• 1
  • 2
2019-10-28, 21:48
Medlem
Ryggradsluss avatar
Ja vad kan hända?
Kan man få komplikationer vid felaktigt snytande av näsan?

Det känns som det kommer bubblor och vätska ur öronen när jag snyter mig.

Det kan vara väldigt svårt att snyta sig, tätt. Jag blåser på ändå.

Det sägs att det är onyttigt.
Blir "knäpp" och less ibland och blåser på som fan för näsan bara rinner och rinner.

Får nog göra en öronsköljning för det kommer ut snor där tror jag.

Jag är seriös. Endast seriösa svar önskas.
Citera
2019-10-28, 22:22
Medlem
På mig de klassiska snytningarna på 110 decibel ont. Så jag låter bli. Har inte riktigt behovet av det heller

Det kanske är trycket i öronen du menar? Ja, man kan absolut skada öronen av stora tryckskillnader. Man kan väl spränga bland annat saker i örat av det.

Citat:
skador på kroppens vävnader som orsakas av tryckskillnader. Exempel på delar av kroppen som kan drabbas är mellanörat, bihålor,

/../

uppstår därför att luften (gas) i kroppens hålrum pressas samman (komprimeras) när trycket utifrån ökar, gas som sedan expanderar (dekomprimeras) vid snabbt minskande omgivningstryck.

/../

skada i hörsel- och balansorganen som följd av tryckpåverkan. Mellanörat är ett luftfyllt rum som åtskiljs från yttervärlden av trumhinnan längst in i hörselgången och örontrumpeten (eustakiska röret), en kanal som går från mellanörat och som leder ner till näsans bakre del.

/../

En plötslig tryckförändring leder till förändringar i trumhinnan och i de mycket ömtåliga strukturerna i båggångarna (jämviktsorgan) eller i den så kallade snäckan (koklea) som är ett hörselorgan i innerörat.

/../

De typiska symtomen vid barotrauma i örat är en känsla av lock för örat, /../ kan också göra ont i örat. Besvären kan i enskilda fall bli så uttalade att man får balansproblem. Så kraftiga besvär kan bero på att membranet till en av "luckorna" mellan mellanörat och innerörat, det runda eller det ovala fönstret, har spruckit så att det läcker ut vätska (perilymfa) från innerörat.

https://www.netdoktor.se/infektion/o...sskada-i-orat/

Så när jag utsätter mina öron för så stora tryckskillnader att det gör ont så tror jag att min kropp försöker säga åt mig att jag borde sluta.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-10-28 kl. 22:33.
Citera
2019-10-28, 22:33
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
På mig de klassiska snytningarna på 110 decibel ont. Så jag låter bli. Har inte riktigt behovet av det heller

Det kanske är trycket i öronen du menar? Ja, man kan absolut skada öronen av stora tryckskillnader. Man kan väl spränga trumhinnan av det
Har du mätt dina nysningar?
Jag kan nysa rätt hårt och håller inte tillbaka, av rädsla för skada.

Snyter (fräser) du inte? Det var inte nysningar tråden skulle handla om men det får gå.

Undrar om nysningarna fyller nån mer funktion än att rensa luftvägarna.

Jag tror det. Vet ej vad mer det kan vara bra för.
Men är ganska övertygad om att det gör nåt med mig och mitt sällskap. Utöver att eventuellt rensa luftvägarna. Nåt djupare. Som ect typ. Och typ som vargens ylningar. Eller chimpansens styrkeuppvisningar.
Citera
2019-10-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Har du mätt dina nysningar?
Jag kan nysa rätt hårt och håller inte tillbaka, av rädsla för skada

Snyter (fräser) du inte? Det var inte nysningar tråden skulle handla om men det får gå.
Hmm. Nysningar? Du har nog läst fel nånstans? Jag talar om snytning.

Nysningar får jag inte ont av
Citera
2019-10-28, 23:12
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Hmm. Nysningar? Du har nog läst fel nånstans? Jag talar om snytning.

Nysningar får jag inte ont av
Trodde du mena nysning haha för du sa du snöt så högt. Äh vafan ok.

Jag är lite febrig.
Citera
2019-10-28, 23:15
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:

Det kanske är trycket i öronen du menar? Ja, man kan absolut skada öronen av stora tryckskillnader. Man kan väl spränga bland annat saker i örat av det.

https://www.netdoktor.se/infektion/o...sskada-i-orat/

Så när jag utsätter mina öron för så stora tryckskillnader att det gör ont så tror jag att min kropp försöker säga åt mig att jag borde sluta.
Ok tack.

Ska försöka snyta migförsiktigtare och snällare för att inte skada mig själv.
Citera
2019-10-28, 23:18
Bannlyst
Varför skulle nysningar göra något speciellt med just människor? Får en katt som nyser en euforisk känsla? Troligtvis nej...
Citera
2019-10-28, 23:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Tar man i för mycket så kan en del av hjärnan följa med ut. Var försiktig!
Citera
2019-10-28, 23:55
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Varför skulle nysningar göra något speciellt med just människor? Får en katt som nyser en euforisk känsla? Troligtvis nej...
Jag tror det kan göra inte helt självklara. Oanade saker.

Man kanske alstrar nåt i kroppen för varje nysning kanske man blir starkare.
Utsöndring av ämnen som sätter hjärnan i nåt läge.

Naturen är mycket märklig.
Varför hoppar kängurun?
Är det bäst att skutta fram så?
Nej det är inte helt självklart men så är det för dem och där.
Citera
2019-10-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ja vad kan hända?

Det känns som det kommer bubblor och vätska ur öronen när jag snyter mig.

Det kan vara väldigt svårt att snyta sig, tätt. Jag blåser på ändå.

Det sägs att det är onyttigt.
Blir "knäpp" och less ibland och blåser på som fan för näsan bara rinner och rinner.

Får nog göra en öronsköljning för det kommer ut snor där tror jag.

Om du tryckutjämnar för hårt så kan du självklart skada någonting. Allting har ju en bristningspunkt.
Citera
2019-10-29, 02:03
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Om du tryckutjämnar för hårt så kan du självklart skada någonting. Allting har ju en bristningspunkt.
Jo. Nu är jag så tät så det trycker som fan i huvud och öron.

Finns det nån huskur som verkar avsvällande? Eller lindrar då jag saknar nässpray.

Känns farligt.
Citera
2019-10-29, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ja vad kan hända?

Hur snyter du dig nu? Vet ju inte om du gör det felaktigt om du inte beskriver hur du gör väldigt ingående(?).

Hur nyser du? Jag kan kontrollera mina nysningar och "dirigera om dem" till antingen mer näsa eller mer hals.

Svårt att ge svar utan en mer detaljerad TS.

Citat:

Skulle aldrig drömma om att trolla på Flashback. Detta är ett seriöst forum med idel kompetenta och läskunniga moderatorer som följer reglerna och en admin som är kvick att svara på frågor samt hjälpa till när användarproblem uppstår. Jag tar självklart saker på lika stort allvar som moderatorer och admin(s).

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tar man i för mycket så kan en del av hjärnan följa med ut. Var försiktig!

Det är lugnt, du kan peta tillbaka den med en krita. Dock aldrig en blå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in