2019-10-31, 14:13
Medlem
Hej!

Hur länge får man låna ifrån CSN om man studerar för att bygga upp sina gymnasiekompetens så man kan komma in på Universitetet?

Jag behöver bygga upp mina betyg och man beräknar att det kan ta två år. Inkl skall jag studerar på ett program på Universitetet som är 3,5 år. Kommer jag verkligen ha den rätten ifrån CSN att låna pengar så pass länge?

Jag har inte möjlighet att ringa och det tar några dagar tills man får svar ifrån CSN därför skapar jag en tråd och hoppas någon kan svara. Jag har försökt söka runt på Google efter mitt svar.

Jag undrar även om det kan bli något problem om man överklagar ett beslut ifrån FK och samtidigt gör en ansökan till CSN. Liksom man gör en ansökan till CSN och om man får rätten på sin sida ifrån FK så kan man bara avbryta lånen ifrån CSN. Blir det kanske knas?

Tack för svar!
Senast redigerad av L.o.a 2019-10-31 kl. 14:17.
Citera
2019-10-31, 14:16
Medlem
Lethanis avatar
Det beror helt på hur mycket du redan fått från CSN på gymnasienivå.

Det kommer dock inte påverka din universitetsutbildning sedan, de pengarna ligger i en annan pott.

Angående FK och CSN går det bra att söka/överklaga båda samtidigt. FK kommer avslås om du får rätt från CSN. Detta baserat på hur det fungerade för fyra år sedan, åtminstone.
Citera
2019-10-31, 14:23
Medlem
Gymnasienivå har du rätt till 2 års studier som vuxen.

Högskolenivå har du 6 år.

Så har du inte pluggat tidigare så har du totalt 8 år att plugga! Lycka till och kör hårt!
Citera
2019-10-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf

Så har du inte pluggat tidigare så har du totalt 8 år att plugga! Lycka till och kör hårt!
Man beräknar att jag är klar om två år på KOmvux.
Citera
2019-10-31, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

Hur länge får man låna ifrån CSN om man studerar för att bygga upp sina gymnasiekompetens så man kan komma in på Universitetet?

Jag behöver bygga upp mina betyg och man beräknar att det kan ta två år. Inkl skall jag studerar på ett program på Universitetet som är 3,5 år. Kommer jag verkligen ha den rätten ifrån CSN att låna pengar så pass länge?

Jag har inte möjlighet att ringa och det tar några dagar tills man får svar ifrån CSN därför skapar jag en tråd och hoppas någon kan svara. Jag har försökt söka runt på Google efter mitt svar.

Jag undrar även om det kan bli något problem om man överklagar ett beslut ifrån FK och samtidigt gör en ansökan till CSN. Liksom man gör en ansökan till CSN och om man får rätten på sin sida ifrån FK så kan man bara avbryta lånen ifrån CSN. Blir det kanske knas?

Tack för svar!

80 veckor, vilket är två år i skolvärlden så att säga, 120 får du om du inte gått ut gymnasiet.
240 veckor för studier på högskolan.

Är du efterbliven, eller åtminstone har någon diagnos som du kan skylla på för att ha förstört din skolgång så kan du få ersättning från f-kassan istället, runt 9000 kr i månaden, beroende på ålder.
Citera
2019-10-31, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
80 veckor, vilket är två år i skolvärlden så att säga, 120 får du om du inte gått ut gymnasiet.
240 veckor för studier på högskolan.

Är du efterbliven, eller åtminstone har någon diagnos som du kan skylla på för att ha förstört din skolgång så kan du få ersättning från f-kassan istället, runt 9000 kr i månaden, beroende på ålder.
Jag har gått i särskolan av misstag. Gått i särskolan = Dåliga betyg just för att särskolans betygsystem är annorlunda. Just därför behöver jag studera upp betyg.
Citera
2019-10-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag har gått i särskolan av misstag. Gått i särskolan = Dåliga betyg just för att särskolans betygsystem är annorlunda. Just därför behöver jag studera upp betyg.

Har du nån bokstavskombination som typ ADHD eller dylikt så kan du få pengar från f-kassan istället för CSN och detta är inget lån utan ett slags bidrag och nästan lika mycket som man får i lån + bidrag från CSN.
Har man haft vanlig sjukdom/skada kan man också vara berättigad till ersättning, detta gäller då för gymnasiala studier.
Citera
2019-10-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Har du nån bokstavskombination som typ ADHD eller dylikt så kan du få pengar från f-kassan istället för CSN och detta är inget lån utan ett slags bidrag och nästan lika mycket som man får i lån + bidrag från CSN.
Har man haft vanlig sjukdom/skada kan man också vara berättigad till ersättning, detta gäller då för gymnasiala studier.
Nej. Jag har ingen diagnos. Bara gått i särskolan av misstag.
Citera
2023-01-13, 22:20
Medlem
Citat:

Är det inte exakt sex år? Om man har börjat 2020 januari kan man alltså läsa till 2025 december?
Citera
2023-01-14, 01:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är det inte exakt sex år? Om man har börjat 2020 januari kan man alltså läsa till 2025 december?
Man har 240 veckors (de räknar i veckor) studiestöd på högskolenivå. Med 20-veckorsterminer blir det då 240/20 = 12 terminer, eller precis som du säger, 6 år.

Detta gäller dock eftergymnasiala studier. Veckorna på gymnasienivå och grundskolenivå är helt separata. Det är därför vissa försörjer sig genom att läsa kurser på komvux eller folkhögskola när deras eftergymnasiala veckor tar slut - de kan då börjar använda veckorna på gymnasial nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in