2019-10-27, 21:30
Medlem
Hej!

Min kompis bytt jobb och fick 5000kr ökning av lön. Men eftersom det överstiger gränsen och behöver betala cirka 50% av 5000kr, det blir 2500kr endast, i handen.

Fråga är, det känns inte så lönsamt att höja 5000 eftersom man får bara 2500. Vad är fördelar av den här typ av ökningen? Kanske man har bättre pension?

Det endast jag vet är att ma kan låna mer, banken titta bara förre skatt.

Vad glr man i praktik för att undviker betala högre skatt (lagligt sätt)? Eller hur arbetsgivare kan göra så det gynna både?
Citera
2019-10-27, 21:34
Medlem
tremades avatar
För att undvika kan man löneväxla, byta framtida löneökningar mot mer semester, sätta in del av lön till pension via företaget.
Senast redigerad av tremade 2019-10-27 kl. 21:52.
Citera
2019-10-27, 21:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej!

Min kompis bytt jobb och fick 5000kr ökning av lön. Men eftersom det överstiger gränsen och behöver betala cirka 50% av 5000kr, det blir 2500kr endast, i handen.

Det blir inte riktigt 50% på grund av avdrag. Fast det beror på vad man bor i för kommun också.

Citat:
Fråga är, det känns inte så lönsamt att höja 5000 eftersom man får bara 2500. Vad är fördelar av den här typ av ökningen? Kanske man har bättre pension?

2500 är alltid 2500. Och ja, det påverkar pensionen.

[[/quote]QUOTE]Det endast jag vet är att ma kan låna mer, banken titta bara förre skatt. [/quote]

Det är också en fördel.

Citat:
Vad glr man i praktik för att undviker betala högre skatt (lagligt sätt)? Eller hur arbetsgivare kan göra så det gynna både?

Renovera och dra av på ROT. Ta in städhjälp och dra av RUT.
Citera
2019-10-27, 21:36
Medlem
en bra pension är en klen tröst för ett köande cancerbröst
Citera
2019-10-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Högra pension ja, du får pension för hela löneökningen.

För att undvika kan man löneväxla, byta framtida löneökningar mot mer semester, sätta in del av lön till pension via företaget.

Nu ljuger du. Man slår i taket för pensionsavsättningar ungefär där man börjar betala statlig skatt. Man får tjänstepension om man har det.
Citera
2019-10-27, 21:44
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Nu ljuger du. Man slår i taket för pensionsavsättningar ungefär där man börjar betala statlig skatt. Man får tjänstepension om man har det.
Ajdå, fan vad värdelöst. Inte tänkt på att det finns ett pensionstak.. 519 708kr i år.
Senast redigerad av tremade 2019-10-27 kl. 21:49.
Citera
2019-10-27, 21:52
Medlem
Citat:
Högra pension ja, du får pension för hela löneökningen.

Tack för svaret.
När vi prata om pension har jag en fråga, om man dö innan pensionsålder ( tex man dö vid 60), kan familjen ta ut sin pension eller det blir statens penga?
Citera
2019-10-27, 21:54
Medlem
tremades avatar
Citat:
Tack för svaret.
När vi prata om pension har jag en fråga, om man dö innan pensionsålder ( tex man dö vid 60), kan familjen ta ut sin pension eller det blir statens penga?
Du ska inte lyssna på mig.. Man får inte pension för hela löneökningen. Pensionstaket ligger på
519 708kr för allmän pension.
Citera
2019-10-28, 08:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du ska inte lyssna på mig.. Man får inte pension för hela löneökningen. Pensionstaket ligger på
519 708kr för allmän pension.

Arbetar man på företag med avtalspension så träder den in istället, avsättning är normalt 4.5% men för delen som överstiger gränsen för statlig skatt är avsättningen 30%. Alltså sätts det av 300 kr för varje tusenlapp man tjänar över gränsen vilket snabbt blir stora belopp.
Citera
2019-10-28, 09:10
Medlem
Den allmänna pensionen är ganska låg för alla. Man bör sikta på en hög tjänstepension. För att få en hög tjänstepension måste man ha en hög lön.
Citera
2019-10-28, 09:51
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Vad gäller ålder vet jag inte men generellt finns något som heter efterlevandeskydd, kolla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in