50, 70 och 85 är gränserna för amortering kravet. Upp till 50% belåning så kan du välja amorteringsfritt. 50% till 70% belåningsgrad är minimikravet 1% amortering, och 70% till 85% är minimikravet 2%. 30 eller 50 är hugget som, båda ger möjlighet till amorteringsfritt. Då det kostnadsmässigt inte är någon jätteskillnad (runt 250kr/mån vid 1,5% ränta), så hade jag själv gått på 50% belåning för att ha mer kapital fritt för andra investeringar, men det är en smaksak. 
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Kalmar2004

Amorteringar är ju sparande och ingen kostnad.

Amortering skulle absolut kunna ses som ett indirekt sparande. Men det är fortfarande en kostnad i månadskalkylen som du måste betala in oavsett vad. Ett sparande ser jag som valfritt, som du kan omsätta i cash på ditt konto inom en relativt kort tidsperiod om något oförutsett skulle hända. Men alla har väl sin syn på det antar jag...
	Citat:

Ursprungligen postat av 
grabb1948

Låna så mycket du kan & placera resten på börsen. Mina fonder har gått upp 40% i år så det är ingen dålig placering.

Hur mycket har dom gått upp sedan tex 27 september 2018 då? 

Börsen (omxs30) har gått upp ca 24% hittills i år, vilket är ganska ovanligt. Men sedan 27 september 2018 är omxs30 bara upp 4,8% ungefär. 2019 blir lite "dopad" av en kraft korrigering i slutet av 2018 med botten i slutet av december ungefär. 
40% är inget man kan räkna med varje år direkt, då det är ganska extremt (beroende på risk givetvis). Dumt att ge som exempel till någon som säger sig inte ha så bra koll. Bättre att räkna med historisk avkastning för att inte ge falska förhoppningar kan jag tycka.