2019-11-02, 06:37
Medlem
constants avatar
Må vara trög, så hjälp mig...

Fråga 1: Jag har X antal kronor på ett ISK-konto 2018-01-01. Om pengarna bara ligger där ett år, eller om jag köper och säljer huller om buller, men att jag till slut 2018-12-31 har samma belopp, kommer då skatten kunna bli olika?

Fråga 2: Om jag flyttar pengar mellan olika ISK-konton på olika banker, kommer det påverka skatten?
Citera
2019-11-02, 06:45
Medlem
constants avatar
Vill komplettera med en (egentligen samma fråga som ettan):

Fråga 3: Om jag säljer allt jag har på ett ISK-konto, har pengarna där några månader, och sedan köper upp mig igen, kommer då skatten att påverkas? Lek med tanken att värdet hela tiden kommer att vara detsamma.
Citera
2019-11-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vill komplettera med en (egentligen samma fråga som ettan):

Fråga 3: Om jag säljer allt jag har på ett ISK-konto, har pengarna där några månader, och sedan köper upp mig igen, kommer då skatten att påverkas? Lek med tanken att värdet hela tiden kommer att vara detsamma.
Som jag förstått det (svar från banken) beskattas allt som finns på ISK-kontot. Utdelning som jag fått på aktier flyttar jag snabbt över till mitt vanliga bankkonto (om jag inte vill investera dessa slantar).

Skatt betalas även på placeringar som går minus.
Citera
2019-11-02, 07:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag förstått det (svar från banken) beskattas allt som finns på ISK-kontot. Utdelning som jag fått på aktier flyttar jag snabbt över till mitt vanliga bankkonto (om jag inte vill investera dessa slantar).

Skatt betalas även på placeringar som går minus.
Förstår att min fråga kan vara otydlig, så jag försöker på nytt:

Lek med tanken att jag har X kronor i disponibelt belopp på mitt ISK-konto under ett år. Antar att jag då betalar schablonbeloppet i skatt då.

Om jag istället köpt och sålt hej vilt under samma år, med konstant belopp hela tiden - Hade jag då fått betala en annan skatt?
Citera
2019-11-02, 07:49
Medlem
Citat:
Förstår att min fråga kan vara otydlig, så jag försöker på nytt:

Lek med tanken att jag har X kronor i disponibelt belopp på mitt ISK-konto under ett år. Antar att jag då betalar schablonbeloppet i skatt då.

Om jag istället köpt och sålt hej vilt under samma år, med konstant belopp hela tiden - Hade jag då fått betala en annan skatt?
Vet inte... men som jag uppfattat det är skatten densamma... det som kan tillkomma om Du köper och säljer är kanske ev någon annan avgift. Skatten tror jag är densamma... bra tråd... har haft många funderingar vad gäller ISK.
Citera
2019-11-02, 07:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Vet inte... men som jag uppfattat det är skatten densamma... det som kan tillkomma om Du köper och säljer är kanske ev någon annan avgift. Skatten tror jag är densamma... bra tråd... har haft många funderingar vad gäller ISK.
Att courtage och avgifter kan tillkomma förstår jag, men det jag tänker är skatten:

Om jag säljer av precis allt i dag och köper tillbaka nästa vecka, kommer det påverka skatten?

Är nämligen övertygad om att uppgången inte kan hålla, så jag vill istället ha mina pengar som likvida medel på mitt ISK-konto en tid...

Fråga fyra kan vara:

Fråga 4: Hur länge kan jag ha pengar som likvida medel på exempelvis Nordnet och Avanza?

Btw: Tack för svar. Antar vi får ännu fler när Sverige vaknar :-)
Senast redigerad av constant 2019-11-02 kl. 07:56.
Citera
2019-11-02, 07:58
Medlem
Spelar ingen roll hur många affärer du gör under året.
Skatten baseras på vad som finns på kontot vid varje kvartalsslut.
Citera
2019-11-02, 08:00
Medlem
Citat:
Att courtage och avgifter kan tillkomma förstår jag, men det jag tänker är skatten:

Om jag säljer av precis allt i dag och köper tillbaka nästa vecka, kommer det påverka skatten?

Är nämligen övertygad om att uppgången inte kan hålla, så jag vill istället ha mina pengar som likvida medel på mitt ISK-konto en tid...

Fråga fyra kan vara:

Fråga 4: Hur länge kan jag ha pengar som likvida medel på exempelvis Nordnet och Avanza?

Btw: Tack för svar. Antar vi får ännu fler när Sverige vaknar :-)
Vad jag menar är att om Du har dina pengar på ISK-kontot (som ej är placerade) så får Du betala skatt. Därför flyttar jag över det som kommer in (som utdelning) från mitt ISK-konto till andra konton tills jag ev vill placera dessa pengar.
Citera
2019-11-02, 08:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Spelar ingen roll hur många affärer du gör under året.
Skatten baseras på vad som finns på kontot vid varje kvartalsslut.
Tack. Så har jag också tolkat det hela.

Vad händer om jag flyttar pengar mellan olika ISK-konton? Det borde med ditt svar inte spela någon roll, eller?
Citera
2019-11-02, 08:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad jag menar är att om Du har dina pengar på ISK-kontot (som ej är placerade) så får Du betala skatt. Därför flyttar jag över det som kommer in (som utdelning) från mitt ISK-konto till andra konton tills jag ev vill placera dessa pengar.
Så om jag säljer allt en dag och då flyttar pengarna till ett vanligt sparkonto i en annan bank och en månad senare sätter tillbaka pengarna så ökar i alla fall inte skatten?
Citera
2019-11-02, 08:11
Medlem
Citat:
Så om jag säljer allt en dag och då flyttar pengarna till ett vanligt sparkonto i en annan bank och en månad senare sätter tillbaka pengarna så ökar i alla fall inte skatten?

Jo, även insättningar beskattas. Så det är inte bra att flytta pengar in och ut ur ISK-kontot.

På denna sida kan du läsa mer: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html
Citera
2019-11-02, 08:14
Medlem
Citat:
Jag tror att Du fick ett bra svar från trådskrivare ovan. Vad jag menar är att man inte ska ha oplacerade medel stående länge på ISK-kontot för då får man betala skatt. (Vilket retade mig eftersom det var inget banken upplyste mig om när jag för många år sedan skaffade mitt ISK-konto... fick reda på det när jag lyssnade på "P1 Plånboken" där de talade om ISK-konton). Först då uppfattade jag att jag fick betala ränta även på placeringar som går åt fel håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in