2019-10-29, 15:45
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Varför klarar inte "tandläkarbarnen" att ta sig in på egna meriter av de som söker inom den här gruppen ? Varför behov av att nämna sina föräldrar vid namn i ansökan och till och med sitt eget när tanken är att de här ansökningarna ska vara anonyma. JÄV går inte att frångå så som det presenterades igår på Kalla Fakta.

Sen det här flummiga systemet om att personer som inte kommer eller har vana från samma akademiska miljö skulle få en chans genom intervju som sen avslås eller antas pågrund av "tillräcklig motivation"

Låt betygen och högskoleprovet vara vägledande. Det är skattefinansierad utbildning. Som systemet ser ut nu är det uppgjord för gräddfil. Mutor och gentjänster.
Tandläkarbarnen tar sig in vanliga vägen också men är överrepresenterade bland dem som vill bli tandläkare men saknar betyg eftersom motivation och intresse där är specifika urvalskriterier.
De flesta fattar att de INTE ska skriva sina eller anhörigas namn i uppsatserna (och om så sker maskas det innan någon i urvalskommittén läser) men att i ett personligt brev om sin önskan att bli tandläkare utelämna att en förälder är just tandläkare verkar väl rätt dumt? Vad hade du gjort?

I samband med intervju måste man legitimera sig och då kommer namnet oundvikligen fram ändå.

Min fetning: Reportaget var bland det fånigaste jag sett. För det första baserar dom hela storyn på en bitter (för att inte säga jävig) människa som i akt och mening fick sparken redan 2013 för att hon var fullständigt omöjlig att samarbeta med. Hennes roll var rent administrativ, alltså pappersvändande och hon deltog i mötena endast i egenskap av protokollförare.
Det är ingen som kallar urvalskommittén för (cue dramatisk röst) "KOMMITTÉN". Den består vidareav en salig samling lärare på skolan, mig veterligen dock inte en enda professor i dagsläget.

Experten på jäv som plockades in fick inte själv granska materialet utan endast se Kalla Faktas färdigklippta sekvenser och utifrån det uttala sig. Synnerligen märkligt med tanke på att Kalla Fakta hårdvinklat för att visa på jäv.
Citera
2019-10-29, 15:51
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Finns inte motsvarande på läkarlinjen också?

Om inte varför???

Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Skiljer sig bakgrunden på de antagna till läkarlinjen från tandläkarlinjen i dessa urvalsgrupper?

Det som skiljer PIL(Läkare) och TAPIL(Tandläkare) är att på PIL så måste du göra ett "IQ-test" som ska vara ganska svårt för att få gå vidare till intervjuerna samt att alla inte blir kallade till PIL utan du måste ha ett rätt högt HP (1,3-1,4). På TAPIL blir samtliga kallade och får skriva en "levnadsbeskrivning" eller något liknande, därefter blir några kallade till intervju. Så det är betydligt lättare att bli antagen via TAPIL om målet är att ta in sitt barn så att säga.
Citera
2019-10-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Bortsett från märkliga konspirationsteorier om att tandläkare är ett hemligt brödraskap vars främsta mål är att få sin egen avkomma att välja samma karriär, varför skulle KI föredra tandläkarbarn som studenter framför de med exempelvis lokförarföräldrar?

Min huvudfråga här var om 50% inte är ovanligt högt. Jag vet att det förekommer den här typen av urval även på andra program men skulle inte tro att så många som 50% tas in den vägen.

När det gäller andra frågan - det är väl lite det som gjort att det ifrågasätts- man kan ju misstänka att det är för att gynna kollegor och deras barn.
Senast redigerad av Laternan 2019-10-29 kl. 19:18.
Citera
2019-10-29, 19:21
Medlem
Citat:
Alla studieresultat, såväl akademiska som kliniska mäts givetvis... Jag förstår inte riktigt frågan

Jaha de presterar bättre på utbildningen, jag fattar. Trodde du menade i sitt yrke, därav frågan.
Citera
2019-10-29, 20:55
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Varför klarar inte "tandläkarbarnen" att ta sig in på egna meriter av de som söker inom den här gruppen ? Varför behov av att nämna sina föräldrar vid namn i ansökan och till och med sitt eget när tanken är att de här ansökningarna ska vara anonyma. JÄV går inte att frångå så som det presenterades igår på Kalla Fakta.

