2019-11-02, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Jo, även insättningar beskattas. Så det är inte bra att flytta pengar in och ut ur ISK-kontot.

På denna sida kan du läsa mer: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html
Insättningar ska som jag uppfattar det bara göras i samband med att man bestämt sig för att en placering ska göras.
Citera
2019-11-02, 08:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Först då uppfattade jag att jag fick betala ränta även på placeringar som går åt fel håll.
Tack för ditt svar, det blev snäppet mer än jag tänkt mig :-)
Citat:
Jo, även insättningar beskattas. Så det är inte bra att flytta pengar in och ut ur ISK-kontot.
Suck (inte till dig), men det är ju det där jag inte riktigt fattar...

Om jag lattjar med pengar till och från mitt ISK-konto, med olika aktier med mera, blir skatten då större än om jag haft allt på kontot hela tiden?
Citera
2019-11-02, 08:23
Medlem
constants avatar
Handlar skatten enbart av vad man har på ISK-kontot?

Spelar det någon roll om man har flera ISK-konton på olika banker och flyttar pengar mellan dessa?
Citera
2019-11-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Handlar skatten enbart av vad man har på ISK-kontot?

Spelar det någon roll om man har flera ISK-konton på olika banker och flyttar pengar mellan dessa?

Skatten beräknas av både värdet på kontot och även insättningar till kontot.

När det gäller att flytta pengar mellan ISK-kontot så ska det vara ok, men jag misstänker att man behöver anmäla överföringen på ett speciellt sätt för att det inte ska räknas som en vanlig insättning.
Jag har aldrig gjort det men på Avanza skriver dom "Använd rätt blankett för att göra överföringar av pengar och värdepapper mellan olika banker för att inte utlösa skatteeffekter." Så jag misstänker att om man bara gör en vanlig överföring kanske det registreras som en insättning istället.
Citera
2019-11-02, 08:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Skatten beräknas av både värdet på kontot och även insättningar till kontot.
Är väldigt tacksam för att du försöker.

Och jag kanske inte är klockren i mina frågor...

Och ännu en dök upp: Kan jag flytta pengar hur som helst mellan mitt ISK-konto i en bank till ett sparkonto i en annan bank och tillbaka utan att skatten påverkas negativt?

Edit: Just nu handlar det om att jag inte vill få en hemsk kvarskatt, och senare om att jag vill undvika att betala onödig skatt för att jag grejar med mina fonder och aktier om jag kan lösa det på andra sätt.
Senast redigerad av constant 2019-11-02 kl. 08:50.
Citera
2019-11-02, 08:49
Medlem
Citat:
Är väldigt tacksam att du försöker.

Och jag kanske inte är klockren i mina frågor...

Och ännu en dök upp: Kan jag flytta pengar hur som helst mellan mitt ISK-konto i en bank till ett sparkonto i en annan bank och tillbaka utan att skatten påverkas negativt?

Då får du betala skatt för insättningen när du för tillbaka den till ISK-kontot igen.

För att få fram värdet som ska beskattas för helåret tar du värdet du har på kontot i början varje kvartal + alla insättningar under året och delar totalsumman med 4.

Här nedan är exemplet från Avanza:

Exempel
Värde kvartal 1: 5 000
Värde kvartal 2: 5 500
Värde kvartal 3: 11 000
Värde kvartal 4: 20 000

Insättningar totalt under året: 15 000
Statslåneräntan 30 nov 2018: 0,51 % + 1,00 % = 1,51 %
5000 + 5500 + 11 000 + 20 000 + 15 000 = 56 500 kr
56 500 / 4 = 14 125 kr (detta är kapitalunderlaget)
14 125 * 1,51 % = 213,30kr (detta är schablonintäkten som kommer förtryckt i din deklaration)
213,3* 30 % = 64kr

Skatten blev alltså 64 kr för år 2019.
Citera
2019-11-02, 08:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Då får du betala skatt för insättningen när du för tillbaka den till ISK-kontot igen.
Är du säker?

Om jag sätter in X kronor på ett ISK-konto, inte köper något och sedan flyttar pengarna till mitt sparkonto, så får jag betala skatt för det?

Det talar ju emot den som sa att det var fiffigt att flytta likvida medel på ett ISK-konto till ett sparkonto tillfälligt.
Citera
2019-11-02, 09:00
Medlem
Citat:
Är du säker?

Om jag sätter in X kronor på ett ISK-konto, inte köper något och sedan flyttar pengarna till mitt sparkonto, så får jag betala skatt för det?

Det talar ju emot den som sa att det var fiffigt att flytta likvida medel på ett ISK-konto till ett sparkonto tillfälligt.

Japp, tyvärr är det så.
Så det är bäst att vänta med att föra över pengarna till ISK-kontot tills du är säker på att du ska köpa någon aktie eller fond för dom.
Och om du har pengar på ISK-kontot som du inte vill investera så beror det på hur lång tid det är tills man ska investera som avgör om det är värt att ta ut dom och sedan föra tillbaka

Här är ett till exempel från Avanza gällande det:

Exempel
Här ser du ett exempel på när det lönar sig att flytta ut pengarna från ett ISK:

Ränta på sparkonto: 0,70 %
Ränta på ISK: 0,00 %
Schablonskatt ISK: 0,453 %

Formeln för att räkna ut hur många dagar man behöver ha pengarna på sparkontot för att det ska löna sig att flytta pengar från ett ISK till ett sparkonto är:
(Schablonskattesats / 4) / (Sparkontoränta / 360)

I exemplet ovan ser alltså formeln ut så här:
(0,453/4) / (0,7/360) = 57 dagar
Citera
2019-11-02, 09:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Du har helt klart ett delsvar där.

Man ska alltså ha kvar pengarna på ISK-kontot för att man betalar skatt för det man sätter in? Men inte för värdet man har där och hur man handlar där?
Citera
2019-11-02, 09:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Japp, tyvärr är det så. :
Förstår jag dig rätt?

När du sätter in pengar på ett ISK-konto så betalar du skatt.

Om du tillfälligt flyttar dessa pengar till ett sparkonto och sedan åter sedan sätter du dem på samma ISK-konto så ökar din skatt?
Senast redigerad av constant 2019-11-02 kl. 09:13.
Citera
2019-11-02, 09:10
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Du har helt klart ett delsvar där.

Man ska alltså ha kvar pengarna på ISK-kontot för att man betalar skatt för det man sätter in? Men inte för värdet man har där och hur man handlar där?

Jo både och. Både för insättningar och värdet på ditt isk-konto varje kvartal.
Citera
2019-11-02, 09:12
Medlem
[quote=constant|69175471]
Citat:
Japp, tyvärr är det så. /QUOTE]Förstår jag dig rätt?

När du sätter in pengar på ett ISK-konto så betalar du skatt.

Om du tillfälligt flyttar dessa pengar till ett sparkonto och sedan åter sedan sätter du dem på samma ISK-konto så ökar din skatt?

Ja, om du har 1000 kr som du sätter in och tar ut från ISK-kontot 10 gånger fram och tillbaka så räknas det som om du har satt in 10000 kr som du får betala skatt för. Så samma pengar beskattas flera gånger i det fallet. Det gäller även om du inte köpt något för pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in