2019-11-01, 09:17
Medlem
Lonewolf17s avatar
Efter en MASSA strul så åkte jag på ominstallation och då blev det linux mint 18 som åkte in i burken så långt allt väl men sedan så upptäckte jag att en mapp med musik och lite annat smått å gott var borta och ja det var min egna klantighet vid ominstallationen som rår för det eftersom disken blev root ägd då men det löstes enkelt med nautilus så nu är jag ägare av partitionen igen.
MEN fortfarande kan jag inte se dessa mappar förutom när man kollar på egenskaper då ser man att 12,8gb används vilket motsvarar de mappar som jag saknar. Jag har testat ett antal olika recovery program utan framgång när jag kör "ls -d .!(|.)" så hittar jag fortfarande inte dessa mappar trots att jag kör terminalen i root läge.
Har ni några tips gärna så enkelt som möjligt för jag är LÅNGT ifrån någon expert på linux.
Tackar på förhand
Citera
2019-11-01, 09:52
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf17
......
Jag har testat ett antal olika recovery program utan framgång när jag kör "ls -d .!(|.)" så hittar jag fortfarande inte dessa mappar trots att jag kör terminalen i root läge.
.......
Lägg till en växel eller två;
Kod:
-a, --all
              do not ignore entries starting with .
-l     use a long listing format
-1     list one file per line.  Avoid '\n' with -q or -b

Ändra rättigheter med 'chmod' och ägare/grupp med 'chown'
Citera
2019-11-01, 19:57
Medlem
Citat:
men sedan så upptäckte jag att en mapp med musik och lite annat smått å gott var borta och ja det var min egna klantighet vid ominstallationen som rår för det eftersom disken blev root ägd då men det löstes enkelt med nautilus så nu är jag ägare av partitionen igen.
MEN fortfarande kan jag inte se dessa mappar förutom när man kollar på egenskaper då ser man att 12,8gb används vilket motsvarar de mappar som jag saknar.

Vad är det för klantigt du gjorde och hur har du (försökt) löst det? Om det är ursprunget till problemet så borde du skriva mer utförligt om det Och vilket typ av filsystem har du på partitionen? Och hur stor är den?
Citera
2019-11-02, 09:59
Moderator
vhes avatar
Ligger dina 12GB i någon underkatalog? Kommandot du listade kommer bara visa kataloger på topnivån.

Pröva kommandona find eller du. Båda kan köras helt utan argument om du står i toppkatalogen på disken. Det första kommer helt enkelt visa alla filer och bibliotek disken, och den andra kommer visa alla bibliotek samt en siffra som indikerar hur mycket plats dess filer och underbibliotek tar. Det borde göra att du kan hitta allt, om du är root när du kör kommandona.
Citera
2019-12-26, 23:07
Medlem
Citat:
Efter en MASSA strul så åkte jag på ominstallation och då blev det linux mint 18 som åkte in i burken så långt allt väl men sedan så upptäckte jag att en mapp med musik och lite annat smått å gott var borta och ja det var min egna klantighet vid ominstallationen som rår för det eftersom disken blev root ägd då men det löstes enkelt med nautilus så nu är jag ägare av partitionen igen.
MEN fortfarande kan jag inte se dessa mappar förutom när man kollar på egenskaper då ser man att 12,8gb används vilket motsvarar de mappar som jag saknar. Jag har testat ett antal olika recovery program utan framgång när jag kör "ls -d .!(|.)" så hittar jag fortfarande inte dessa mappar trots att jag kör terminalen i root läge.
Har ni några tips gärna så enkelt som möjligt för jag är LÅNGT ifrån någon expert på linux.
Tackar på förhand

i terminalen , gå till mappen ovanför, ls -a
De filer som börjar med en punkt blir dolda...
???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in