2006-03-16, 06:47
Medlem
Deon Limes avatar
Human Events, en konservativ tidskrift har listat de tio farligaste böckerna från 1900-talets början fram till dags datum.

Bra lista tycker ni?

1. The Communist Manifesto av Karl Marx
2. Mein Kampf av Hitler
3. Quotations from Chairman Mao av Mao Zedong
4. The Kinsey Report av Alfred Kinsey
5. Democracy and Education av John Dewey
6. Das Kapital av Karl Marx
7. The Feminine Mystique av Betty Friedan
8. The Course of Positive Philosophy av Auguste Comte
9. Beyond Good and Evil av Freidrich Nietzsche
10. General Theory of Employment, Interest and Money av John Maynard Keynes
Citera
2006-03-16, 06:52
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Human Events, en konservativ tidskrift har listat de tio farligaste böckerna från 1900-talets början fram till dags datum.

Bra lista tycker ni?

1. The Communist Manifesto av Karl Marx
2. Mein Kampf av Hitler
3. Quotations from Chairman Mao av Mao Zedong
4. The Kinsey Report av Alfred Kinsey
5. Democracy and Education av John Dewey
6. Das Kapital av Karl Marx
7. The Feminine Mystique av Betty Friedan
8. The Course of Positive Philosophy av Auguste Comte
9. Beyond Good and Evil av Freidrich Nietzsche
10. General Theory of Employment, Interest and Money av John Maynard Keynes

Nu har jag inte läst alla, men vad i helvete gör The Kinsey Report där? På vilket sätt är/var den farlig? Var ju bara en sexundersökning? Visst att det kanske fick folk att ta sig en funderare när den kom på 40-talet, men att den idag skulle klassas som en av världens farligaste böcker? Löjligt. Förvisso tycker jag att listan i sig är löjlig.
Citera
2006-03-16, 06:53
Bannlyst
Ur deras synvinkel verkar den vara javligt logisk. Att man ser 2 bocker av Marx ar ju ganska sjalvklart, aven Hitler passar ju bra pa listan.

Vad handlar The Feminine Mystique av Betty Friedan om? Bara en vanlig feministbok, eller ar den en bok om extremfeminism aka "Dod at alla snubbar"?

Aja, tackar iaf for boktipsen, radikala bocker ar roliga att lasa, ett par av dom dar bockerna hade jag inte riktigt hort talats om forut.

Ska skicka ett tackbrev till tidningen bara for att djavlas med dom

Peace.
Citera
2006-03-16, 06:54
Medlem
Deon Limes avatar
Personligen skulle jag kunna tänka mig What is to be done av Lenin, Atlas Shrugged av Ayn Rand, Descent of Man av Charles Darwin samt Introduction to Psychoanalysis av Sigmund Freud.
Citera
2006-03-16, 06:58
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Nu har jag inte läst alla, men vad i helvete gör The Kinsey Report där? På vilket sätt är/var den farlig? Var ju bara en sexundersökning? Visst att det kanske fick folk att ta sig en funderare när den kom på 40-talet, men att den idag skulle klassas som en av världens farligaste böcker? Löjligt. Förvisso tycker jag att listan i sig är löjlig.

Kinsey är grymt hatad av många än idag. Massa smutskastning att han radade upp barn på led och penetrerade dem och så vidare. Han lyfte fram homosexualitet och så vidare och det var inte poppulärt i alla läger.
Se filmen om honom så ser du hur motarbetad han blev av att skriva sin bok.

I Sverige har RFSL använt sig av hans studier länge.
Citera
2006-03-16, 07:01
Medlem
Deon Limes avatar
Här är listan på 'honorable mention':

The Population Bomb av Paul Ehrlich
What Is To Be Done av V.I. Lenin
Authoritarian Personality av Theodor Adorno
On Liberty av John Stuart Mill
Beyond Freedom and Dignity av B.F. Skinner
Reflections on Violence av Georges Sorel
The Promise of American Life av Herbert Croly
Origin of the Species av Charles Darwin
Madness and Civilization av Michel Foucault
Soviet Communism: A New Civilization av Sidney and Beatrice Webb
Coming of Age in Samoa av Margaret Mead
Unsafe at Any Speed av Ralph Nader
Second Sex av Simone de Beauvoir
Prison Notebooks av Antonio Gramsci
Silent Spring av Rachel Carson
Wretched of the Earth av Frantz Fanon
Introduction to Psychoanalysis av Sigmund Freud
The Greening of America av Charles Reich
The Limits to Growth av Club of Rome
Descent of Man av Charles Darwin
Citera
2006-03-16, 07:05
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Kinsey är grymt hatad av många än idag. Massa smutskastning att han radade upp barn på led och penetrerade dem och så vidare. Han lyfte fram homosexualitet och så vidare och det var inte poppulärt i alla läger.

