2019-10-29, 16:23
Medlem
Thuriazs avatar
Hej.

Jag ska ta över ägandet av en hund som behöver omplaceras. Jag känner ägaren ytligt sen tidigare och har haft hunden hos mig periodvis, har själv haft hund sen barnsben så själva hundägandet/skötandet är jag inte orolig över. Däremot kan jag inget om pappersarbetet öht.

När jag sa att jag kunde ta över hunden så var det på villkoret att jag isåfall helt och hållet tog över och inte för en kortare period, men med löftet att ägaren när som får träffa hunden, vilket ägaren har gått med på.
Anledningen till det är att jag inte litar på ägarens överspontantinet och oförmåga att ta hand om sig själv, vilket i slutändan drabbar hunden och det tänker jag inte tillåta. Oavsett om ägaren skulle lyckas rå över sin livssituation så vet jag att det bara är tillfälligt. Jag vill inte utsätta mig själv för att lämna ifrån mig en hund jag har fått tyckte för, i synnerhet då till en person jag inte fullständigt litar på.

Det är just det med tilliten jag oroar mig över. Jag behöver säkerställa att hunden helt och hållet blir min så att det i framtiden inte kan bli någon tvist och tjafs om det. Försäkringen skall skrivas över på mig men det måste finnas andra saker som säkerställer ägandet?

Medan jag författade inlägget googlade jag lite och fann att alla hundar ska registreras på jordbruksverket. Ringde o frågade och de svarade att ägaren o jag ska göra ägarbytet på deras sida. Jag frågade ungefär som jag gjort här.

Hunden har en lite lurig bakgrundshistoria, så jag kan inte helt säkerställa att hunden är registrerad. Jag har frågat ägaren o inväntar svar ang det. om det visar sig att hunden inte är reggad. Vad gör jag då? Det sista jag vill är att det ska bli tråkigheter om hunden i framtiden.

Jag kom fram till att något skriftligt överlåtelseavtal inte är nödvändigt rent juridiskt men det kan vara bra att ha det ändå. Är det någon som har någon har eller vill skriva en mall åt mig? Behövs mer info kompletterar jag så gott jag kan!

Tusen tack för hjälpen!
Citera
2019-10-29, 17:21
Medlem
MissMDs avatar
Du talar ju lite emot dig själv när du å ena sidan skriver att du inte litar på ägarens spontanitet och vill kunna försäkra dig om att hunden helt och hållet faller i din ägo, men å andra sidan skriver du att överlåtelseavtal inte är nödvändigt rent juridiskt.

Det är i allra högsta grad nödvändigt eftersom att det är det avtalet som försäkrar dig om att hunden helt och hållet är din.
Alla köp, adoptioner eller omplaceringar ska ske via ett skriftligt kontrakt. För blir det på något sätt några oklarheter eller tvister så har man kontraktet att falla tillbaka på.

Det ska finnas olika kontrakt man kan använda sig av och skriva ut via SKK. Dom kan man använda även om hunden inte är reggad i skk.

Edit: aah såg nu att man inte kan använda skks avtal, men det finns mallar man kan ladda ner
Senast redigerad av MissMD 2019-10-29 kl. 17:48.
Citera
2019-10-29, 17:58
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Du talar ju lite emot dig själv när du å ena sidan skriver att du inte litar på ägarens spontanitet och vill kunna försäkra dig om att hunden helt och hållet faller i din ägo, men å andra sidan skriver du att överlåtelseavtal inte är nödvändigt rent juridiskt.

Hej.

Jag uttrycker nog mig fel, eller om du missförstår. Det jag menar är att det jag förstod av min googling är att att skriftligt avtal inte måste ske enl lag. Jag tänker ha ett skriftligt avtal hur eller hur givetvis.

Jag förstår det som du också påpekar, att jag inte kan använda ett avtal genom SKK. Hunden och ägaren är inte anslutna där.

Vad som enligt lagt däremot måste registreras är ägandet av hunden via jordbruksverket.

Det är utöver det jag funderar på om det är något jag behöver tänka på. Något som skulle kunna dyka upp i efterhand. Tack för hjälpen.
Citera
2019-10-29, 18:36
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Hej.

