Jag tror det enda jag tyckte var ens vagt roligt i frsta filmen (och inte ens haha-roligt) var nr prinsen frklarade fr sin chef upplevelsen av att ha sett
football p TV kvllen innan och bossen tillrttavisade honom om att anvnda droger s lnge prinsen jobbade fr honom. Det var lite igenknningshumor fr min del, d min upplevelse av det begripliga och meningsfulla med att se bollsport r ungefr densamma, trots att jag mycket vl knner till dess existens sedan tidigare. Den biten finns frresten med frn 1:57 i trailern:
https://www.youtube.com/watch?v=fqfJqLFQSIk
De dr Hollywoodrullarna med Eddie Murphy brukar inte direkt vara msterverk. Eller vrst roliga, trots att de ska frestlla komedier. Det gr lite extra ont, d Eddie Murphy var extremt rolig som stand up-komiker. Se hans stand up-filmer frn 1980-talet, speciellt
Delirious dr han gr helt makalsa och makalst roliga imitationer av artister som James Brown, Michael Jackson m.fl., inklusive av deras sng. Grejen om Stevie Wonder (och hans imitation av honom, om de svarta som snear ur nr han skmtar om honom o.s.v.), inte minst biten om nr de r ute och kr, r bland de roligaste jag har hrt. "You want to impress me? Take the wheel for a while, motherfucker." Han var riktigt rolig, bra imitatr och faktiskt ven en riktigt bra historieberttare (se t.ex. hans beskrivning av hemfrhllandena och barndomen i
Raw).
Sedan fr man se och hra svenska "komiker", som Magnus Betnr, och de knns ungefr lika meningsfulla som komiker som bollsport knns meningsfullt som tidsfrdriv. Intressant nog verkar mnga mn som uppskattar Betnr ocks i regel vara bollsportsentusiaster. Hur som helst rekommenderar jag Eddie Murphies gamla stand up-filmer till alla 'flashbacknazister' (det r tveksamt att de r lika lmpliga fr PK-hjon).