2019-10-27, 18:27
Medlem
Il.Malizias avatar
Jag tänkte ta med min brorson som älskar Star Wars på premiären för den nya filmen. Det står att den är från 15 år (väldigt högt för att vara Star Wars?) men att man kommer in som 11åring med målsmans sällskap.
Pojken är 8 år. Kommer biljettkontrollanten säga nej tro?
Citera
2019-10-27, 18:32
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Jag tänkte ta med min brorson som älskar Star Wars på premiären för den nya filmen. Det står att den är från 15 år (väldigt högt för att vara Star Wars?) men att man kommer in som 11åring med målsmans sällskap.

Väldigt olika det där man kan ju alltid chansa men då får man räkna med att få ett nej.
Citera
2019-10-27, 19:22
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Väldigt olika det där man kan ju alltid chansa men då får man räkna med att få ett nej.
Får klä honom så vuxet som möjligt då.
Citera
2019-10-27, 19:34
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Dom kollar nästan aldrig . Och de nekar nästan aldrig heller .
Tror ingen bryr sig ärligt talat om denna 15-års gräns . Alla har väl sett filmer som inte är direkt lämpliga underårig ?
Citera
2019-10-27, 20:29
Medlem
Mysquos avatar
Kollar de alls? Är åldergräns på bio inte mer en slags rekommendation så white-trash farsan skall tänka till lite innan han drar med sig 3-åringen på motorsågsmassakern?
Citera
2019-10-30, 05:02
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Inte en chans att den är från 15 år. Jag vet att det står det på SF bio, men om du googlar det så ser du att den inte är granskad ännu. Att ha sista delen från 15 år skulle göra att de förlorade oerhört mycket pengar. Tom revenge of the sith var från 11 år. Att denna skulle vara "mörkare" än rots finns inte på kartan, då skulle de använt det i promo materialet, som de gjorde med rots, (its the darkest star wars movie ever made etc) den kommer vara från 11 år.
Citera
2019-10-30, 05:08
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Kollar de alls? Är åldergräns på bio inte mer en slags rekommendation så white-trash farsan skall tänka till lite innan han drar med sig 3-åringen på motorsågsmassakern?

När jag var 11 skulle jag, min polare och hans farsa se teenage mutant ninja turtles I Ängelholm. Vi var så jävla glada och förväntansfulla, men det blev stopp när vi köpte biljetterna, aset i kassan ville se leg på oss. Det blev ingen bio. Istället hyrde vi tango and cash. Min farsa ringde upp biografen och skällde ut den överdrivet nitisk personalen.
Citera
2019-10-30, 10:27
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Inte en chans att den är från 15 år. Jag vet att det står det på SF bio, men om du googlar det så ser du att den inte är granskad ännu. Att ha sista delen från 15 år skulle göra att de förlorade oerhört mycket pengar. Tom revenge of the sith var från 11 år. Att denna skulle vara "mörkare" än rots finns inte på kartan, då skulle de använt det i promo materialet, som de gjorde med rots, (its the darkest star wars movie ever made etc) den kommer vara från 11 år.
Ja det låter rimligt.
Om den är från 11 år, blir det från 7 i målsmans sällskap då?
Citera
2019-10-30, 10:36
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ja det låter rimligt.
Om den är från 11 år, blir det från 7 i målsmans sällskap då?

yes! Jag kollade upp detta då jag är i samma predikament som dig, bjuder hela familjen på sista, och en av syrrans barn är 9.

https://www.filmstaden.se/kundservice/aldersgranser/

här ser du förklarigne till att det står 15 år på deras hemsida.

"Ej granskad innebär att ingen åldersgräns är satt ännu då filmen inte har hunnit granskas av Statens Medieråd. Vi uppdaterar omgående på filmens sida på filmstaden.se när åldersgräns är satt. Om biljetter finns att köpa trots att åldersgränsen inte är satt så gäller 15 års åldersgräns, men kan komma att sänkas efter granskning."
Citera
2019-10-30, 12:57
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
yes! Jag kollade upp detta då jag är i samma predikament som dig, bjuder hela familjen på sista, och en av syrrans barn är 9.

https://www.filmstaden.se/kundservice/aldersgranser/

här ser du förklarigne till att det står 15 år på deras hemsida.

"Ej granskad innebär att ingen åldersgräns är satt ännu då filmen inte har hunnit granskas av Statens Medieråd. Vi uppdaterar omgående på filmens sida på filmstaden.se när åldersgräns är satt. Om biljetter finns att köpa trots att åldersgränsen inte är satt så gäller 15 års åldersgräns, men kan komma att sänkas efter granskning."
Sedär, utmärkt ju!
Tack för länken. Får önska ett trevligt biobesök då
Citera
2019-10-30, 14:20
Medlem
MuscleSharks avatar
När jag och mina kompisar skulle gå och se Alien Resurrection när den kom ut på bio i slutet av 90-talet så blev det ett blankt nej från kassörskan. T.o.m i målsmans sällskap. Vi va alla 13 år så det va väldigt märkligt att vi inte kom in.
Men detta gällde bara en biograf.
Nästa biograf som vi besökte några dagar senare släppte in oss utan vuxet sällskap.

Ingen aning hur det är idag hur strikta dom är med åldersgränser, men kan tänka mig att det inte ses mellan fingrarna lika ofta nu som förr.
Idag måste man nog iaf ha med sig en förälder eller annan vuxen om man ska se en film med åldersgräns.
Bäst är att ringa och fråga först om man är osäker.
Synd om man planerat in och se en film och sen får man ett blankt nej i kassan.
Citera
2020-03-06, 19:47
Medlem
Nu är jag lite sent ute, menmen. Jag jobbar på en biograf som maskinist och därmed är det jag som sköter insläppen. Jag själv är väldigt noga med åldersgränser och vad jag vet så borde andra biografer också vara det. Det är nämligen straffbelagt att släppa in folk som har åldern inne. Är det en kontrollant på plats och det visar sig att en minderårig är på filmen så åker jag på ett straff. Straffskalan ligger på allt mellan böter till fängelse i 2 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in