2019-10-29, 13:17
Medlem
Någon som vet vem personen är dom är häktad i Ludvika?
https://www.dt.se/artikel/just-nu-ma...n?referrer=app
Citera
2019-10-29, 13:39
Medlem
Inte häktad ännu. Förhandling äger rum 15:00 i Falu Tingsrätt. Du hinner kanske dit. Ändra din rubrik
Senast redigerad av PatricHbg 2019-10-29 kl. 13:44.
Citera
2019-10-29, 14:34
Medlem
Kan inte ändra nu 🤔
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte häktad ännu. Förhandling äger rum 15:00 i Falu Tingsrätt. Du hinner kanske dit. Ändra din rubrik
Citera
2019-10-29, 21:06
Moderator
blomvattnares avatar
Rubriken justerad.

/Mod
Citera
2019-11-01, 20:09
Medlem
Ulf Nystr*m, Fredriksberg

*
Citera
2019-11-30, 21:55
Medlem
Är det någon som vet hur det går/gått i detta ärende?

Är det så här är det ju för jävligt och då hoppas jag att personen i fråga får en riktig omgång inne på anstalten. Men sådana as brukar väl få sitta på en speciell avdelning har jag för mig att jag hört.
Och där kan han ju sitta och jämföra sina upplevelser med pedofiler som Anders Eklund, fy fan vilka äckel det finns!
Citera
2020-01-02, 10:06
Medlem
Nån som vet hur det gått i detta ärende?

Eller om nån kan tipsa hur man kan ta reda på sånt själv?
Citera
2020-01-14, 13:59
Medlem
Hittade själv

https://www.dt.se/artikel/man-haktad...r-tio-ar-sedan
Citera
2020-01-15, 16:59
Medlem
Fel länk....här är den rätta och sen vad som står (betallänk):
https://www.dt.se/artikel/man-missta...otat-med-vapen

Man misstänks för tio år gamla sexbrott mot barn – ska ha hotat med vapen

En man från Ludvika kommun åtalas vid Falu tingsrätt misstänkt för flera grova sexbrott mot barn. Brotten ska ha begåtts mot en minderårig flicka för tio år sedan.

Arkivbild.
Arkivbild.
Bild: Sofie Lind
I slutet av oktober häktades mannen misstänkt för sexbrott mot barn som han ska ha begått för tio år sedan. Nu åtalas mannen, som är hemmahörande i Ludvika kommun, vid Falu tingsrätt.

Det gäller fem fall av grov våldtäkt mot barn och två fall av sexuellt övergrepp mot barn. Den utsatta flickan ska vid tillfället ha varit under 15 år och det ska ha skett i Ludvika och på andra platser utanför länet.

Mannen åtalas även misstänkt för tre fall av grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Det handlar om att flickan, några år senare, ska ha befunnit sig i beroendeställning till mannen som förmått henne att utföra sexuella handlingar.

Han är även misstänkt för grovt olaga hot. Vid årsskiftet 2013 ska mannen ha hotat flickan och en annan person med ett skjutvapen och sagt att han skulle döda dem.

Mannen förnekar brott.
Citera
2020-01-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan2019
Är det någon som vet hur det går/gått i detta ärende?

Är det så här är det ju för jävligt och då hoppas jag att personen i fråga får en riktig omgång inne på anstalten. Men sådana as brukar väl få sitta på en speciell avdelning har jag för mig att jag hört.
Och där kan han ju sitta och jämföra sina upplevelser med pedofiler som Anders Eklund, fy fan vilka äckel det finns!

Ja, dom får sitta med andra sexualbrottslingar och som du säger, diskutera erfarenheter med varandra
Citera
2020-01-20, 10:37
Medlem
Rättegången började förra veckan.
Citera
2020-02-18, 08:16
Medlem
Ulf Nyström 650818 Fredriksberg

Lite för lite skadestånd men för att vara Sverige är det kanske ok.....(och för min del skulle han kunna sitta och ruttna i buren för evigt)

https://www.dt.se/artikel/valdtog-oc...pulerade-henne

Våldtog och utnyttjade sin styvdotter i åtta år – man döms till fängelse: "Manipulerade henne"

En man från Ludvika kommun har dömts till sju års fängelse för att under åtta års tid ha sexuellt utnyttjat sin styvdotter. Han döms mot sitt nekande för flera bland annat fall av grov våldtäkt mot barn.
Händelserna avslöjades när kvinnan i vuxen ålder valde att anmäla styvpappan.

Styvdottern har i tingsrätten berättat att styvpappan börjat utnyttja henne sexuellt när hon var 14 år gammal. Det ska ha börjat med att han börjat prata "snusk" med henne och visat henne porrfilmer. Han fick henne även att skicka nakenbilder på sig själv.

Varje helg förekom någon form av sexuell handling mellan dem
Hon har beskrivit att hon själv kände att det var fel men att mannen vid upprepade tillfällen sagt att relationen var normal och att "det ingen vet mår ingen dåligt av". Hon beskriver att hon "i efterhand förstått att han manipulerade henne" och att hon blev "hjärntvättad".

"Varje helg förekom någon form av sexuell handling mellan dem", har hon berättat i rätten.

Mannen döms till sju års fängelse av Falu tingsrätt och han ska även betala skadestånd på 350 000 kronor till kvinnan. Foto: Mikael Hellsten/Arkiv
Mannen döms till sju års fängelse av Falu tingsrätt och han ska även betala skadestånd på 350 000 kronor till kvinnan. Foto: Mikael Hellsten/Arkiv
Styvdottern har berättat att hon gradvis mådde sämre av relationen men att styvpappan höll henne kvar i hemmet. När hon flyttade till slut hemifrån och 2017 berättade hon för sin partner om övergreppen och polisanmälde sedan styvpappan.

Mannen häktades i oktober 2019 och åtalades i januari i år.

Han nekar helt till att ha haft en sexuell relation med styvdottern och menar att hon vill sätta dit honom men att han inte förstår varför.

Flera personer har dock vittnat om att de upplevt att den nu dömde mannen och styvdottern haft en relation som upplevdes som för nära. Flera orosanmälningar har också gjorts under åren. Styvdottern har bland annat berättat att de båda vid ett sådant tillfälle kommit överens om att inte säga något.

Följer ett väl känt mönster i liknande fall
Tingsrätten bedömer att kvinnans berättelse är trovärdig och detaljrik och att hon, trots att händelserna inträffade för så pass lång tid sedan, ändå kan precisera dem tidsmässigt. Att hon först i vuxen ålder berättat om händelserna minskar inte trovärdigheten menar tingsrätten. "Det följer ett väl känt mönster i liknande fall", skriver man i domen.

Rört sig om ett högt antal gärningar, säkerligen totalt överstigande ett hundratal
Han döms alltså till sju års fängelse. Totalt åtalades och döms mannen för fem fall av grov våldtäkt mot barn, två fall av sexuellt övergrepp mot barn och tre fall av grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning samt för grovt olaga hot.

Enligt tingsrätten har "brottsligheten har haft en systematisk karaktär under en stor del av målsägandens uppväxttid" och att han därför har visat hänsynslöshet och råhet, varför brotten bedöms som grova.

"Under alla förhållanden har det rört sig om ett högt antal gärningar, säkerligen totalt överstigande ett hundratal", skriver man i domen.

Han döms även att betala 350 000 kronor i skadestånd till kvinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in