2019-10-30, 16:40
Medlem
Ezels avatar
Jaha, då är man sjuk igen. Förkylning/influensa med de vanliga symptomen typ. Varit hemma från jobbet hela veckan och framförallt nätterna har varit helt horribla med att inte kunna sova, huvudvärk och slemhosta.

Detta känns som något man borde ha koll på nu vid 40+ men jag har fortfarande problem med hur man ska hantera en feber som orsakas av Influensa/Förkylning elle dylika "normala" feber-fall.
(Jag pratar alltså inte om malariafeber, blodförgiftningsfeber eller andra konstigheter. Bara vanliga eländig halsont, snuvig, trött, svettas/frossas symptom)

Jag tror att min förvirring kommer ifrån att det är stor skillnad på vad man "vill" med febern.
Mycket tips man läser på nätet verkar vara riktade till personer som i stort sett håller på att brinna upp och att man därför måste 'sänka' febern så att temperaturen går ner.
Andra tips verkar gå ut på "jag vill inte ha feber just idag men skit samma om jag kommer fortsätta vara sjuk i 8 veckor framöver".

Det jag är ute efter är fallet: Jag har blivit förkyld/influensad och vill låta kroppen så fort som möjligt gå tillbaka till normaltillstånd.

Det största kruxet jag har är att folk ofta verkar rekommendera att sova i svala rum, ha lite/tunna kläder, öppna fönster etc.
Två saker om det:
1. Är jag knäpp som tycker det är svinjobbigt när min feber får mig att huttra/skaka och att jag då INTE ska mysa ner mig i filtar och täcken och hålla mig varm? Är jag ensam om det här?

2. Om jag nu vill att febern ska vara effektiv, bör jag då inte 'hjälpa' den med att värma upp kroppen, i.e. rulla in mig i varma filtar etc? Jag tycker att då borde värmen i kroppen hållas hög och elakheterna dö lika bra som om kroppen själv huttrar/skakar för att bli varm? Eller är det själva huttrandet/skakandet som är det nyttiga?

Det andra kruxet är vad Alvedon/Ipren etc. kommer in i det hela.
Som jag förstått det så lindrar de symptomen men sänker den biologiska effekten av febern och ska därför endast användas om man inte pallar med feberns fasor så att säga.
Jag får dock en otrolig huvudvärk av att inte kunna sova ordentligt och hosta slem. Finns det några bra värktabletter som INTE är febernedsättande som är rekommenderade att ta när man vill fortsätta ha igång sin feber men slippa huvudvärk, ledvärk, halsont etc?

Hoppas ni har några bra tankar om detta?
(jag orkar knappast en natt till i detta eländiga tillstånd. . sigh)
Citera
2019-10-30, 16:50
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Jaha, då är man sjuk igen. Förkylning/influensa med de vanliga symptomen typ. Varit hemma från jobbet hela veckan och framförallt nätterna har varit helt horribla med att inte kunna sova, huvudvärk och slemhosta.

Detta känns som något man borde ha koll på nu vid 40+ men jag har fortfarande problem med hur man ska hantera en feber som orsakas av Influensa/Förkylning elle dylika "normala" feber-fall.
(Jag pratar alltså inte om malariafeber, blodförgiftningsfeber eller andra konstigheter. Bara vanliga eländig halsont, snuvig, trött, svettas/frossas symptom)

Jag tror att min förvirring kommer ifrån att det är stor skillnad på vad man "vill" med febern.
Mycket tips man läser på nätet verkar vara riktade till personer som i stort sett håller på att brinna upp och att man därför måste 'sänka' febern så att temperaturen går ner.
Andra tips verkar gå ut på "jag vill inte ha feber just idag men skit samma om jag kommer fortsätta vara sjuk i 8 veckor framöver".

Det jag är ute efter är fallet: Jag har blivit förkyld/influensad och vill låta kroppen så fort som möjligt gå tillbaka till normaltillstånd.

Det största kruxet jag har är att folk ofta verkar rekommendera att sova i svala rum, ha lite/tunna kläder, öppna fönster etc.
Två saker om det:
1. Är jag knäpp som tycker det är svinjobbigt när min feber får mig att huttra/skaka och att jag då INTE ska mysa ner mig i filtar och täcken och hålla mig varm? Är jag ensam om det här?

2. Om jag nu vill att febern ska vara effektiv, bör jag då inte 'hjälpa' den med att värma upp kroppen, i.e. rulla in mig i varma filtar etc? Jag tycker att då borde värmen i kroppen hållas hög och elakheterna dö lika bra som om kroppen själv huttrar/skakar för att bli varm? Eller är det själva huttrandet/skakandet som är det nyttiga?

