Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, Cohiba, även jag tycker att listan är sällsamt andefattig och själstom.
Kanske grundproblemet är artificiellt konstruerat? "Farligt" för vem, för vilka?
Det "farliga" kunde förstås lika godtyckligt apodiktiskt kunna bestämmas som de så kallade evangelierna, eller den bisarra samling predikningar som går under namet "Paulusbrev". Eller varför inte de absurda "Moseböckerna"...
Själstom var ordet. Human Events hemsida med vad de själva tycks hålla för god läsning är dock rätt skojig eller vad sägs om titlar som:
How pagan sexuality is destroying our society - and why only a return to Biblical sexual ethics -
- can save us
True Sexual Morality
by Daniel R. Heimbach
eller
REVEALED, at long last: the whole "politically incorrect" truth about Islam's violent teachings, bloody history, backward culture, and morally depraved founder
PLUS: Why the Crusades were justified wars of Christian self-defense against centuries of Muslim aggression -
The Politically Incorrect Guide to Islam (and the Crusades)
by Robert Spencer
Exclusive hardcover edition -- not available in stores!
Den senare kanske kunde passa somliga flashbacksmongon -
Öhh, Averroes vem fan var det? Vet väl inte jag heller. Men araber är blattar och i Iran bor det en massa araber, som amejikanajna ska bomba fan. Fast det är klart den är ju på engelska.
Saknar dock en lättfattlig vetenskaplig framställning av hur gubben Noak efter en saftig vinfylla, för jag förmodar att han hade ett förråd med sig, gjorde sig av med allt dinosauriebajs på arken.
Vad Paulus och Moses anbelangar är de nog knappast farliga ens ur en förhärdad hednings synpunkt längre. Men de är ganska underhållande särskilt Paulus. Folk med så vredgat röda anleten att det pyr ur näsborrarna är alltid underhållande - Tertullianus och Carlyle också.
Fast under der Ausgang des griechisch-römischen Heidentums var de väl farliga, när man inte längre kopierade av Chrysippos eller Dexippos för att skrivarna inte hade tid när de skulle plita ner ännu mer hagiografiskt material.