• 1
  • 2
2019-10-30, 04:11
Medlem
Villianlols avatar
Jag ska köpa en bostadsrätt och har lite funderingar angående vilka fördelar respektive nackdelar det har att ha en låg eller hög belåningsgrad.

Bostaden kostar ca 1 miljon och jag har 900k sparat. Vilken belåningsgrad är mest ekonomiskt gynnsamt för framtiden? Har väl till viss del att göra med vilken avkastning jag kan få för de sparade pengarna som jag inte betalat in på lånet kontra räntan på bolånet.

Sen har jag fått höra att inflationen äter upp lånet på sikt vilket då borde göra det mer gynnsamt att ha en högre belåningsgrad?

Vilken belåningsgrad skulle ni rekomendera mig att lägga mig på? 30%, 50%, 70%, 85%? Är som sagt inte alltför kunnig inom området..
Citera
2019-10-30, 06:41
Medlem
Sebzors avatar
Det beror på hur mycket du har tänkt att lägga in i boendet?
Du har ju nästan hela lägenheten kontant, lånet i ditt fall handlar ju inte om några pengar, 100k kan du betala tillbaka på ett år.
Citera
2019-10-30, 07:26
Medlem
60% blir perfekt. Då kan du få dom extra låga lånen samtidigt som du behåller en summa att investera i fonder eller aktier.
Citera
2019-10-30, 07:27
Medlem
Dom tre gränserna att ta ställning till är väl egentligen 50, 70 och 85. 50%, då slipper du amortering helt och får då en lägre löpande månadskostnad. 70% måste du amortera 1% av lånet per år, och vid 85% gäller 2% (förutsatt att du lånar under 4,5x din årsinkomst, men det tar jag för givet i detta fallet).

I detta fallet finns det väl ingen anledning att inte köra 85%, då det inte är så stora lån det handlar om (om nu inte avgiften är väldigt hög). Amorteringen blir runda slängar 1400 per mån, och ränta strax under förmodligen.
Citera
2019-10-30, 11:07
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Jag ska köpa en bostadsrätt och har lite funderingar angående vilka fördelar respektive nackdelar det har att ha en låg eller hög belåningsgrad.

Bostaden kostar ca 1 miljon och jag har 900k sparat. Vilken belåningsgrad är mest ekonomiskt gynnsamt för framtiden? Har väl till viss del att göra med vilken avkastning jag kan få för de sparade pengarna som jag inte betalat in på lånet kontra räntan på bolånet.

Sen har jag fått höra att inflationen äter upp lånet på sikt vilket då borde göra det mer gynnsamt att ha en högre belåningsgrad?

Vilken belåningsgrad skulle ni rekomendera mig att lägga mig på? 30%, 50%, 70%, 85%? Är som sagt inte alltför kunnig inom området..

Det är ju bara att räkna på det. Om vi räknar på att du inte kommer behöva använda pengarna och är okej med att investera dom på börsen under minst 10 år.

Lägga in alla pengarna i lägenheten ger
0 kr i amorteringskrav
Försumbar räntekostnad per år
0 kr in på börsen ger 0 kr avkastning på börsen
Totalt typ 0 kr i kostnader och lika mycket i inkomster

Lägga in 15% i lägenheten och investera resten på börsen
17000 kr per år i amorteringskrav
12750 kr i räntekostnad per år
750 000 kr investerat på börsen ger i genomsnitt 52500 kr per år i avkastning från indexfonder på börsen

Utöver ovanstående tillkommer dock en viktig faktor, och det är risken. Om tex räntan går upp, eller om du blir av med arbetet, har du då råd att behålla bostaden ändå? Om svaret är nej på den frågan bör du antagligen skruva lite på siffrorna.

Sen har vi inte räknat med en eventuell värdeökning på bostaden. Vet inte vad den kan tänkas ligga på, speciellt eftersom det beror mycket på var du bor osv. Men någon enstaka procent per år i snitt bör du nog kunna få långsiktigt.
Senast redigerad av Kausti 2019-10-30 kl. 11:12.
Citera
2019-10-30, 12:20
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är ju bara att räkna på det. Om vi räknar på att du inte kommer behöva använda pengarna och är okej med att investera dom på börsen under minst 10 år.

Lägga in alla pengarna i lägenheten ger
0 kr i amorteringskrav
Försumbar räntekostnad per år
0 kr in på börsen ger 0 kr avkastning på börsen
Totalt typ 0 kr i kostnader och lika mycket i inkomster

Lägga in 15% i lägenheten och investera resten på börsen
17000 kr per år i amorteringskrav
12750 kr i räntekostnad per år
750 000 kr investerat på börsen ger i genomsnitt 52500 kr per år i avkastning från indexfonder på börsen

Utöver ovanstående tillkommer dock en viktig faktor, och det är risken. Om tex räntan går upp, eller om du blir av med arbetet, har du då råd att behålla bostaden ändå? Om svaret är nej på den frågan bör du antagligen skruva lite på siffrorna.