Sen det här flummiga systemet om att personer som inte kommer eller har vana från samma akademiska miljö skulle få en chans genom intervju som sen avslås eller antas pågrund av "tillräcklig motivation"

Låt betygen och högskoleprovet vara vägledande. Det är skattefinansierad utbildning. Som systemet ser ut nu är det uppgjord för gräddfil. Mutor och gentjänster.
Just därför detta urval ska få finnas kvar eftersom det i större utsträckning leder till examinerade studenter och således en bättre avkastning för medborgarna som betalat för utbildningen. Eller föredrar du i större utsträckning att fler hoppar av och inte fullföljer utbildningen så som det är med HP och betygskvoten? Du vill väl ha sådant effektivt system som möjligt och i slutet av dagen handlar det om att KI vill få ut godkända studenter eftersom det är deras jobb oavsett om någon känner sig kränkt över "orättvisa".

Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Är inte 50% extremt stor andel att ta in viaTAPIL? Bara hälften tas in på normalt urval alltså betyg eller hp. Verkar konstigt. Varför ska det vara så just när det gäller tandläkarprogrammet? Mycket underligt. Vill KI förvissa sig om att platser säkras för tandläkarbarnen?

Det är för att TAPIL anses ge bäst resultat under studierna samt antalet utexaminerade. Varför skulle man välja en urvalsmetod som är sämre?

Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Skiljer sig bakgrunden på de antagna till läkarlinjen från tandläkarlinjen i dessa urvalsgrupper?

Vet ej. Men man kan ju tänka sig att barn/släkting till läkare kan tänkas prestera bättre och ta sig in i större utsträckning eftersom de är i regel mer exponerade för läkaryrket under uppväxten och således mer införstådda i vad yrket innebär. Men knappast några magiska kunskaper som inte en vanlig drängson kan lära sig om den bara vill lägga manken till och bli läkare. (På den punkten skiljer sig varken tandläkare eller läkare åt, det är inga magiska yrken som bara är till för de allra mest utvalda)
Senast redigerad av Sellingyourself 2019-10-29 kl. 21:02.
Citera
2019-10-29, 21:10
Medlem
Invandrare har även inkvotering, sen har du ett fint efternamn så går du före i kön.
Sverige är korrupt.
Citera
2019-10-29, 21:46
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Därför det kryllar av iranier?

Just tandläkare ska vara extremt mkt iranier har jag hört. Lite märkligt.
Citera
2019-10-29, 23:33
Medlem
pre-Incans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Just därför detta urval ska få finnas kvar eftersom det i större utsträckning leder till examinerade studenter och således en bättre avkastning för medborgarna som betalat för utbildningen. Eller föredrar du i större utsträckning att fler hoppar av och inte fullföljer utbildningen så som det är med HP och betygskvoten? Du vill väl ha sådant effektivt system som möjligt och i slutet av dagen handlar det om att KI vill få ut godkända studenter eftersom det är deras jobb oavsett om någon känner sig kränkt över "orättvisa".

Då kan dom ta bort subventionerna och låta tandläkarna betala sin utbildning själv. Skråväsende har ingenting i offentligt subventionerad utbildning att göra.

Det finns nog ingenting som motiverar en student mera än att se till att han inte förlorar sina pengar genom att avsluta en utbildning.
Citera
2019-10-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself

Det är för att TAPIL anses ge bäst resultat under studierna samt antalet utexaminerade. Varför skulle man välja en urvalsmetod som är sämre?

