• 3
  • 4
2019-10-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself

Om alla som skriver uppsats och levnadsbeskrivning motsvarar exempelvis 21.00 i grammatik och språkkunskaper så är det inte troligt att en person med IG i alla ämnen kan sticka ut med sin text. Det säger väl sig självt att de andra sökande avgör intagningsnivån och så länge utbildningen behåller sin goda status så kommer det vara höga krav på texterna. På samma vis som Musikhögskolans antagningsprov är "bara att spela ett instrument", jätteenkelt då enligt Castorchamp! Eller Polishögskolan där man sänker de fysiska kraven gång på gång för att fortsätta lyckas få in antalet sökande pga att polisyrkets förlorade status.

Jag vet inte hur svår tandläkarutbildningen är men man kan tänka sig att de allra flesta statusfyllda utbildningarna INTE speglar sig hundraprocentigt i antagningspoängen eller tror du att ekonomiutbildningen på HHS är svårare än Teoretisk fysik eller någon annan motsvarande tung matematisk utbildning? Antagningspoäng visar i största utsträckning i hur attraktiv utbildningen är.

Vilka vänder sig TAPIL till? De som har stor förståelse för studierna och yrket eller den som inte ens bemödat sig med att göra praktik på tandvårdsklinik eller liknande sätt erhållit kunskaper om ämnet? Det är väl ganska vidrigt att man ska inkvotera människor enbart på deras klasstillhörighet som Arbetarklass, "Välkommen du är här för att dina föräldrar tillhör arbetarklassen".

Förstår du inte vad jag skriver. Varken Högskoleprov eller betyg är en god markör när man kontrollerar antalet utexaminerade eller avklarade högskolepoäng per termin när det gäller Tandläkarprogrammet. De hade aldrig fått 50% TAPILintag från UHR om det inte vore för att den kvoten presterade bättre än betyg och Högskoleprov, det är ren logik.

Om du blir exponerad för en miljö flera gånger så borde man vara mer införstådd i saker så som ingrepp arbetsroller och arbetssätt. För du kan väl inte vara så osmart så du tror att en person som aldrig besökt tandläkaren jämfört med en som gått på regelbundna besök under hela uppväxten har samma utgångspunkt i uppfattning om tandläkaryrket och dess arbetssätt?

Nu förutsätter jag att man kräver godkänd behörighet för att söka via TAPIL. IG som idag är ett F i betygssystemet visar ju på att man ej når kunskapskraven och därmed saknar behörighet att "få sticka ut" i sin levnadsbeskrivningar och uppsatser.

Du anser att det är vidrigt att kvotera in elever från som du uttrycker det " arbetarklass" men ser inga problem med att det nu visat sig att kvotering sker direkt mot akademikers egna anhöriga till viss del. För att använda ett av dina uttryck - Välkommen du är här för att du har kontakter i kommittén. Det är minst lika illa.

Jag ser inget direkt fel att någon % intag sker via TAPIL för de elever som av någon anledning inte haft möjlighet att visa sina kunskaper fullt ut under sin gymnasietid. Begränsningar att läsa upp enstaka betyg som redan är godkända har också införts för några år sedan pågrund av sparkrav så av den anledningen ok. Men urvalsprocessen måste vara rättssäker.

Kunskapen och förmågan att sätta sig in i vad en utbildning handlar om ska tydligt anges och presenteras för sökande elever. Om man utgår från att elever till tandläkare har lättare att förstå vad yrket innebär finns det all anledning att se över den information man ger ut i skrift och på mässor.

Nu har ju KI själva enligt deras egen hemsida tagit till sig av kritiken och ska se över processen för det allternativa urvalet. De är skyldiga att följa det nationella reglerna om jäv och medger nu själva att de behöver tydliggöra interna riktlinjer, fundera över kommitténs sammansättning, säkerställa anonymitet och se över protokollföring bland annat.
Citera
2019-10-30, 15:07
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Nu förutsätter jag att man kräver godkänd behörighet för att söka via TAPIL. IG som idag är ett F i betygssystemet visar ju på att man ej når kunskapskraven och därmed saknar behörighet att "få sticka ut" i sin levnadsbeskrivningar och uppsatser.

