Citat:
Ursprungligen postat av
Villianlol
Jag ska köpa en bostadsrätt och har lite funderingar angående vilka fördelar respektive nackdelar det har att ha en låg eller hög belåningsgrad.
Bostaden kostar ca 1 miljon och jag har 900k sparat. Vilken belåningsgrad är mest ekonomiskt gynnsamt för framtiden? Har väl till viss del att göra med vilken avkastning jag kan få för de sparade pengarna som jag inte betalat in på lånet kontra räntan på bolånet.
Sen har jag fått höra att inflationen äter upp lånet på sikt vilket då borde göra det mer gynnsamt att ha en högre belåningsgrad?
Vilken belåningsgrad skulle ni rekomendera mig att lägga mig på? 30%, 50%, 70%, 85%? Är som sagt inte alltför kunnig inom området..
Det är ju bara att räkna på det. Om vi räknar på att du inte kommer behöva använda pengarna och är okej med att investera dom på börsen under minst 10 år.
Lägga in alla pengarna i lägenheten ger
0 kr i amorteringskrav
Försumbar räntekostnad per år
0 kr in på börsen ger 0 kr avkastning på börsen
Totalt typ 0 kr i kostnader och lika mycket i inkomster
Lägga in 15% i lägenheten och investera resten på börsen
17000 kr per år i amorteringskrav
12750 kr i räntekostnad per år
750 000 kr investerat på börsen ger i genomsnitt 52500 kr per år i avkastning från indexfonder på börsen
Utöver ovanstående tillkommer dock en viktig faktor, och det är risken. Om tex räntan går upp, eller om du blir av med arbetet, har du då råd att behålla bostaden ändå? Om svaret är nej på den frågan bör du antagligen skruva lite på siffrorna.
Sen har vi inte räknat med en eventuell värdeökning på bostaden. Vet inte vad den kan tänkas ligga på, speciellt eftersom det beror mycket på var du bor osv. Men någon enstaka procent per år i snitt bör du nog kunna få långsiktigt.