Det andra kruxet är vad Alvedon/Ipren etc. kommer in i det hela.
Som jag förstått det så lindrar de symptomen men sänker den biologiska effekten av febern och ska därför endast användas om man inte pallar med feberns fasor så att säga.
Jag får dock en otrolig huvudvärk av att inte kunna sova ordentligt och hosta slem. Finns det några bra värktabletter som INTE är febernedsättande som är rekommenderade att ta när man vill fortsätta ha igång sin feber men slippa huvudvärk, ledvärk, halsont etc?

Hoppas ni har några bra tankar om detta?
(jag orkar knappast en natt till i detta eländiga tillstånd. . sigh)
Jag drabbas alltid av extremt hög feber +40 när jag blir sjuk. Tar alvedon för att sova enbart. Sist hade jag 40+ i tre veckor och alvedon sänkte tillfälligt. Tror på att feber är ett sätt att läka.Finns ju halstabletter och såklart antibiotika om det är inflammatoriskt.
Senast redigerad av vichy6 2019-10-30 kl. 16:52. Anledning: S
Citera
2019-10-30, 19:53
Medlem
Du är ju uppenbarligen sjuk på grund av något, när kroppens försvarsystemet sätter igång att bearbeta mot det onda så får du högre feber som en negativ effekt.
Om jag inte är helt ute och cyklar?

Att hålla dig sval är det bästa du kan göra mot feber/förkylning, när jag har feber och det är vintertid försöker jag tom vista mig ute på en lätt promenad m.m när det är -20*. Sen mår man prima dagen efter.

På sommaren och det är +20* ute är det ännu värre med feber/förkylningen för mig iaf, brukar hålla i sig några dagar längre.
Senast redigerad av Noccofocus 2019-10-30 kl. 19:55.
Citera
2019-10-30, 22:13
Medlem
warfighters avatar
Jag låter alltid kroppen ta hand om förkylning/influensa utan att ta alvedon eller liknande. När du fryser så är febern på väg upp, och när den går ner så svettas du. Det är bara att göra det som känns naturligt, fryser du så vräk på med täcken och filtar, och sen tar du bort dem när det blir varmt. Det finns ingen anledning att plåga sig extra, gör det som känns bra.

Jag har också funderat över det där med värktabletter som inte är febernedsättande men har inte kommit så långt att jag har något svar. Brukar bli frisk så snabbt att jag glömmer bort det direkt efteråt, men man kanske skulle höra sig för på något apotek. Jag tror helt klart att det är rätt väg att gå.
Citera
2019-10-31, 17:14
Medlem
Ezels avatar
Tack för alla svar.

Nu har jag varit på både Apoteket och Vårdcentralen och diskuterat de här frågorna lite lätt.

Givetvis säger de emot varandra på en punkt.
Apotekaren sa typ "feber är bara ett symptom. Att kroppen blir varm har ingen riktig effekt så att säga".
Dokton på vårdcentralen höll dock med mig om mitt tänk att "Febern ökar tempen som tar död på skräpet innuti dig".

Doktorn sa också att det bästa vad gäller svalt/varmt är nog att lyssna på kroppen helt enkelt. Är det mysigt att gräva ner sig i filtar för att du huttrar? Gör det! Får du panik av att du svettas och vill sova med öppet fönster? Gör det!
Allting så klart med brassklapp att det inte är tokhög feber för då kan du inte lita på din egen kropp längre i stort sett. Då behöver kroppen hjälp på andra sätt.

Både Apotekaren och Doktorn var dock inne på att de inte kände till några smärtstillande tabletter som inte var febernersättande. Men att det är värt att ta tabletterna, och febern går ner tillfälligt och att det tar lite längre tid att läka på riktigt, om du känner för det.

Vad gäller min egen situation så lutar det åt att jag har fått Bakteriell Lunginflammation då mitt CPR-värde låg på 185:
https://www.1177.se/Skane/behandling.../blodprov-crp/

Fick gå på lungröntgen och kolla så att jag inte behövdes lägga in akut (det behövdes inte) och antibiotika som jag ska ta 3 gånger om dagen. Om allt går som det ska så märker jag en förbättring imorgon eftermiddag / övermorgon. Blir det värre får jag gå in på akut/kvällsmottag. då det är ett allvarligt förlopp om det fortsätter försämras.

Knaprar Ipren för att hålla borta de värsta besvären men det är tufft även med den hjälpen. (Tyvärr tar den inte bort slemmet och hostan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in