Vet ej. Men man kan ju tänka sig att barn/släkting till läkare kan tänkas prestera bättre och ta sig in i större utsträckning eftersom de är i regel mer exponerade för läkaryrket under uppväxten och således mer införstådda i vad yrket innebär. Men knappast några magiska kunskaper som inte en vanlig drängson kan lära sig om den bara vill lägga manken till och bli läkare. (På den punkten skiljer sig varken tandläkare eller läkare åt, det är inga magiska yrken som bara är till för de allra mest utvalda)

Är tandläkarutbildningen så enkel att man klarar av att genomföra utbildningen bara man själv klarar av att skriva en uppsats och levnadsbeskrivning ? För så som jag uppfattar det behöver man varken ha höga betyg eller ha skrivit HP för att delta i TAPIL. Jag kritiserar systemet med TAPIL det blir rättsosäkerhet om en kommitté har möjlighet att göra urval till utbildningen på det sätt som nu framkommit. Det förvånar mig också att de bildade i kommittén missbrukat sin makt och helt frångått tanken om vilka TAPIL i första hand vänder sig till.
Mitt förslag är att dra ner TAPIL till 20 % lägg ut hanteringen/urvalskriteriet utanför kommittén. Låt de sen säga sitt om de som gått vidare till intervju. Överintaget tar man sen in bland de elever som har höga betyg och bra resultat på HP vilket är en god markör för att man klarar av högre studier. En ansökan till utbildningen borde ses som motivation nog.

Det blir lite fånigt att tro att anhöriga till tandläkare mer skulle vara införstådda vad yrket innebär. Ungefär som att inbilla sig att de barn med många tandläkarbesök under sin uppväxt skulle vara mer förberedda. De ansvariga för utbildningen får väll titta på hur de marknadsför utbildningen på mässor för gymnasieelever.
Citera
2019-10-30, 08:48
Medlem
Citat:
Tandläkarbarnen tar sig in vanliga vägen också men är överrepresenterade bland dem som vill bli tandläkare men saknar betyg eftersom motivation och intresse där är specifika urvalskriterier.
De flesta fattar att de INTE ska skriva sina eller anhörigas namn i uppsatserna (och om så sker maskas det innan någon i urvalskommittén läser) men att i ett personligt brev om sin önskan att bli tandläkare utelämna att en förälder är just tandläkare verkar väl rätt dumt? Vad hade du gjort?

I samband med intervju måste man legitimera sig och då kommer namnet oundvikligen fram ändå.

Min fetning: Reportaget var bland det fånigaste jag sett. För det första baserar dom hela storyn på en bitter (för att inte säga jävig) människa som i akt och mening fick sparken redan 2013 för att hon var fullständigt omöjlig att samarbeta med. Hennes roll var rent administrativ, alltså pappersvändande och hon deltog i mötena endast i egenskap av protokollförare.
Det är ingen som kallar urvalskommittén för (cue dramatisk röst) "KOMMITTÉN". Den består vidareav en salig samling lärare på skolan, mig veterligen dock inte en enda professor i dagsläget.

Experten på jäv som plockades in fick inte själv granska materialet utan endast se Kalla Faktas färdigklippta sekvenser och utifrån det uttala sig. Synnerligen märkligt med tanke på att Kalla Fakta hårdvinklat för att visa på jäv.

Jag tycker man ska påminna sig om vad tanken med TAPIL är. Det är ett alternativt utval. Man vänder sig till blivande studenter från studieovana hem. Man vill att studenter i olika åldrar ska kunna söka som av olika anledningar inte kunde visa sin kunskap under sin skoltid pågrund av sjukdom, psykisk ohälsa mm och som nu kan få en chans att framhäva sin kunskaper på annat sätt. Det Kalla Fakta visar på är ju att det blir en snedrekryteringen när det klart framgår vilka som söker och blir antagna. Man måste påminna sig om att det är många som vill studera idag och komma in på attraktiva utbildningar. Men vi kan inte ha system som missbrukas och blir rättsosäkra.
Citera
2019-10-30, 10:09
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pre-Incan
Då kan dom ta bort subventionerna och låta tandläkarna betala sin utbildning själv. Skråväsende har ingenting i offentligt subventionerad utbildning att göra.

Det finns nog ingenting som motiverar en student mera än att se till att han inte förlorar sina pengar genom att avsluta en utbildning.

