Citat:
Ursprungligen postat av
Sinrath
Hur säkert kort är det att inte bli gravid om man kartläggare dessa 5-6 dagar? Jag har för mig det är precis före eller efter hon haft mens det är som "säkrast"? Är detta något någorlunda universalt eller skiljer det mycket mellan individer?
Det är otroligt individuellt, men utifrån vad jag har fått lära mig så verkar det som att det är säkrast precis efter mensen.
Men det är det här som är så spännande. Både jag och min fru har fått lära oss massor kring detta. Man pratar liksom inte om det kvinnor emellan, och det verkar heller inte var något som direkt lärs ut. När kvinnan väl har ägglossning, har man typ drygt 24h på sig att befrukta ägget. Dock kan man ju ligga några dagar innan detta, då spermierna kan överleva fram tills själva ägglossningen.
Många har ju börjat använda appar som t.ex Natural Cycles, som räknar dagar, men dessa appar går ju bara på ett snitt. För min fru diffade det flera dagar mellan vad appen sa och när hon faktiskt har ägglossning.
Men för att vara lite mer On topic, kör med kondom eller propsa på p-piller, allt annat är ju bara tur/otur!