Du anser att det är vidrigt att kvotera in elever från som du uttrycker det " arbetarklass" men ser inga problem med att det nu visat sig att kvotering sker direkt mot akademikers egna anhöriga till viss del. För att använda ett av dina uttryck - Välkommen du är här för att du har kontakter i kommittén. Det är minst lika illa.

Jag ser inget direkt fel att någon % intag sker via TAPIL för de elever som av någon anledning inte haft möjlighet att visa sina kunskaper fullt ut under sin gymnasietid. Begränsningar att läsa upp enstaka betyg som redan är godkända har också införts för några år sedan pågrund av sparkrav så av den anledningen ok. Men urvalsprocessen måste vara rättssäker.

Kunskapen och förmågan att sätta sig in i vad en utbildning handlar om ska tydligt anges och presenteras för sökande elever. Om man utgår från att elever till tandläkare har lättare att förstå vad yrket innebär finns det all anledning att se över den information man ger ut i skrift och på mässor.

Nu har ju KI själva enligt deras egen hemsida tagit till sig av kritiken och ska se över processen för det allternativa urvalet. De är skyldiga att följa det nationella reglerna om jäv och medger nu själva att de behöver tydliggöra interna riktlinjer, fundera över kommitténs sammansättning, säkerställa anonymitet och se över protokollföring bland annat.

Typiskt att du som motdebattörer tolkar texten om IG bokstavligen och inte ser själva budskapet.

Kvoten med anhöriga till "kommittén" är kraftigt begränsad och vinklas av Kalla fakta genom att skriva upp siffrorna genom att ta med "tandläkarbarn". Hur många är det egentligen, för och nackdel med systemet. I slutet av dagen så ska det ut färdiga Tandläkare och det är mer effektivt med TAPIL för gemene medborgares skattepengar oavsett om det slinker in enstaka individer med kopplingar till kommittén, om de inte har vad som krävs så sållas de bort med alla tentor eller så blir de klara tandläkare och bidrar till samhället...
Citera
2019-11-04, 15:06
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
//

Min fetning: Reportaget var bland det fånigaste jag sett. För det första baserar dom hela storyn på en bitter (för att inte säga jävig) människa som i akt och mening fick sparken redan 2013 för att hon var fullständigt omöjlig att samarbeta med. Hennes roll var rent administrativ, alltså pappersvändande och hon deltog i mötena endast i egenskap av protokollförare.
Det är ingen som kallar urvalskommittén för (cue dramatisk röst) "KOMMITTÉN". Den består vidareav en salig samling lärare på skolan, mig veterligen dock inte en enda professor i dagsläget.

Experten på jäv som plockades in fick inte själv granska materialet utan endast se Kalla Faktas färdigklippta sekvenser och utifrån det uttala sig. Synnerligen märkligt med tanke på att Kalla Fakta hårdvinklat för att visa på jäv.

Nu var det väl reportaget snarare vinklat så att stackars lilla svartmuskiga Muhammed inte fick komma in via TAPIL trots två försök med en tydlig underton av att det var frågan om rasism för att kommittén föredrog vita "tandläkarbarn" från öfvre medelklass.
Men ja, jag håller med dig i övrigt, som vanligt är det hårdvinklat i Kalla faktas reportage för att dra halmgubbar till en story.
Citera
2019-11-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Därför det kryllar av iranier?

