2019-11-01, 13:16
Medlem
Hej,

Jag har två stycken ISK-konton.
Kontona består av en Avanza global indexfond, dvs de är identiska.
Det ena kontot är till pension, det andra är för allmänt sparande.

Min fråga är om jag helt enkelt ska lägga alla pengar i samma konto och fond istället.
Jag får väl en högre avkastning då ränta på ränta effekten blir högre då det är en större summa istället för uppdelad?

Men det kanske finns en tanke bakom att ha separat konto för pensionssparande, eller?

Jag tvivlar starkt att jag skulle börja norpa på pensionssparandet. Det funkar väl bra att ha pensionssparande i det allmäna kontot och jag får helt enkelt räkna ut själv hur mycket jag behöver ha kvar till pension när jag vill ta ut pengar för annat?

Mvh
Senast redigerad av gharialnumbat 2019-11-01 kl. 13:22.
Citera
2019-11-01, 13:20
Medlem
Varför skulle ränta på ränta-effekten större för att de ligger i samma konto?
Citera
2019-11-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle ränta på ränta-effekten större för att de ligger i samma konto?

Samma konto och fond. Nu ligger det säg 100,000 på allmäna sparandet och 50,000 på pension. Lägger jag båda i samma konto och fond så blir det 150,000 och räntan på räntan blir väl högre där?

Ska ändra texten, tack
Citera
2019-11-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gharialnumbat
Samma konto och fond. Nu ligger det säg 100,000 på allmäna sparandet och 50,000 på pension. Lägger jag båda i samma konto och fond så blir det 150,000 och räntan på räntan blir väl högre där?

Ska ändra texten, tack

Samma summa totalt ändå. så ingen skillnad. Alls.
Citera
2019-11-01, 13:45
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:

Ska ändra texten, tack

Premisser:

Räntesats 10%

Konto 1: 500 kr

Konto 2: 1000 kr

Ränta för konto 1 = 50 kr

Ränta för konto 2 = 100 kr

Ifall konto 1 och konto 2 läggs ihop i konto 12 blir totala saldot 1500 kr samt räntan 150 kr, dvs exakt lika mycket som de bägge kontonas respektive ränta tillsammans.
Citera
2019-11-01, 13:57
Medlem
Pengarna på pensionskontot är väl bundna fram tills dess att du börjar ta ut din pension, så det skulle ju vara en nackdel.
Ha kvar dem som de är.
Citera
2019-11-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Pengarna på pensionskontot är väl bundna fram tills dess att du börjar ta ut din pension, så det skulle ju vara en nackdel.
Ha kvar dem som de är.

ISK är inte ett låst konto.
Citera
2019-11-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
ISK är inte ett låst konto.
Är det ett pensionskonto där tjänstepensionen hamnar är det låst.
Men då kanske det iof inte är en ISK, så det kanske är privatsparande till pensionen detta handlar om.
Citera
2019-11-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Samma summa totalt ändå. så ingen skillnad. Alls.

Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Premisser:

Ifall konto 1 och konto 2 läggs ihop i konto 12 blir totala saldot 1500 kr samt räntan 150 kr, dvs exakt lika mycket som de bägge kontonas respektive ränta tillsammans.

Tack, detta visste jag inte. Då behåller jag som det är nu!

Citat:
Ha kvar dem som de är.

Citat:
Men då kanske det iof inte är en ISK, så det kanske är privatsparande till pensionen detta handlar om.

Mitt pensionssparande är i ett olåst ISK konto där jag kan ta ut pengarna när jag vill
Citera
2019-11-02, 19:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej,

Jag har två stycken ISK-konton.
Kontona består av en Avanza global indexfond, dvs de är identiska.
Det ena kontot är till pension, det andra är för allmänt sparande.

Min fråga är om jag helt enkelt ska lägga alla pengar i samma konto och fond istället.
Jag får väl en högre avkastning då ränta på ränta effekten blir högre då det är en större summa istället för uppdelad?

Men det kanske finns en tanke bakom att ha separat konto för pensionssparande, eller?

Jag tvivlar starkt att jag skulle börja norpa på pensionssparandet. Det funkar väl bra att ha pensionssparande i det allmäna kontot och jag får helt enkelt räkna ut själv hur mycket jag behöver ha kvar till pension när jag vill ta ut pengar för annat?

Mvh

"Jag får väl en högre avkastning då ränta på ränta effekten blir högre då det är en större summa istället för uppdelad?"

Där slutade jag läsa och konstaterar att skolan i Sverige är lite misslyckad
Citera
2019-11-04, 17:56
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:

Ett isk är inte låst. Ett isk kan aldrig användas till tjänstepensioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in