2019-10-27, 21:30
Medlem
Hej!

Min kompis bytt jobb och fick 5000kr kning av ln. Men eftersom det verstiger grnsen och behver betala cirka 50% av 5000kr, det blir 2500kr endast, i handen.

Frga r, det knns inte s lnsamt att hja 5000 eftersom man fr bara 2500. Vad r frdelar av den hr typ av kningen? Kanske man har bttre pension?

Det endast jag vet r att ma kan lna mer, banken titta bara frre skatt.

Vad glr man i praktik fr att undviker betala hgre skatt (lagligt stt)? Eller hur arbetsgivare kan gra s det gynna bde?
Citera
2019-10-27, 21:34
Medlem
tremades avatar
Fr att undvika kan man lnevxla, byta framtida lnekningar mot mer semester, stta in del av ln till pension via fretaget.
Senast redigerad av tremade 2019-10-27 kl. 21:52.
Citera
2019-10-27, 21:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej!

Min kompis bytt jobb och fick 5000kr kning av ln. Men eftersom det verstiger grnsen och behver betala cirka 50% av 5000kr, det blir 2500kr endast, i handen.

Det blir inte riktigt 50% p grund av avdrag. Fast det beror p vad man bor i fr kommun ocks.

Citat:
Frga r, det knns inte s lnsamt att hja 5000 eftersom man fr bara 2500. Vad r frdelar av den hr typ av kningen? Kanske man har bttre pension?

2500 r alltid 2500. Och ja, det pverkar pensionen.

[[/quote]QUOTE]Det endast jag vet r att ma kan lna mer, banken titta bara frre skatt. [/quote]

Det r ocks en frdel.

Citat:
Vad glr man i praktik fr att undviker betala hgre skatt (lagligt stt)? Eller hur arbetsgivare kan gra s det gynna bde?

Renovera och dra av p ROT. Ta in stdhjlp och dra av RUT.
Citera
2019-10-27, 21:36
Medlem
en bra pension r en klen trst fr ett kande cancerbrst
Citera
2019-10-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Hgra pension ja, du fr pension fr hela lnekningen.

Fr att undvika kan man lnevxla, byta framtida lnekningar mot mer semester, stta in del av ln till pension via fretaget.

Nu ljuger du. Man slr i taket fr pensionsavsttningar ungefr dr man brjar betala statlig skatt. Man fr tjnstepension om man har det.
Citera
2019-10-27, 21:44
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Nu ljuger du. Man slr i taket fr pensionsavsttningar ungefr dr man brjar betala statlig skatt. Man fr tjnstepension om man har det.
Ajd, fan vad vrdelst. Inte tnkt p att det finns ett pensionstak.. 519 708kr i r.
Senast redigerad av tremade 2019-10-27 kl. 21:49.
Citera
2019-10-27, 21:52
Medlem
Citat:
Hgra pension ja, du fr pension fr hela lnekningen.

Tack fr svaret.
Nr vi prata om pension har jag en frga, om man d innan pensionslder ( tex man d vid 60), kan familjen ta ut sin pension eller det blir statens penga?
Citera
2019-10-27, 21:54
Medlem
tremades avatar
Citat:
Tack fr svaret.
Nr vi prata om pension har jag en frga, om man d innan pensionslder ( tex man d vid 60), kan familjen ta ut sin pension eller det blir statens penga?
Du ska inte lyssna p mig.. Man fr inte pension fr hela lnekningen. Pensionstaket ligger p
519 708kr fr allmn pension.
Citera
2019-10-28, 08:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du ska inte lyssna p mig.. Man fr inte pension fr hela lnekningen. Pensionstaket ligger p
519 708kr fr allmn pension.

Arbetar man p fretag med avtalspension s trder den in istllet, avsttning r normalt 4.5% men fr delen som verstiger grnsen fr statlig skatt r avsttningen 30%. Allts stts det av 300 kr fr varje tusenlapp man tjnar ver grnsen vilket snabbt blir stora belopp.
Citera
2019-10-28, 09:10
Medlem
Den allmnna pensionen r ganska lg fr alla. Man br sikta p en hg tjnstepension. Fr att f en hg tjnstepension mste man ha en hg ln.
Citera
2019-10-28, 09:51
Medlem
Citat:
Tack fr svaret.

Vad gller lder vet jag inte men generellt finns ngot som heter efterlevandeskydd, kolla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in