finns inga iranska professorer på KI.
Citera
2019-11-18, 13:17
Medlem
Rivarols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanskeAnda
Så ansvarsfullt att de bortskämda skitungarna inte kunde ta sig in med varken högskoleprov/betyg trots att pappsen och mammsen var båda professor och tandläkare samtidigt. Bara att växa upp med en sådan förälder ger en ett enormt försprång som arbetares barn kan bara drömma om, tyvärr så håller inte ditt skitsnack att tolerera skamlöshet och korruption.
Att få in svenska tandläkare är viktigt om än med korruption. Annars riskerar vi fler utländska tandläkare med tvivelaktiga examina.
Citera
2019-11-20, 12:55
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Särbehandling är inte bra, så detta bör belysas. Men själva antagningsmodellen är vettig. Innan var det bara betyg som gällde. Sjukhusen fick läkarstudenter som svimmade när de såg blod. Visst de hade högsta betyg i fysik och klarade den teoretiska delen av utbildningen. Men så sista året när de skulle ut på praktik och få patientkontakt för första gången uppdagades att de inte funkade bland människor. Intervjuer gör att vården kan få bättre personal. Betygsskalor hittar inte dem.

Finns inget stöd för att folk som kommer in genom TAPIL presterar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är väl samma upplägg som högskoleprovet: Man skall komma in utan meriter.
Avsikten är att de som inte var studiemotiverade när det begav sig skall få en andra chans.

Att det i KIs fall ofta är barn till tandläkare beror väl på att de vill gå i föräldrarnas fotspår men inte var tillräckligt studiemotiverade. Samma väg in är väl öppen för alla, men det är bara vissa grupper som vet om det eller utnyttjar det?

Fotnot: En tandläkares barn vet kanske mer om yrket och kan skriva en bättre och mer passande levnadsbeskrivning? Det är ju samma princip som när "MuslimAid" plockade upp migranter år 2015 och körde dem till "utbildning" innan de fick gå till polisen med sin asylansökan. Då var det ingen som klagade...

"Utan meriter". Du behöver fortfarande ha ämnen som krävs när du gör HP. Kunskaper från matematik, fysik, biologi och kemi (från gymnasiet) är i verkligheten helt irrelevanta för läkar/tandläkarutbildningen, då det man lär sig på universitetet knappt har någon koppling till det tidigare (ett fåtal delar i biologi och kemi är relevant, men nu snackar vi om så lite att det är något man kan läsa in på någon dag).
Senast redigerad av Fojos 2019-11-20 kl. 13:02.
Citera
2019-11-20, 17:59
Medlem
KanskeAndas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivarol
Att få in svenska tandläkare är viktigt om än med korruption. Annars riskerar vi fler utländska tandläkare med tvivelaktiga examina.

Varför skulle Mohameds examen vara mer tvivelaktig, han som vuxit upp med outbildade föräldrar och ändå tagit sig in med högskoleprovet, medan de totalt ointelligenta skitungarna som har pappsar och mammsar som är båda tandläkare och professorer inte kunnat ta sig in med varken högskoleprovet/betygen som t.o.m. Mohamed med outbildade föräldrar, mycket troligt analfabeter, klarade det som den med pappsar och mammsar som inte bara var tandläkare utan också professorer? Om du säger att du inte förstår mitt resonemang så är du en stor lögnare!
Citera
2019-11-20, 18:02
Medlem
KanskeAndas avatar
Tänker inte låta vissa saker oemotsagda;

Att Mohamed skulle skyllt på rasism, LÖGN! Mohamed resonerade snarare så som att om Mohamed själv hade föräldrar som var medlemmar av den korrumperande kommittén så skulle han få företräde framför någon vit människa utan mäktiga föräldrar med kontakter. Så glad jag blev av att Mohamed idag är lika mycket tandläkare som de som kom in med pappsens och mammsens underskrifter.

Det är inte konstigt att barn till föräldrar vill bli tandläkare och det är bra att ta in de som klarar utbildningen, LÖGN! Att vilja är en sak, att förtjäna en plats i programmet är en helt annan sak. Att vara Mohamed/Erik med arbetarföräldrar och ändå vara så nära intagningen att bara lite annat skulle hjälpa att komma in, TAPIL, är en sak. Att ha en mamms/papps som är båda tandläkare och professor och ändå inte kunna ta sig in med varken betyg/högskoleprovet, bara där har man bevisat att man inte förtjänar platsen.

