2006-03-16, 07:22
Medlem
Parkers avatar
Jag saknar Bibeln och Koranen på listan.
Citera
2006-03-16, 07:24
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Skugge
Står det i artikeln för vem dessa böcker skulle vara farliga? Man kan väl kanske påstå att Karl Marx med sin bok orsakade massa tokigheter. Men att mein kampf påverkade hitler går ju ej att påstå, han var ju galen innan och dom som läser boken inser ju det. Och hur sexualundersökningen varit farlig kan inte jag heller förstå.
Det verkar mer vara en lista som innehåller böcker som pekat på brister i marknadsekonomiska samhällen. Lustigt nog är dom rädda för konkurrens.
Skulle vilja puffa för att dom har med Barbara Bushs biografi nästa år, om alla kärringar i USA följer hennes tips är 3e världskriget här...

Finns väl många nynazister och annat folk än idag som hämtar kraft i den boken? Du kan läsa om de tio böckerna här;
http://www.zetetics.com/mac/blog/00000977.html

Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Jag saknar Bibeln och Koranen på listan.

Listan är avgränsad så både koranen och bibeln är för gamla böcker och kan därmed inte vara med på grund av listans kriterier.
Citera
2006-03-16, 08:30
Medlem
L.Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Finns väl många nynazister och annat folk än idag som hämtar kraft i den boken? Du kan läsa om de tio böckerna här;
http://www.zetetics.com/mac/blog/00000977.html

Jo det kan jag tänka mig, men dom hittar ju lika mycket kraft i andra böcker. Jag tvivlar på att någon läst dravlet i Mein Kampf som helt ovetandes för att efteråt vara fullfjädrade nazister. Det är en mycket osammanhängande smörja till bok.

Tack för länken.
Citera
2006-03-16, 09:09
Medlem
Kuyichis avatar
Citat:
En bok jag kom att tänka på är satansverserna av Salman Rushdie.
Vet iofs inte hur stor spridning det är på den boken i de muslimska länderna.

Den är väl mer eller mindre bannlyst i den muslimska världen?

Bra bok annars. Borde kanske förtjänat en plats på den där hederslistan.
Citera
2006-03-16, 09:12
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Human Events, en konservativ tidskrift har listat de tio farligaste böckerna från 1900-talets början fram till dags datum.

Bra lista tycker ni?

1. The Communist Manifesto av Karl Marx
2. Mein Kampf av Hitler
3. Quotations from Chairman Mao av Mao Zedong
4. The Kinsey Report av Alfred Kinsey
5. Democracy and Education av John Dewey
6. Das Kapital av Karl Marx
7. The Feminine Mystique av Betty Friedan
8. The Course of Positive Philosophy av Auguste Comte
9. Beyond Good and Evil av Freidrich Nietzsche
10. General Theory of Employment, Interest and Money av John Maynard Keynes

En skrattretande dum lista!

Kinseyrapporten, Dewey och Keynes! Vilket jävla flams! ...och Auguste Comte farlig!!! Jag förvånas över att de glömt Voltaire och Rousseau, men de ligger säkert 11:a och 12:a. Sen är väl den ökänt usla Mein Kampf inte nån särskilt farlig bok. Det är inte detta förvirrade sammelsurium som gör folk till nazister.

Amerikanskt kristet ultrahögerblaj, som man kan flabba åt t o m i Vatikanen.

Listan borde postats i humor.

Betydligt farligare än samtliga ovanstående böcker är den världsfrånvända och bakåtdantande kreationistdynga, som brukar omhuldas i såna här läger.
Citera
2006-03-16, 11:09
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
En skrattretande dum lista!

Kinseyrapporten, Dewey och Keynes! Vilket jävla flams! ...och Auguste Comte farlig!!! Jag förvånas över att de glömt Voltaire och Rousseau, men de ligger säkert 11:a och 12:a. Sen är väl den ökänt usla Mein Kampf inte nån särskilt farlig bok. Det är inte detta förvirrade sammelsurium som gör folk till nazister.

Amerikanskt kristet ultrahögerblaj, som man kan flabba åt t o m i Vatikanen.

Listan borde postats i humor.

Betydligt farligare än samtliga ovanstående böcker är den världsfrånvända och bakåtdantande kreationistdynga, som brukar omhuldas i såna här läger.

Tala om att sno allt jag tänkte säga Nästan i allafall

Sen när blev böcker farliga? Möjligen det fåtal som är tyngre och trillar när i skallen när någon går förbi...
Citera
2006-03-16, 11:18
Medlem
cocaineducks avatar
Svårt att säga att en bok är farlig bara för att den är som den är, den måste ju vara farlig för någon specifik.
Da Vinci koden verkar vara väldigt farlig för vatikanen som dom håller på med den boken t.ex.

Dom enda skrifterna som bara kan vara farliga rakt över är religösa skrifter i min mening.
Citera
2006-03-16, 11:32
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Svårt att säga att en bok är farlig bara för att den är som den är, den måste ju vara farlig för någon specifik.
Da Vinci koden verkar vara väldigt farlig för vatikanen som dom håller på med den boken t.ex.

Dom enda skrifterna som bara kan vara farliga rakt över är religösa skrifter i min mening.

Det är väl lite så det resoneras.
Om en jävla massa börjar bojkotta Nike och lite andra företag samt kastar sten på butiksfönster ifall No Logo får en enorm genomslagskraft så kan boken anses "farlig" för vissa grupper. Liksom ifall det skulle bli en jättevåg av anti-amerikanismen på grund av att förfärligt många bygger sin åskådning på Noam Chomsky.
Citera
2006-03-16, 13:30
Medlem
snapcases avatar
Största faran med böckerna på listan är att dom får nån stackare att börja tänka.
Citera
2006-03-16, 15:40
Medlem
fattonys avatar
Jag skulle vilja ha in S.C.U.M-manifestet på listan.
Citera
2006-03-16, 16:10
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Det är väl lite så det resoneras.
Om en jävla massa börjar bojkotta Nike och lite andra företag samt kastar sten på butiksfönster ifall No Logo får en enorm genomslagskraft så kan boken anses "farlig" för vissa grupper. Liksom ifall det skulle bli en jättevåg av anti-amerikanismen på grund av att förfärligt många bygger sin åskådning på Noam Chomsky.

Men om det är så subjektivt du menar så är det svårt att göra en lista iom att man då måste välja vem den är farlig för och sedan hålla sig till det listan igenom. Men jag förstår nog vart du vill komma och jag måste nog då säga att jag håller med att Marx bör ligga högt på listan iom att hans skrifter har varit farliga med sådan magnitud för så många.
Citera
2006-03-28, 20:25
Medlem
Emirens avatar
Förutom att det inte kan anses så värst sympatiskt att lista "farliga" böcker överhuvudtaget, håller jag med om att Marx har skadat mänskligheten på många sätt. Även Darwin har gjort det, men det beror inte på Darwin utan på läsaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in