• 1
  • 2
2019-10-29, 14:07
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Om du exempelvis har två kilo smågodis. Jag sätter min chokladpeng på att ett utspritt godisätande på en vecka är mindre nyttigt. Det är dessutom större sockerexponering för tänderna.

Vad tror du!?
Senast redigerad av Diamant-vibbar 2019-10-29 kl. 14:10.
Citera
2019-10-29, 14:10
Medlem
Äter du två kilo smågodis kommer du förstås att kräkas upp ganska stora delar av det, så redan där blir det ju färre kalorier.
Citera
2019-10-29, 14:15
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Äter du två kilo smågodis kommer du förstås att kräkas upp ganska stora delar av det, så redan där blir det ju färre kalorier.

Men det är ju inte sant. Jag har personligen ätit mera än 2 kilo på en dag Jag har en stor bunke som jag brukar fylla till bredden.
Citera
2019-10-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Men det är ju inte sant. Jag har personligen ätit mera än 2 kilo på en dag Jag har en stor bunke som jag brukar fylla till bredden.

You are a better man than I am, Gunga Din...
Citera
2019-10-29, 14:17
Medlem
LaLocas avatar
Blodsockertoppen blir mer markant om du käkar allt på en gång. Så inget att rekommendera om du har lite diabetes eller så.

Jag tror det är som med alkohol typ, en smaksak hur man sprider ut det. Finns tjusning i båda.
Citera
2019-10-29, 14:21
Medlem
AquaRegias avatar
Det som är "onyttigt" är inte nödvändigtvis godiset i sig, det är att du äter det istället för något annat som innehåller mer näring. Ju högre energiomsättning man har desto mindre blir det problemet, gör man av med typ 4000+ kcal per dag så är det relativt lugnt att äta 1000 kcal godis om dagen, för då finns det fortfarande mycket utrymme kvar att få i sig näring.

Således blir min gissning att det för medelsvensson är bättre att äta 2kg godis på en dag, för att då "förstör" man bara en dag istället för sju. För en elitidrottare är det nog bättre att sprida ut det, för då blir ingen dag förstörd.
Citera
2019-10-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Om du exempelvis har två kilo smågodis. Jag sätter min chokladpeng på att ett utspritt godisätande på en vecka är mindre nyttigt. Det är dessutom större sockerexponering för tänderna.

Vad tror du!?

Har hört att det ska vara mindre nyttigt att sprida ut intaget.

En anledning är för tänderna. Är intaget utspritt utsätts tänderna för långvarig exponering av socker, vilket naturligtvis är värre än tillfällig.

Möjligen kan samma sak gälla omvandlingen till fett i kroppen. Att om man äter allt på en gång hinner inte kroppen ta upp allt medan om man sprider ut ätandet så blir det mindre mängd att bearbeta och därmed lättare att ta upp.
Citera
2019-10-29, 14:38
Bannlyst
2000/7 = 285 gram godis/per dag.

Utgår man från att 100 gram lösgodis innehåller 55 gram socker så innehåller 285 gram lösgodis 156 gram socker.

Eftersom en bit socker väger 3,2 gram så blir det totalt 156/3,2 = 49 sockerbitar. Man vräker alltså i sig nästan 50 sockerbitar per dag med den här kosten. Betänk dig att du skulle vara med i en tävling, och du fick högsta priset om du åt 49 x 7 (veckodos av sockerbitar) = 343 sockerbitar eller endast 49 sockerbitar och få gå hem med andrapriset. Det är brutalt mycket socker i bägge fallen och de flesta skulle vämjas av endast tanken att svepa 343 sockerbitar på några timmar.
Citera
2019-10-29, 14:52
Medlem
Jag hade iaf mått mindre illa och finte fått migrän osv av att sprida ut det.
Citera
2019-10-29, 14:57
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Har hört att det ska vara mindre nyttigt att sprida ut intaget.

En anledning är för tänderna. Är intaget utspritt utsätts tänderna för långvarig exponering av socker, vilket naturligtvis är värre än tillfällig.

Möjligen kan samma sak gälla omvandlingen till fett i kroppen. Att om man äter allt på en gång hinner inte kroppen ta upp allt medan om man sprider ut ätandet så blir det mindre mängd att bearbeta och därmed lättare att ta upp.

Vadå hinner inte ta upp allt
Citera
2019-10-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Vadå hinner inte ta upp allt

Möjligen att det är så mycket att du skiter ut endel utan att kroppen omvandlat allt socker till fett. Overload liksom. Små mängder är lättare att processa än ett stort lass.
Citera
2019-10-29, 15:14
Medlem
Tänderna mår nog bättre om du äter allt på en gång istället för att sprida ut det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in