Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-01, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är inte så lätt att bli gravid som folk tror. Kanske är det lätt att olyckor sker i tonåren när kvinnan är på höjden av sin fertilitet, men i 30 års åldern är det väldigt svårt för många att bli gravida, och det behöver planeras och idkas samlag på rätt dagar osv.

Så skulle säga att iden om att en spermadroppe på utsidan kan göra någon gravid, kanske en 17 åring med extremt mycket otur, men i övrigt är chansen så liten att den är obefintlig.

Kvinnan är som mest fertil mellan 18-25 inte direkt "under tonåren" som du påstår. Fertiliteten avtar inte så drastiskt som man tidigare trott vid 30. Efter 35 blir det svårare.
Citera
2019-11-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Skönt som i bra, nyttigt, hygieniskt. Har inte kommenterat komforten i sig. Fast jag tror inte det blir skönt (komfort) i längden, med tanke på att hygienen tar stryk.

Allt över 37 är väldigt varmt till en början. Att spruta 40-gradigt vatten på slemhinnor bör göra ont.

Ok, då förstår jag. Trodde att det var komforten i sig.
Citera
2019-11-01, 20:02
Medlem
Det ENDA som kan garantera att du inte blir med barn är att inte ha vaginalt sex... inget annat är 100% säkert.

Preventivmedel MINSKAR risken för att bli gravid, de tar inte bort den risken helt. Vissa preventivmedel är bättre än andra, men inget av dem är säkra till 100%...
Citera
2019-11-01, 22:36
Medlem
Mojokiis avatar
Jag använder en app som heter Natural Cycles. Jag tar tempen varje morgon och skriver in i appen, samt dokumenterar mensdagarna. Sedan beräknar de när jag har gröna/röda dagar (beroende på om man önskar blir gravid eller om man önskar undvika graviditet).

Vi är nämligen inte fertila på hela menscykeln. När jag har gröna dagar så är det fritt fram för mig och pojkvännen att gå barbacka. När jag har röda dagar så är det kondomer eller hålla ifrån som gäller. Systemet har funkat fint, ingen graviditet på dryga två års användning och enligt statistiken ska det fungera bra. Jag rekommenderar det.

Här är länk som informerar mer om tjänsten. Kostar 595 kr per år för mig nu, men de har säkert nåt starterbjudande. (Det är inte enda preventivappen, men den enda som jag känner till och har provat, och min erfarenhet av det är bra.)

https://www.naturalcycles.com/sv/?campaignid=797449144&adgroupid=55509198914&adid=3 01849743255&gclid=Cj0KCQjwr-_tBRCMARIsAN413WTUJ6tUJ7rgkHXcwkXscQRq6bYDCWq9PzLD MB2miG_z1I7LkL4v-5EaAgeiEALw_wcB

Annars är det väl kopparspiral som jag tipsar om. Det är inte hormonellt.
Citera
2019-11-01, 22:39
Medlem
ReiseReises avatar
Brukar dra ut den i allra sista sekund och komma i handen. Tjejen har aldrig blivit gravid, aldrig använt P-piller heller. Det funkar utmärkt.

Andra alternativ är att komma i mun eller rumpa.
Citera
2019-11-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Men för att svara på frågan, (förr eller senare blir man gravid om man håller på med oskyddat, det kan ta ett år, men det kommer att ske) jag har inte sex med någon som har kommit innan utan att duscha, avslutar långt innan han är nära att komma på något annat sätt än vaginalt sex, tvättar av mig själv med vatten omedelbart efter sex, dagen efter piller och sedan ångest.

Nej då säkra perioder ihop med avbrutet samlag är väldigt säkert. Förutsatt att man faktiskt följer det då.
Citera
2019-11-01, 23:05
Medlem
Många här tycks ha failat på biologin.
Att "dra ut den i tid" är inget skydd mot graviditet då det kan komma spermier i försatsen när killen får erektion som kan befrukta ett ägg om kvinnan har ägglossning.
Sedan så kan en kvinna ha ägglossning mer än 1 gång i månaden så det där är inget säkert kort det heller.
Citera
2019-11-01, 23:33
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Hur säkert kort är det att inte bli gravid om man kartläggare dessa 5-6 dagar? Jag har för mig det är precis före eller efter hon haft mens det är som "säkrast"? Är detta något någorlunda universalt eller skiljer det mycket mellan individer?

Det är otroligt individuellt, men utifrån vad jag har fått lära mig så verkar det som att det är säkrast precis efter mensen.

Men det är det här som är så spännande. Både jag och min fru har fått lära oss massor kring detta. Man pratar liksom inte om det kvinnor emellan, och det verkar heller inte var något som direkt lärs ut. När kvinnan väl har ägglossning, har man typ drygt 24h på sig att befrukta ägget. Dock kan man ju ligga några dagar innan detta, då spermierna kan överleva fram tills själva ägglossningen.

Många har ju börjat använda appar som t.ex Natural Cycles, som räknar dagar, men dessa appar går ju bara på ett snitt. För min fru diffade det flera dagar mellan vad appen sa och när hon faktiskt har ägglossning.

Men för att vara lite mer On topic, kör med kondom eller propsa på p-piller, allt annat är ju bara tur/otur!
Citera
2019-11-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjellreven
Många har ju börjat använda appar som t.ex Natural Cycles, som räknar dagar, men dessa appar går ju bara på ett snitt. För min fru diffade det flera dagar mellan vad appen sa och när hon faktiskt har ägglossning.
Ska vara mycket mer precist om man för en logg över temperaturändringar i slidan, samt håller koll på ändringar i slemmet. Jag minns inte riktigt hur det var, men tror temperaturen är högst vid ägglossning, och att slemmet blir lite tunnare.
Citera
2019-11-02, 07:14
Medlem
shimerajiggs avatar
Lär känna din egen kropp. Natural cycles är säkert kanon men det går att kartlägga din egen cykel ganska lätt.

Börja med att föra en dagbok/excelfil/karta över när du har din mens. Läs på om billingsmetoden. Testa efter ett par månader med ägglossningsstickor om dina "dagar" stämmer med vad som är standard. Till slut kommer du troligen kunna känna nere i magen vilken dag du har ägglossning.

Dagarna som fertil får du avstå sex, använda kondom eller liknande.

Låter kanske komplicerat men är ganska lätt när man väl hittat rätt. Förutsätter dock att du har regelbunden mens och ägglossning!
Citera
2019-11-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej då säkra perioder ihop med avbrutet samlag är väldigt säkert. Förutsatt att man faktiskt följer det då.

Säkra perioder är lite säkrare. Men inte säkert.

Jag blev gravid av att ha sex 7 dagar innan ägglossning. Det gör ju de säkra perioderna extremt korta.
Citera
2019-11-08, 12:34
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Sådär blir dock ofta graviditeter till.

Det kan vara så att mina spermier är påverkade av mitt cannabisrökande, typ simmar åt alla andra håll än mot ägget. Hade inte förvånat mig alls!

Iaf, har använt metoden under 4 förhållanden under senaste 8 åren och har aldrig gjort någon gravid. Men kan bero på mina nedrökta små soldater som sagt .

Som kvinna hade jag nog använt spiral oavsett om killen tar ut den eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in