Ni som smutskastar Schönning med motiveringen att hon endast varit en administratör som dessutom saknat verklig inblick i hur det går till tyder enbart på skamlöshet från er sida. Vi som lever i verkligheten där mäktiga människor verkligen inte är några änglar förstår hur svårt det är för en värdelös administratör, så som ni själva beskriver henne, att stå mot ett gäng tungt kriminella pappsar och mammsar. Det behövs inte så mycket intelligens för att förstå något så enkelt om det nu inte är så att man har satt upp mål att försvara dessa blodtörstiga odjur och deras lata och ointelligenta skitungar till varje pris. Hjärtligt tack, Schönning, för att du är en redig kvinna!

En bra fråga att ställa sig är hur det kommer sig att de “duktiga” tandläkarbarnen utmärker sig enbart när kommer till kommittén där pappsarna och mammsarna beslutar? Om de ändå är så kompetenta som det påstås, hur kommer det sig att det enbart är 32 skitungar som kommer in genom högskoleprovet/betyg medan hela 126 kommer in där pappsarna och mammsarna sitter?

Hög moral och etik hos änglakommittén? Allt i samhället tyder på att högt uppsatta personers etik och moral inte skiljer sig från vanligt folks bortsett från att de högt uppsatta utmärker sig på så sätt att de handlar omoraliskt på ett mycket sofistikerat sätt medan vanligt folks oetiska handlingar är mer uppenbara.
Citera
2019-11-23, 15:38
Medlem
De negativa nyheterna om KI (samt KS) tar aldrig slut... De har nog PR- team och mediahanterare på 24-7 jour.
Citera
2019-11-25, 15:08
Medlem
KanskeAndas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
De negativa nyheterna om KI (samt KS) tar aldrig slut... De har nog PR- team och mediahanterare på 24-7 jour.

Mer och mer framstår KI som en extremt sluten sekt där ytterst få har obegränsad makt. Jag börjar t.o.m. tveka på att de på riktigt skulle stå på världens topplista över de bästa universiteten, det är tack vare kontakter som KI "är" på topp. Jag uppskattar den totala ärligheten som Ruben Östlund besitter när han säger att toppkvalitet inte räcker för en Oscar, det handlar lika mycket om kontakter. Tragiskt att höra, men åtminstone så ärligt att han får min respekt.
Citera
2019-11-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanskeAnda
Mer och mer framstår KI som en extremt sluten sekt där ytterst få har obegränsad makt. Jag börjar t.o.m. tveka på att de på riktigt skulle stå på världens topplista över de bästa universiteten, det är tack vare kontakter som KI "är" på topp. Jag uppskattar den totala ärligheten som Ruben Östlund besitter när han säger att toppkvalitet inte räcker för en Oscar, det handlar lika mycket om kontakter. Tragiskt att höra, men åtminstone så ärligt att han får min respekt.

Har inte insyn eller kompetens att bedöma den saken, men om man tar sig friheten att spekulera... så kan man misstänka att Nobelpriset hjälpt till...

Jag hoppas att de flesta läkare brinner för hjälpa patienter och forskare för mänskligheten. Men där verkar också samlas en del som drivs av prestigejakt, makt och ego i första hand.
Citera
2020-12-02, 14:07
Medlem
Är jag ensam om att bli väldigt nedstämd varje gång jag kommer ihåg det här fallet och andra liknande fall?

De inblandade fick som de ville och går fria som om ingenting hänt alls, vad mer behövs för att folk ska åka dit? Pappa går ut när sonen kommer in och pappas bästisar bestämmer åt pappa, nästa student kommer in och nästa mamma går ut så mammas bästisar får bestämma.

Om det sker i ett land där folket är medvetna om situationen är en sak, men att det sker i Sverige där folk på fullaste allvar tror att vi har minst korruption i världen är riktigt upprörande.

Hur har vi hamnat så illa att några få får hela landets fördelar och andra blir utanför, varför reagerar ingen på att utanförskap eller motsatsen ärvs vidare. Jag blir så ledsen av sådana fall att det verkligen påverkar livsgnistan hos mig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in