2019-11-01, 10:52
Medlem
Räddningsfordon och ambulanser har svårt att nå fram på vajervägen.

Citat:
Minst 15–20 bilar är inblandade i krockar på E18 utanför Karlstad.
Det är extremt halt och ambulanser och bärgare kom inte fram genom köerna. En person har fått åka med polisbil till sjukhus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-lutzendimman
Citera
2019-11-01, 10:55
Medlem
Ja folk har för fan inte lärt sig att hålla avstånd. De tror att de kommer fortare fram för att de ligger i röven på framförvarande eller är det kanske pga klimatet man vill reducera luftmotståndet?
Citera
2019-11-01, 10:58
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Ja folk har för fan inte lärt sig att hålla avstånd. De tror att de kommer fortare fram för att de ligger i röven på framförvarande eller är det kanske pga klimatet man vill reducera luftmotståndet?

Tanken hos dom ärthjärnorna är väl att markera att man vill köra ännu snabbare, dvs flytta på dig. Att se lite längre fram att vägen inte är fri inom överskådligt synfält verkar inte vara en egenskap dom behärskar.

Konstigt att det inte händer fler olyckor.
Citera
2019-11-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tanken hos dom ärthjärnorna är väl att markera att man vill köra ännu snabbare, dvs flytta på dig. Att se lite längre fram att vägen inte är fri inom överskådligt synfält verkar inte vara en egenskap dom behärskar.

Jo jag förstår väl det. De försöker hetsa en men som jag skrev i en annan tråd har jag blivit gammal gubbjävel och sänker farten i stället. Ofta faktiskt så bromsar jag lite lätt för att påminna om att de ligger för nära.
Citera
2019-11-01, 11:08
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jo jag förstår väl det. De försöker hetsa en men som jag skrev i en annan tråd har jag blivit gammal gubbjävel och sänker farten i stället. Ofta faktiskt så bromsar jag lite lätt för att påminna om att de ligger för nära.

Ja det var ju så man lärde sig i teoriboken. Inte bromsa, men sakta ner om bilen bakom ligger för nära.

Jag kanske mentalt är ännu steget gubbigare än dig för jag försöker sluta få andra YT tänka, och går undan i stället med en djup suck. Men ibland är det omöjligt att låta bli att trilskas lite.
Citera
2019-11-01, 11:11
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness

Detta!

På "min" 90-väg ligger folk tätare ju sämre väglag och sikt det är. En gång låg jag i mitten av en kilometerlång kö i ca 75-80 km/h och en kärring ligger 15 m bakom när det knappt är något väggrepp alls. Jag gled när jag provbromsade i kraftig uppförsbacke när jag körde ut på vägen ifråga. Kärringen låg bakom så i flera mil! Normalt tappar jag av en sådan idiot, men det var typ omöjligt att komma ut igen om jag hade gått ut på nån busshållplats, och hon hade bara ersatts av något annat pundhuvud. Skällde ut kärringen efter noter när vi råkade stanna på 7eleven samtidigt. Hon blev rätt spak.
Citera
2019-11-01, 17:56
Medlem
Det ärmärkligt att det skall vara så svårt att förstå att halkan har slagit till.
Samma visa varje år.
Jag hoppas dock att de som var inblandade i denna olycka, har tagit lärdom.
Citera
2019-11-01, 23:18
Och ingenting lär sig folk av detta heller. Jag stod först i det norrgående (Mot Karlstad) avstängda körfältet. Det var bara i det södergående körfältet det krockades hej vilt. Polisen gav mig ansvaret att köra lugnt framöver pga halkan när man släppte på trafiken igen efter 2 1/2 Tim stillestånd. Men tro fan när vi hade kommit några hundra meter efter sista polis-utposten så bryter sig en idiot långt bak ut ur kön, kör om alla i ca 110/120 km/t, med släpkärra också!!! Asså!! Jag tänkte, vad lärde han sig av detta?
Ang halkan så är det dimman som lägger sig på körbanan och fryser till. Lite lurigt scenario m.a.o.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in