• 1
  • 2
2019-10-30, 13:36
Medlem
OliverCromwells avatar
Vad menade Aristoteles när han sa att ett viktigt kännetecken av en sann tyrann är dennes gunst för främlingar?

Hur tolkar ni Aristoteles här?

Kan vi implementera det här exemplet till dagens samhälle?

Jag tar citatet ur Aristoteles Politiken, översatt till engelska av Benjamin Jowett. (Sidan 134)

Citat:
It is characteristic of a tyrant to dislike everyone who has dignity or independence; he wants to be alone in his glory, but any one who claims a like dignity or asserts his independence en-croaches upon his prerogative, and is hated by him as an enemy to his power. Another mark of a tyrant is that he likes foreigners better than citizens, and lives with them and invites them to his table; for the one are enemies, but the Others enter into no rivalry with him.

https://socialsciences.mcmaster.ca/e...e/Politics.pdf
Citera
2019-10-30, 13:42
Medlem
jocw2U8ZNLASs avatar
Skulle tippa på att det skulle röra sig om något åt hållet "the enemy of my enemy is my friend". Befolkningen avskyr tyranner, så där är det ganska svårt att dra vänskap ifrån. Var väl Machiavelli som sade att om man var tvungen att välja mellan att vara älskad eller fruktad som härskare så är det senare att föredra (vilket tyranner gör).

Hade jag varit tyrann så hade jag litat mer på rivaler än på min egna befolkning.
Citera
2019-10-30, 13:48
Medlem
Mer angenamt att bjuda in Mustafa Mohammed aen Gustav Kasselstrand.
Citera
2019-10-30, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vad menade Aristoteles när han sa att ett viktigt kännetecken av en sann tyrann är dennes gunst för främlingar?

Jag tar citatet ur Aristoteles Politiken, översatt till engelska av Benjamin Jowett. (Sidan 134)

Har alltid tyckt att Aristoteles är en moralfilosofisk ordbajsare. Samma skrot och korn som Crowley.
Senast redigerad av Rouen 2019-10-30 kl. 14:06.
Citera
2019-10-30, 13:50
Medlem
gurkmajjas avatar
Främlingen gör inte uppror eller konspirerar att mörda dig, det gör däremot ett förtryckt folk. En tyrann har sina värsta fiender bland det egna folket.
Citera
2019-10-30, 14:14
Medlem
Säger det inte sig självt? En tyrann är ju per definition motståndare till dem som han härskar över, men är inte med nödvändighet i konflikt med utomstående som befinner sig utanför hans tyranniska kontroll.

F.ö. är det ju intressant, det som skrivs ett par sidor senare:
XII

Yet no forms of government are so short-lived as oligarchy and tyranny. The tyranny which lasted longest was that of Orthagoras and his sons at Sicyon; this continued for a hundred years. The reason was that they treated their subjects with moderation, and to a great extent observed the laws; and in various ways gained the favor of the people by the care which they took of them.
Här är ju dagens problem, att t.o.m. när befolkningen får demokratiskt rösta som de behagar, så ids de inte göra sig av med institutioner, politiker m.m. som (om jag nu tar mig rätten för eget tolkningsföreträde) arbetar emot deras egna intressen, gissningsvis för att deras situation (ännu) är så pass bekväm att det går utmärkt att fortsatt göra så som man alltid har gjort, istället för att inse att man kan överväga sitt beslut mer noggrant och t.o.m. göra sig fri från allt vad statsmän och politruker heter och gemensamt bestämma sitt eget öde. Det mest tramsiga är ju att vänta på att verkligheten knackar på dörren, innan man väljer att agera (som för att få något att skylla på innan man skrider till verket), men det är ju så det svenska samhället och den svenska offentligheten har valt att agera, med ett visst knorrande från allmänheten.

Bekvämlighet gör att människor blir mer medgörliga. "Vi har det ju ganska bra ändå" osv. Men även om man är bekväm, så är det ju alltid framtiden (och såklart även nutiden) som står på spel, och man skall givetvis hävda sin rätt att företräda sig själv (i alla avseenden, inte enbart på Flashback), för som Aristoteles skriver i den ofetade delen av din citering:
It is characteristic of a tyrant to dislike everyone who has dignity or independence; he wants to be alone in his glory, but any one who claims a like dignity or asserts his independence encroaches upon his prerogative, and is hated by him as an enemy to his power.
Citera
2019-10-30, 14:25
Medlem
estetiks avatar
Citat:

Ok, men vem är tyrannen i vårt samhälle?
Citera
2019-10-30, 14:30
Medlem
jocw2U8ZNLASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik

Enkelt. De som har makten, etablissemanget, eller som många andra kallar det; sjuklövern.
Citera
2019-10-30, 14:32
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Främlingen gör inte uppror eller konspirerar att mörda dig, det gör däremot ett förtryckt folk. En tyrann har sina värsta fiender bland det egna folket.

Kolla länder som tar emot mycket muslimer, nog fan finns det muslimska terrorceller och planer/konspirationer på uppror när dessa är stora och starka nog
Citera
2019-10-30, 14:35
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik

Vissa skulle hävda till exempel makthavare som sätter invandrares intressen före medborgarnas.

Finns flera exempel här i Sverige där SVT tar upp Sveriges ansvar inför främlingars väl och ve när det står i direkt konflikt med medborgarnas.
Citera
2019-10-30, 14:37
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Vissa skulle hävda till exempel makthavare som sätter invandrares intressen före medborgarnas.

Finns flera exempel här i Sverige där SVT tar upp Sveriges ansvar inför främlingars väl och ve när det står i direkt konflikt med medborgarnas.

De flesta svenskar har röstat för att det ska vara så. Det har tjatats om hur bra invandring är ända sedan jag var tonåring på 1980-talet. Absoluta flertalet svenskar har fått precis vad de har röstat på, även om de är för dumma i huvudet för att begripa det.
Citera
2019-10-30, 14:44
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De flesta svenskar har röstat för att det ska vara så. Det har tjatats om hur bra invandring är ända sedan jag var tonåring på 1980-talet. Absoluta flertalet svenskar har fått precis vad de har röstat på, även om de är för dumma i huvudet för att begripa det.

Visst är det så.

Men i vårt fall är det knappast så att tyrannen förtrycker de som stödjer dem. Tyrannen har här i Sverige visat flera exempel på hur man förtrycker oppositionella.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in