2019-10-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Dom tre gränserna att ta ställning till är väl egentligen 50, 70 och 85. 50%, då slipper du amortering helt och får då en lägre löpande månadskostnad. 70% måste du amortera 1% av lånet per år, och vid 85% gäller 2% (förutsatt att du lånar under 4,5x din årsinkomst, men det tar jag för givet i detta fallet).

I detta fallet finns det väl ingen anledning att inte köra 85%, då det inte är så stora lån det handlar om (om nu inte avgiften är väldigt hög). Amorteringen blir runda slängar 1400 per mån, och ränta strax under förmodligen.

Amorteringar är ju sparande och ingen kostnad.
Citera
2019-10-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Jag ska köpa en bostadsrätt och har lite funderingar angående vilka fördelar respektive nackdelar det har att ha en låg eller hög belåningsgrad.

Bostaden kostar ca 1 miljon och jag har 900k sparat. Vilken belåningsgrad är mest ekonomiskt gynnsamt för framtiden? Har väl till viss del att göra med vilken avkastning jag kan få för de sparade pengarna som jag inte betalat in på lånet kontra räntan på bolånet.

Sen har jag fått höra att inflationen äter upp lånet på sikt vilket då borde göra det mer gynnsamt att ha en högre belåningsgrad?

Vilken belåningsgrad skulle ni rekomendera mig att lägga mig på? 30%, 50%, 70%, 85%? Är som sagt inte alltför kunnig inom området..

Låna så mycket du kan & placera resten på börsen. Mina fonder har gått upp 40% i år så det är ingen dålig placering.
Citera
2019-10-30, 14:49
Medlem
50, 70 och 85 är gränserna för amortering kravet. Upp till 50% belåning så kan du välja amorteringsfritt. 50% till 70% belåningsgrad är minimikravet 1% amortering, och 70% till 85% är minimikravet 2%. 30 eller 50 är hugget som, båda ger möjlighet till amorteringsfritt. Då det kostnadsmässigt inte är någon jätteskillnad (runt 250kr/mån vid 1,5% ränta), så hade jag själv gått på 50% belåning för att ha mer kapital fritt för andra investeringar, men det är en smaksak.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Amortering skulle absolut kunna ses som ett indirekt sparande. Men det är fortfarande en kostnad i månadskalkylen som du måste betala in oavsett vad. Ett sparande ser jag som valfritt, som du kan omsätta i cash på ditt konto inom en relativt kort tidsperiod om något oförutsett skulle hända. Men alla har väl sin syn på det antar jag...

Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Låna så mycket du kan & placera resten på börsen. Mina fonder har gått upp 40% i år så det är ingen dålig placering.

Hur mycket har dom gått upp sedan tex 27 september 2018 då?

Börsen (omxs30) har gått upp ca 24% hittills i år, vilket är ganska ovanligt. Men sedan 27 september 2018 är omxs30 bara upp 4,8% ungefär. 2019 blir lite "dopad" av en kraft korrigering i slutet av 2018 med botten i slutet av december ungefär.

40% är inget man kan räkna med varje år direkt, då det är ganska extremt (beroende på risk givetvis). Dumt att ge som exempel till någon som säger sig inte ha så bra koll. Bättre att räkna med historisk avkastning för att inte ge falska förhoppningar kan jag tycka.
Citera
2019-10-30, 16:40
Medlem
htdgs avatar
Betala så mycket du kan på huset nu, invänta kommande nedgång på börsen, belåna lägenheten när börsen vänder upp igen och investera de pengarna.
Citera
2019-10-30, 21:33
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Alla stålar i lägenheten och så lite banklån som möjligt..
750k i börsen när det kan gå ner 33 eller 50% när som helst är inget bra tips.
Vänta på kraschen i börsen och belåna lyan sen för att köpa aktier om man nu vill spela...
Jag har 2 hus utan någon som helst lån som jag kan belåna om jag vill och måste säga att det är skön känsla

Historiskt bör man belåna så mycket det bara går. Själv tog jag i veckan ut 700 kkr till 0.79% ränta (ökade lån). Detta belopp kommer troligen avkasta mer än 0.79% (börsen har haft runt 10% avkastning per år). De sista 7 månaderna har jag tjänat in 700 kkr på denna strategi (sämre avkastning än börsen). Detta har jag gjort de senaste 30 åren.
Citera
2019-11-15, 17:00
Medlem
Citat:
50, 70 och 85 är gränserna för amortering kravet. Upp till 50% belåning så kan du välja amorteringsfritt. 50% till 70% belåningsgrad är minimikravet 1% amortering, och 70% till 85% är minimikravet 2%. 30 eller 50 är hugget som, båda ger möjlighet till amorteringsfritt. Då det kostnadsmässigt inte är någon jätteskillnad (runt 250kr/mån vid 1,5% ränta), så hade jag själv gått på 50% belåning för att ha mer kapital fritt för andra investeringar, men det är en smaksak.

Amortering skulle absolut kunna ses som ett indirekt sparande. Men det är fortfarande en kostnad i månadskalkylen som du måste betala in oavsett vad. Ett sparande ser jag som valfritt, som du kan omsätta i cash på ditt konto inom en relativt kort tidsperiod om något oförutsett skulle hända. Men alla har väl sin syn på det antar jag...

Hur mycket har dom gått upp sedan tex 27 september 2018 då?

