2006-03-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Skugge
Jo det kan jag tänka mig, men dom hittar ju lika mycket kraft i andra böcker. Jag tvivlar på att någon läst dravlet i Mein Kampf som helt ovetandes för att efteråt vara fullfjädrade nazister. Det är en mycket osammanhängande smörja till bok.

Tack för länken.

En ganska vanlig uppfattning hos de som inte ens läst en sida ur mein kampf. man hör ständigt samma fras upprepas så som den vore inlärd, vilket det förmodligen är även i ditt fall.
Citera
2006-03-28, 21:06
Medlem
Hednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Jag skulle vilja ha in S.C.U.M-manifestet på listan.

Tänkte precis säga det jag med.
Citera
2006-03-29, 00:59
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
En skrattretande dum lista!

Kinseyrapporten, Dewey och Keynes! Vilket jävla flams! ...och Auguste Comte farlig!!! Jag förvånas över att de glömt Voltaire och Rousseau, men de ligger säkert 11:a och 12:a. Sen är väl den ökänt usla Mein Kampf inte nån särskilt farlig bok. Det är inte detta förvirrade sammelsurium som gör folk till nazister.

Amerikanskt kristet ultrahögerblaj, som man kan flabba åt t o m i Vatikanen.

Listan borde postats i humor.

Betydligt farligare än samtliga ovanstående böcker är den världsfrånvända och bakåtdantande kreationistdynga, som brukar omhuldas i såna här läger.

Ja, Cohiba, även jag tycker att listan är sällsamt andefattig och själstom.
Kanske grundproblemet är artificiellt konstruerat? "Farligt" för vem, för vilka?
Det "farliga" kunde förstås lika godtyckligt apodiktiskt kunna bestämmas som de så kallade evangelierna, eller den bisarra samling predikningar som går under namet "Paulusbrev". Eller varför inte de absurda "Moseböckerna"...
Citera
2006-03-29, 09:52
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, Cohiba, även jag tycker att listan är sällsamt andefattig och själstom.
Kanske grundproblemet är artificiellt konstruerat? "Farligt" för vem, för vilka?
Det "farliga" kunde förstås lika godtyckligt apodiktiskt kunna bestämmas som de så kallade evangelierna, eller den bisarra samling predikningar som går under namet "Paulusbrev". Eller varför inte de absurda "Moseböckerna"...

Själstom var ordet. Human Events hemsida med vad de själva tycks hålla för god läsning är dock rätt skojig eller vad sägs om titlar som:

How pagan sexuality is destroying our society - and why only a return to Biblical sexual ethics - - can save us
True Sexual Morality
by Daniel R. Heimbach

eller

REVEALED, at long last: the whole "politically incorrect" truth about Islam's violent teachings, bloody history, backward culture, and morally depraved founder
PLUS: Why the Crusades were justified wars of Christian self-defense against centuries of Muslim aggression -
The Politically Incorrect Guide to Islam (and the Crusades)
by Robert Spencer
Exclusive hardcover edition -- not available in stores!

Den senare kanske kunde passa somliga flashbacksmongon - Öhh, Averroes vem fan var det? Vet väl inte jag heller. Men araber är blattar och i Iran bor det en massa araber, som amejikanajna ska bomba fan. Fast det är klart den är ju på engelska.

Saknar dock en lättfattlig vetenskaplig framställning av hur gubben Noak efter en saftig vinfylla, för jag förmodar att han hade ett förråd med sig, gjorde sig av med allt dinosauriebajs på arken.

Vad Paulus och Moses anbelangar är de nog knappast farliga ens ur en förhärdad hednings synpunkt längre. Men de är ganska underhållande särskilt Paulus. Folk med så vredgat röda anleten att det pyr ur näsborrarna är alltid underhållande - Tertullianus och Carlyle också.

Fast under der Ausgang des griechisch-römischen Heidentums var de väl farliga, när man inte längre kopierade av Chrysippos eller Dexippos för att skrivarna inte hade tid när de skulle plita ner ännu mer hagiografiskt material.
Citera
2006-03-29, 10:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vilken helskön lista! Det livar alltid upp med lite hederlig, gammaldags konservatism.

Marx, Mao, Lenin och Hitler finns det väl inte så mycket att invända mot. Men att ta med Kinsey, Darwin och Carson och på listan är underbart småaktigt. Utelämnandet av bibeln och koranen är också genialiskt inkonsekvent.

Men innan vi sågar listan vid fotknölarna är det värt att komma ihåg att samma typ av idiotlistor med sinnesslöa motiveringar anses acceptabla när de kommer från vänster. Det har ju länge varit mode på kultursidor och universitet att hänga ut Junger, Nietzsche, Céline, Heidenstam, Milton Friedman, Samuel Huntington och andra högerfilosofer av varierande kvalitet som "farliga" samtidigt som inställningen till vänsterns samhällsomstörtare varit helt okritisk.
Citera
2006-03-29, 10:39
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Vilken helskön lista! Det livar alltid upp med lite hederlig, gammaldags konservatism.

Du kan beställa tröjor från deras hemsida också! Bland annat en med hammaren och skäran och Hillary Clintons namn på -
Citera
2006-03-29, 11:10
Medlem
CurryCurres avatar
Inte mycket att uppröras över... galningar har det alltid funnits, och om de är läs- och skrivkunniga så brukar de publicera sånt här och inbilla sig att vanligt folk kommer att ta lärdom. Allvarligt talat... det är att börja slå på en häst som redan är död, när de drar fram Comte och Keynes, Mill, Skinner, Mead och Freud. Bara dessa namn visar hur skruvad syn de har på saker och ting.

Nej fram med lite riktigt farliga böcker, tack! Räddaren i nöden kanske? Da Vinci-koden? (för att den förvandlar vanligt förnuftigt folk till konspiratoriska virrpannor, inte för dess högst marginella budskap).
Citera
2006-03-29, 19:26
Medlem
Varning

Den enda farliga bok jag läst är Den allvarsamma leken av Söderberg.
Håll er borta från den.
Citera
2006-03-31, 17:02
Avslutad
Farligaste boken... Jag vet inte, jag tror varken Das Kapital eller Mein Kampf är särskilt farliga, om man nu inte redan är kommunist/nazist, då kan man bli mer påverkad av dem.

Annars är en "farlig bok", Final Exit, av Derek Humphry. Denna bok uppmuntrar till självmord o ger en massa tips på hur man kan ta sitt liv. Jag har den själv o tycker att den är ganska osmaklig. Visst, vill man ta sitt liv kan den vara bra. Men att uppmuntra till självmord för att man mår dåligt, det tycker jag inte om!
Citera
2026-03-16, 15:32
Medlem
EnflygandeKos avatar
Nr 1 koranen
nr 2 torah
nr 3 bibeln
Citera
2026-03-17, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo