• 1
  • 2
2019-10-27, 10:49
Medlem
carminaburanas avatar
hur är de, ok att köpa? kostar ju ungefär samma som bosch, bara att det är lättare att dra till biltema än att vänta på frakten från autodoc.
Citera
2019-10-27, 10:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
hur är de, ok att köpa? kostar ju ungefär samma som bosch, bara att det är lättare att dra till biltema än att vänta på frakten från autodoc.

Jag tycker tvärtom, men det kanske är för att mitt utlämningsställe för paket ligger närmre än närmsta Biltema. Jag hade inte fuskat med en sådan sak annat än med en bil jag räknar med att rosten tar innan motorn dör.
Citera
2019-10-27, 10:56
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tycker tvärtom, men det kanske är för att mitt utlämningsställe för paket ligger närmre än närmsta Biltema. Jag hade inte fuskat med en sådan sak annat än med en bil jag räknar med att rosten tar innan motorn dör.

ok, jag vet ju att det finns mycket bra från biltema (deras olja tex), inget säger att deras oljefilter skulle vara sämre.

Har du specifika erfarenheter med dåliga filter från dem på senaste tiden?
Citera
2019-10-27, 10:59
Medlem
Det farligaste med oljefilterbyte är nog om det inte monteras riktigt så att oljan rinner ut medan man kör.
Citera
2019-10-27, 11:00
Medlem
Conams avatar
Citat:
ok, jag vet ju att det finns mycket bra från biltema (deras olja tex), inget säger att deras oljefilter skulle vara sämre.

Noga med bytesintervallerna bara, är nog kvalitet med minsta möjliga marginal!
Kör själv med BT när tillfälle ges!
Citera
2019-10-27, 11:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Jag har aldrig köpt ett biltemafilter för att dissikera det, men jag har hört sådant som Dubs i den här tråden påstår:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157474

"Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen."

Sen om det faktiskt stämmer, det har jag inte ens tyckt det har varit lönt att följa upp. Oljefilter är inte dyra.
Citera
2019-10-27, 11:05
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag har aldrig köpt ett biltemafilter för att dissikera det, men jag har hört sådant som Dubs i den här tråden påstår:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157474

"Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen."

Sen om det faktiskt stämmer, det har jag inte ens tyckt det har varit lönt att följa upp. Oljefilter är inte dyra.

den tråden läste jag precis, och den är 10 år gammal, sen är det en kille som kontaktade biltema och fick svar:

"Så här svarar Biltema
Hej Anders

Vi beklagar den felaktiga information du fått från mekanikern angående våra oljefilter.

Biltema köper oljefilter av marknadens största tillverkare men vi bortförhandlar ursprungsmärket då vi inte anser att våra kunder skall behöva betala för detta.

Naturligtvis motsvarar våra filter original med insats, överströmningsventil och backventil.

Då du fått en skada på din bil rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt varuhus för att göra en skadeanmälan.

Varuhuset är din juridiska motpart och har rutiner för att hjälpa till i sådana här ärenden."

så man vet ju inte riktigt.
Citera
2019-10-27, 11:07
Medlem
Citat:

Varför inte köpa oljefilter på ad-bildelar eller mekonomen.... Få tag på ett bosh mann filter...
Dra åt ett oljefilter kräver ju bara lite handkraft.... om man inte är väldigt klen... Du ska inte dra åt det som berget....

Antagligen är det 50 spänn du sparar.. från Autodoc om det är fraktfritt vill säga..

Oljan på Biltema skall tydligen vara från Statoil men har dåligt rykte...

Allt beror på vad det är för bil...

Snackar vi gammal häck... Kör på Biltema hela vägen...

Den största besparingen gör du ändå i att göra det själv... Ställ spillet utanför dörren till någon reservdelsbutik på kvällen i dunk... Så löser det sig...
Citera
2019-10-27, 11:07
Medlem
PlutoJs avatar
https://youtu.be/pmKeiFcZq-8
Citera
2019-10-27, 11:11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Varför inte köpa oljefilter på ad-bildelar eller mekonomen.... Få tag på ett bosh mann filter...
Dra åt ett oljefilter kräver ju bara lite handkraft.... om man inte är väldigt klen... Du ska inte dra åt det som berget....

Antagligen är det 50 spänn du sparar.. från Autodoc om det är fraktfritt vill säga..

Oljan på Biltema skall tydligen vara från Statoil men har dåligt rykte...

Allt beror på vad det är för bil...

Snackar vi gammal häck... Kör på Biltema hela vägen...

Den största besparingen gör du ändå i att göra det själv... Ställ spillet utanför dörren till någon reservdelsbutik på kvällen i dunk... Så löser det sig...

oljan från biltema har inte dåligt rykte, tvärtom efter allt jag läst. men oljefilter blir nog bosch, bara att jag tänkte det var bekvämt att köra 5 min till biltema och plocka upp. enligt en mekaniker jag precis chattade med så släpper de i massa och blir täppta.
Citera
2019-10-27, 11:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
oljan från biltema har inte dåligt rykte, tvärtom efter allt jag läst. men oljefilter blir nog bosch, bara att jag tänkte det var bekvämt att köra 5 min till biltema och plocka upp. enligt en mekaniker jag precis chattade med så släpper de i massa och blir täppta.
Kolla Youtube "Mackans garage" han skär upp två filter (till volvo) och jämför,den största skillnaden är att original/märkes har större filteryta har jag för mig.. men kolla själv!👍
Citera
2019-10-27, 11:40
Medlem
Det som rätt länge florerade var ett rykte om att backventilerna var undermåliga, tog sålunda några sekunder på en kall motor att få smörjning. Detta var dock närmare 30 år sedan, de kan ha bytt filterleverantörer flera gånger sedan dess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in