Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMannlichtMann
Tycker du är rätt borta. Jantelagen är ett väl dokumenterat samhällsfenomen, speciellt i Skandinavien och Sverige. Alla som har tagit del av vårt civilsamhälle har upplevt det. Sådant är alltså inget nytt för de flesta endast för folk som lever på marginalerna
Ett annat väldokumenterat fenomen är hur den största typen av rasism är en förnekelse att det förekommer rasism. Det grundar sig på att personen i fråga försöker täcka sig gentemot andra för att inte exponera sin samhällssynd (tänk exempelvis hur alla VD:er in i det sista förnekar olika skandaler som deras företag genomfört trots att praktikanten har bildbevis på hur VD:n ollar gästerna i ansiktet på personalfesten)
tack förresten ska läga till en länk i min sig nu
Du gör som de flesta självupptagna människor, du väljer att specifikt leta efter en mening i en text som ger dig utrymme att skina med kunskap istället för att granska helheten.
Inget av det du skriver går stick i stäv med vad jag råkade skriva innan. Det jag säger och som en feg jävel som du förmodligen aldrig någonsin kommer att våga erkänna är att fenomenet ”avundsjuka på framgång” är ett globalt människofenomen som uttrycker sig överallt där klyftor existerar. Må hända att manifestationen ser olika intensiv ut utåt sett på grund av kultur men dessa skillnader är ytliga.
Att tro att ”jantelagen” skulle beskriva något unikt för människorna i Skandinavien är skrattretande.
Men tankeverksamheten handikappas något enormt av att vara missbrukare och det är vad de flesta människor är, man är slav till idén om sig själv i kontroll vilket betyder att allt man gör, oavsett om det är att svara på ett sketet inlägg på flashback eller knulla frugan handlar om att tillfredsställa idén man har om sig själv.
För att klargöra, det du anmärker på är alltså min första mening som löd ”jantelagen är en myt” men du vägrade försöka relatera den slarvigt ihopsatta meningen med resten av inlägget som pratade om fenomenet som ett välkänt människofenomen under vissa samhällsförhållanden.
Edit: Jag ser att du hade noterat att det är ett väldokumenterat samhällsfenomen.
Faktum kvarstår dock att du av någon mindre smickrande anledning inte brydde dig om att granska hela mitt inlägg.
Jag låter min förolämpning stå kvar i original inlägget, så kan folk som läser bli lite underhållna.