I Sverige har RFSL använt sig av hans studier länge.

Kände till att han hade använt sig av lite tvivelaktiga metoder, samt att han både lyfte fram homosexualiteten samt det faktum att även kvinnor har en sexualitet. Men inget mer än så.. Fast vafan, hur kan man vara hatad för en undersökning som publicerades 1948? Visst, det är konservativa värderingar som speglas, men oftast brukar man ju omvärdera författare och forskare - speciellt när de har rätt, även om det var chockerande information för omgivningen när det väl begav sig. Å andra sidan är det ju konservativa idiotmuppar som sammanställt denna lista, så det säger sig självt att dessa bakåtsträvande fascister tycker att hans bok är farlig.
Citera
2006-03-16, 07:07
Bannlyst
Skickade precis ivag ett litet brev till dom snalla varelserna.

Citat:
Subject: Thanks

I'm just writing to thank you guys for the tips on some books worth reading.
Even though I'm already well-acquainted with the works of Nietzsche, Marx, and John Dewey, I found some new literature worth reading in this list:

1. The Communist Manifesto by Karl Marx
2. Mein Kampf by Adolf Hitler
3. Quotations from Chairman Mao by Mao Zedong
4. The Kinsey Report by Alfred Kinsey
5. Democracy and Education by John Dewey
6. Das Kapital by Karl Marx
7. The Feminine Mystique by Betty Friedan
8. The Course of Positive Philosophy by Auguste Comte
9. Beyond Good and Evil by Freidrich Nietzsche
10. General Theory of Employment, Interest and Money by John Maynard Keynes

I'd appreciate if you could give me any other advise of books worth reading? New ideas, both philosophically and politically is always interesting to hear and read about.

Anyways, I just wanted to give you guys my thanks for this list. I'll be off to the library the first thing in the morning.

Have a nice day.

Peace.

edit: stavning.
Citera
2006-03-16, 07:13
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TMM_W
Ur deras synvinkel verkar den vara javligt logisk. Att man ser 2 bocker av Marx ar ju ganska sjalvklart, aven Hitler passar ju bra pa listan.

Vad handlar The Feminine Mystique av Betty Friedan om? Bara en vanlig feministbok, eller ar den en bok om extremfeminism aka "Dod at alla snubbar"?

Aja, tackar iaf for boktipsen, radikala bocker ar roliga att lasa, ett par av dom dar bockerna hade jag inte riktigt hort talats om forut.

Ska skicka ett tackbrev till tidningen bara for att djavlas med dom

Peace.

Har ingen aning om vad som står i boken eller någonting om den. Men det skulle kunna vara att det var en tidig bok som många läste och att feminismen var en mycket het potatis då. On Liberty av John Stuart Mill lyfte ju även han fram kvinnors rättigheter och har haft stor genomslagskraft (socialliberalismen) så på det sättet kan ju även den räknas som "farlig"

Jag tror inte man skall enbart fixera sig så mycket av vad som anses radikalt och farligt numera.
Citera
2006-03-16, 07:16
Medlem
Parkers avatar
Kul att se Ralph Nader på listan.
Citera
2006-03-16, 07:17
Medlem
L.Skugges avatar
Står det i artikeln för vem dessa böcker skulle vara farliga? Man kan väl kanske påstå att Karl Marx med sin bok orsakade massa tokigheter. Men att mein kampf påverkade hitler går ju ej att påstå, han var ju galen innan och dom som läser boken inser ju det. Och hur sexualundersökningen varit farlig kan inte jag heller förstå.
Det verkar mer vara en lista som innehåller böcker som pekat på brister i marknadsekonomiska samhällen. Lustigt nog är dom rädda för konkurrens.
Skulle vilja puffa för att dom har med Barbara Bushs biografi nästa år, om alla kärringar i USA följer hennes tips är 3e världskriget här...
Citera
2006-03-16, 07:20
Medlem
Deon Limes avatar
En bok jag kom att tänka på är satansverserna av Salman Rushdie.
Vet iofs inte hur stor spridning det är på den boken i de muslimska länderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in