite mer minimalism (no pun intended) i dagsläget.
Citera
2020-12-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Hon gör väl nästan rubbet själv? Komponerandet, texterna, sången, stor del av kompet, producerandet samt skriver även åt andra artister. Tycker tyvärr hon tappat det rejält efter de tre första albumen. Skulle nog må bra av lite mer minimalism (no pun intended) i dagsläget.

Oj! Hennes musik är inte riktigt min grej men alltid tyckt att låtarna är väldigt välskrivna rent musikaliskt. Ovanligt att artister skriver så mycket själva. Häftigt!
Citera
2020-12-17, 17:06
Medlem
Rebali179s avatar
Vad gör Laleh nu för tiden
Vet att hon fick lite uppmärksamhet för Tusen bitar covern och även ett nytt album för något år sedan
Men annars så har det varit tyst om henne tycker jag
Citera
2020-12-18, 11:31
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vad gör Laleh nu för tiden
Vet att hon fick lite uppmärksamhet för Tusen bitar covern och även ett nytt album för något år sedan
Men annars så har det varit tyst om henne tycker jag

Hon har ju precis blivit mamma. Och släppte nyss låten 'Vinterland'.
Citera
2022-12-29, 21:27
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Om Bjurö Klubb.

Är blåval en omskrivning för valium (i låten, för irl är det väl det)?

Man förstår ju låten på ett helt annat sätt om man tänker att det är valium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in