Börsen (omxs30) har gått upp ca 24% hittills i år, vilket är ganska ovanligt. Men sedan 27 september 2018 är omxs30 bara upp 4,8% ungefär. 2019 blir lite "dopad" av en kraft korrigering i slutet av 2018 med botten i slutet av december ungefär.

40% är inget man kan räkna med varje år direkt, då det är ganska extremt (beroende på risk givetvis). Dumt att ge som exempel till någon som säger sig inte ha så bra koll. Bättre att räkna med historisk avkastning för att inte ge falska förhoppningar kan jag tycka.

Visa mej då någon bostadsrätt som gått upp 40% under året!
Vad händer om räntan går upp till 10%?
Där har vi en stor risk!
Citera
2019-11-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Visa mej då någon bostadsrätt som gått upp 40% under året!
Vad händer om räntan går upp till 10%?
Där har vi en stor risk!
Du misstolkar nog vad jag menar. Personen i fråga säger sig ha dålig koll, att då ge "ekonomisk rådgivning" att belåna sitt boende max och gå all in på börsen, med en förväntad avkastning på 40% per år, är enligt mig ganska hänsynslöst. Menar inte att personen ska köpa lgh för att en bostadsrätt outperformar börsen på något sätt. Boende måste man ha, tycker personligen inte man ska se det som en investering.

En mer rimlig historisk avkastning på börsen skulle kunna vara 5-7%, om personen tänker placera långsiktigt. Inte 40%, för att någon lyckas få det någon enstaka gång...

Förresten, vad tror du händer med dina fonder om räntan går upp till 10%? Inga 40% upp då inte! Tror dock inte vi kommer se några 10% i ränta innan jag är pensionär iaf. Se bara på hur bra Japan har "lyckats" med sitt lågränteprojekt från 90-talskrisen. Dom började ändå ca 20 år innan Sverige, och är fortfarande fast i extremt lågt ränteläge.

Blev lite off topic kanske, men men
Citera
2019-11-15, 18:46
Medlem
Citat:
Du misstolkar nog vad jag menar. Personen i fråga säger sig ha dålig koll, att då ge "ekonomisk rådgivning" att belåna sitt boende max och gå all in på börsen, med en förväntad avkastning på 40% per år, är enligt mig ganska hänsynslöst. Menar inte att personen ska köpa lgh för att en bostadsrätt outperformar börsen på något sätt. Boende måste man ha, tycker personligen inte man ska se det som en investering.

En mer rimlig historisk avkastning på börsen skulle kunna vara 5-7%, om personen tänker placera långsiktigt. Inte 40%, för att någon lyckas få det någon enstaka gång...

Förresten, vad tror du händer med dina fonder om räntan går upp till 10%? Inga 40% upp då inte! Tror dock inte vi kommer se några 10% i ränta innan jag är pensionär iaf. Se bara på hur bra Japan har "lyckats" med sitt lågränteprojekt från 90-talskrisen. Dom började ändå ca 20 år innan Sverige, och är fortfarande fast i extremt lågt ränteläge.

Blev lite off topic kanske, men men

Jag påstår att några av mina fonder gått upp 40% i år inget annat!
Jag har även fonder som gått bra på 5 år.
Så risken med fonder är inte såå stor som att satsa allt på en bostadsrätt.
Annat vore det om du kunde satsa på 10 bostadsrätter i 10 olika områden.....
Citera
2019-11-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Med den avkastningen så är det ju betydligt mer gynnsamt att placera pengarna än att betala in på lånet, problemet är väl den att jag nog inte skulle lyckas få den avkastningen då jag är en amatör inom området.

Sen var det ju det där med om inflationen äter lånet, det borde ju vara en ytterligare en faktor som talar för högre belåningsgrad?

Du skriver att du inte räknat med värdeökningen på bostaden, tjänar man olika på ökningen beroende på vilken belåningsgrad man har? Förstår inte riktigt.
Bor i en större stad, inte en av de största städerna dock.
Fast börsen kan ju gå ner 40% nästa vecka...
Citera
2019-11-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelmedlem
säkert börspapper.
Att inte alla tänkt på det, alla skulle bli miljardärer... bara att gå in på banken och låna 30-40 miljoner (minst) och lägga de i ”säkert börspapper”,,, banken kan ju aldrig neka lån till en 100% säker investering... fast undrar varför banken överhuvudtaget sysslar med utlåning till några futtiga procents vinst plus risk att låntagaren inte betalar tillbaka när de istället kan lägga in alla pengar de har i ”säkra papper” 🤔
Citera
2019-11-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jaha... så om jag lånar en miljon av dig idag och betalar tillbaka miljonen till dig i morgon så har jag alltså sparat en miljon...den miljonen jag sparat har jag den på nåt konto eller hur funkar det (tänkte om jag vill ta ut den och köpa en bil eller nåt)? 🤔
Citera
2019-11-16, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jaha... så om jag lånar en miljon av dig idag och betalar tillbaka miljonen till dig i morgon så har jag alltså sparat en miljon...den miljonen jag sparat har jag den på nåt konto eller hur funkar det (tänkte om jag vill ta ut den och köpa en bil eller nåt)? 🤔

Om bostaden du hann köpa och betala av på detta dygn inte störtdyker i värde så har du din miljon i bostaden.

Sälj bostaden direkt och vips har du 1 miljon som du kan köpa bil och båt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in