Sen har vi inte räknat med en eventuell värdeökning på bostaden. Vet inte vad den kan tänkas ligga på, speciellt eftersom det beror mycket på var du bor osv. Men någon enstaka procent per år i snitt bör du nog kunna få långsiktigt.

Med den avkastningen så är det ju betydligt mer gynnsamt att placera pengarna än att betala in på lånet, problemet är väl den att jag nog inte skulle lyckas få den avkastningen då jag är en amatör inom området.

Sen var det ju det där med om inflationen äter lånet, det borde ju vara en ytterligare en faktor som talar för högre belåningsgrad?

Du skriver att du inte räknat med värdeökningen på bostaden, tjänar man olika på ökningen beroende på vilken belåningsgrad man har? Förstår inte riktigt.
Bor i en större stad, inte en av de största städerna dock.
Senast redigerad av Villianlol 2019-10-30 kl. 12:42.
Citera
2019-10-30, 12:22
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Dom tre gränserna att ta ställning till är väl egentligen 50, 70 och 85. 50%, då slipper du amortering helt och får då en lägre löpande månadskostnad. 70% måste du amortera 1% av lånet per år, och vid 85% gäller 2% (förutsatt att du lånar under 4,5x din årsinkomst, men det tar jag för givet i detta fallet).

I detta fallet finns det väl ingen anledning att inte köra 85%, då det inte är så stora lån det handlar om (om nu inte avgiften är väldigt hög). Amorteringen blir runda slängar 1400 per mån, och ränta strax under förmodligen.

Okej, varför inte ta ställning till 30%? Inget ifrågasättande är bara nyfiken. Nämligen där jag tänkte lägga mig först innan jag började tänka i banorna på att det kanske är bättre med en högre belåningsgrad.
Citera
2019-10-30, 12:32
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det beror på hur mycket du har tänkt att lägga in i boendet?
Du har ju nästan hela lägenheten kontant, lånet i ditt fall handlar ju inte om några pengar, 100k kan du betala tillbaka på ett år.

Ja möjligheten finns ju att vara skuldfri inom en snar framtid, frågan är väl om det är mest gynnsamt att ha alla pengarna låsta i bostaden?
Citera
2019-10-30, 12:32
Medlem
Alla stålar i lägenheten och så lite banklån som möjligt..
750k i börsen när det kan gå ner 33 eller 50% när som helst är inget bra tips.
Vänta på kraschen i börsen och belåna lyan sen för att köpa aktier om man nu vill spela...
Jag har 2 hus utan någon som helst lån som jag kan belåna om jag vill och måste säga att det är skön känsla
Citera
2019-10-30, 12:53
Medlem
hallonyoghurts avatar
Om jag var du hade jag lagt 500 000 i bostaden för 50 % belåningsgrad och 400 000 i globala index fonder. Vidare hade jag satt upp en amortering på 2000 kr i månaden trots att man inte behöver det och satt resten av sparandet i fonder. Jag tycker att det är en god avvägning riskmässigt. Sedan kan ingen veta vad som är den optimala investeringen, men om du ligger under 50 % i belåning så håller du vägarna ganska öppna.
Citera
2019-10-30, 13:00
Medlem
Medelmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Alla stålar i lägenheten och så lite banklån som möjligt..
750k i börsen när det kan gå ner 33 eller 50% när som helst är inget bra tips.
Vänta på kraschen i börsen och belåna lyan sen för att köpa aktier om man nu vill spela...
Jag har 2 hus utan någon som helst lån som jag kan belåna om jag vill och måste säga att det är skön känsla

Hoppsan, inte trodde vi att raikkonen sitter passagerare i bussen med bältet på och ser ferraris susa förbi.
Inte gilla att satsa på hävstångsprodukter med bolånet?

Låna till lägsta ränta och placera i billig fond eller säkert börspapper.
Citera
2019-10-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelmedlem
Hoppsan, inte trodde vi att raikkonen sitter passagerare i bussen med bältet på och ser ferraris susa förbi.
Inte gilla att satsa på hävstångsprodukter med bolånet?

Låna till lägsta ränta och placera i billig fond eller säkert börspapper.
Sitter i bussen faktiskt just nu😅.
Säkert börspapper finns inte. .Nokia störtdök några dagar sedan typ 25%..tänk på den som satsade stålar på det dagen innan...
Fingerprint gjorde många till miljonärer men många blev fattiga också.
Jag leker lite med olika certifikat och miniturbos i börsen för skojs skull. .lite som man spelar på oddset eller hästar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in