Jag uttrycker nog mig fel, eller om du missförstår. Det jag menar är att det jag förstod av min googling är att att skriftligt avtal inte måste ske enl lag. Jag tänker ha ett skriftligt avtal hur eller hur givetvis.

Jag förstår det som du också påpekar, att jag inte kan använda ett avtal genom SKK. Hunden och ägaren är inte anslutna där.

Vad som enligt lagt däremot måste registreras är ägandet av hunden via jordbruksverket.

Det är utöver det jag funderar på om det är något jag behöver tänka på. Något som skulle kunna dyka upp i efterhand. Tack för hjälpen.

Ptja, måste och måste. Man måste inte per se skriva kontrakt när man köper ett hus heller, men det är en jäkla fördel att ha lagen att falla tillbaka på när något händer
Det är köpekontraktet man använder sig av om något skulle dyka upp i efterhand, från båda parternas sida. Så jag vet inte riktigt vad du tänker på som ska dyka upp.

Och ja, alla hundar måste enligt lag vara registrerande och man riskerar böter genom att äga en oreggad hund. Om så är fallet bör den givetvis reggas omgående. Om den befintliga ägaren väljer att göra det, eller om du registrerar den i samband med köpet.
Citera
2019-10-29, 19:20
Medlem
Att tänka på.
Ägarbyte sker på jbv hemsida med bankID.
Hunden ska vara märkt eller chippad, är den inte det så gör det inom 4 v och anmäl till jbv.
Är den inte reggad så se till få ett köpekontrakt och gör det ovanstående.
Du ska ha med ev vaccinationspapper osv.
I de bästa av världar är hunden redan försäkrad se till få ta över den eller , skaffa en ny.
Citera
2019-10-29, 19:59
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Och ja, alla hundar måste enligt lag vara registrerande och man riskerar böter genom att äga en oreggad hund. Om så är fallet bör den givetvis reggas omgående. Om den befintliga ägaren väljer att göra det, eller om du registrerar den i samband med köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Att tänka på.
Ägarbyte sker på jbv hemsida med bankID.
Hunden ska vara märkt eller chippad, är den inte det så gör det inom 4 v och anmäl till jbv.
Är den inte reggad så se till få ett köpekontrakt och gör det ovanstående.
Du ska ha med ev vaccinationspapper osv.
I de bästa av världar är hunden redan försäkrad se till få ta över den eller , skaffa en ny.

Har talat med ägaren nu.

Hunden är märkt, vi gick igenom hur vi skulle göra med överlåtelsekontraktet. hittade en bra mall.

Jag frågade om vaccpapper men det ska finnas digitalt bokfört. Hur som ska jag ta hunden till vet på 1årskontroll i december och då får han ju ny spruta. Inga konstigheter där antar jag?

hunden är försäkrad. hos if tror jag det var, jag kör bara länsförsäkringar här hemma och tänker att det är smidigast att låta de ta över. Eller finns det anledning att bara skriva om försäkringen hos if istället?

Allt verkar ju bara vara bra just nu då i alla fall! Då är jag snart en lycklig hundägare! Det kan väl inte vara något annat man kan missa/glömma nu eller?
Citera
2019-10-29, 20:39
Medlem
Mr Hectors avatar
Innan du byter försäkringsbolag så kolla noga villkoren. Svedea hat också ganska bra vilkor just nu i jämförelse med de andra jättarna.
Citera
2019-10-29, 23:57
Medlem
Att ha ett jobb där hunden kan följa med en till.
Citera
2019-10-30, 01:56
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Innan du byter försäkringsbolag så kolla noga villkoren. Svedea hat också ganska bra vilkor just nu i jämförelse med de andra jättarna.

Jag har aldrig hört talas om Svedea - jag får kolla över det lite. Jag tror dock att det är lämpligast för mig att baka in djurförsäkringen med allt annat jag har försäkrat, men tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av BlueLotus3
Att ha ett jobb där hunden kan följa med en till.

Förstår precis vad du menar. Jag hade inte åtagit mig att ta hand om hunden om jag inte haft tid. Grejen är den att jag har en hobby som ger mig mer inkomst än ett vanligt arbete, fast på färre timmar. Jag är lyckligt lottad på det viset, och min lediga tid ska fyllas ut med att ta hand om en underbar hund!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in