Ja det är ju en metod som skulle kunna appliceras på alla utbildningar för att på så vis minska bortfallet. Men anser du att det alternativet ens hör till ämnet? Vad är nästa steg, att hota "avhoppare" med att familjen blir avrättade av Gestapo? Ja jävlar vad det motiverar också...

Citat:
Är tandläkarutbildningen så enkel att man klarar av att genomföra utbildningen bara man själv klarar av att skriva en uppsats och levnadsbeskrivning ? För så som jag uppfattar det behöver man varken ha höga betyg eller ha skrivit HP för att delta i TAPIL.

Om alla som skriver uppsats och levnadsbeskrivning motsvarar exempelvis 21.00 i grammatik och språkkunskaper så är det inte troligt att en person med IG i alla ämnen kan sticka ut med sin text. Det säger väl sig självt att de andra sökande avgör intagningsnivån och så länge utbildningen behåller sin goda status så kommer det vara höga krav på texterna. På samma vis som Musikhögskolans antagningsprov är "bara att spela ett instrument", jätteenkelt då enligt Castorchamp! Eller Polishögskolan där man sänker de fysiska kraven gång på gång för att fortsätta lyckas få in antalet sökande pga att polisyrkets förlorade status.

Jag vet inte hur svår tandläkarutbildningen är men man kan tänka sig att de allra flesta statusfyllda utbildningarna INTE speglar sig hundraprocentigt i antagningspoängen eller tror du att ekonomiutbildningen på HHS är svårare än Teoretisk fysik eller någon annan motsvarande tung matematisk utbildning? Antagningspoäng visar i största utsträckning i hur attraktiv utbildningen är.

Citat:

Jag kritiserar systemet med TAPIL det blir rättsosäkerhet om en kommitté har möjlighet att göra urval till utbildningen på det sätt som nu framkommit. Det förvånar mig också att de bildade i kommittén missbrukat sin makt och helt frångått tanken om vilka TAPIL i första hand vänder sig till.
Mitt förslag är att dra ner TAPIL till 20 % lägg ut hanteringen/urvalskriteriet utanför kommittén.

Vilka vänder sig TAPIL till? De som har stor förståelse för studierna och yrket eller den som inte ens bemödat sig med att göra praktik på tandvårdsklinik eller liknande sätt erhållit kunskaper om ämnet? Det är väl ganska vidrigt att man ska inkvotera människor enbart på deras klasstillhörighet som Arbetarklass, "Välkommen du är här för att dina föräldrar tillhör arbetarklassen".

Citat:
Låt de sen säga sitt om de som gått vidare till intervju. Överintaget tar man sen in bland de elever som har höga betyg och bra resultat på HP vilket är en god markör för att man klarar av högre studier. En ansökan till utbildningen borde ses som motivation nog.

Förstår du inte vad jag skriver. Varken Högskoleprov eller betyg är en god markör när man kontrollerar antalet utexaminerade eller avklarade högskolepoäng per termin när det gäller Tandläkarprogrammet. De hade aldrig fått 50% TAPILintag från UHR om det inte vore för att den kvoten presterade bättre än betyg och Högskoleprov, det är ren logik.

Citat:

Det blir lite fånigt att tro att anhöriga till tandläkare mer skulle vara införstådda vad yrket innebär. Ungefär som att inbilla sig att de barn med många tandläkarbesök under sin uppväxt skulle vara mer förberedda. De ansvariga för utbildningen får väll titta på hur de marknadsför utbildningen på mässor för gymnasieelever.

Om du blir exponerad för en miljö flera gånger så borde man vara mer införstådd i saker så som ingrepp arbetsroller och arbetssätt. För du kan väl inte vara så osmart så du tror att en person som aldrig besökt tandläkaren jämfört med en som gått på regelbundna besök under hela uppväxten har samma utgångspunkt i uppfattning om tandläkaryrket och dess arbetssätt?
Senast redigerad av Sellingyourself 2019-10-30 kl. 10:13.
Citera
2019-10-30, 10:59
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Just tandläkare ska vara extremt mkt iranier har jag hört. Lite märkligt.

Jupp känner en iranska som pluggar på KI, hon garvar åt mängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in