Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Jag har aldrig köpt ett biltemafilter för att dissikera det, men jag har hört sådant som Dubs i den här tråden påstår:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157474
"Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen."
Sen om det faktiskt stämmer, det har jag inte ens tyckt det har varit lönt att följa upp. Oljefilter är inte dyra.
den tråden läste jag precis, och den är 10 år gammal, sen är det en kille som kontaktade biltema och fick svar:
"Så här svarar Biltema
Hej Anders
Vi beklagar den felaktiga information du fått från mekanikern angående våra oljefilter.
Biltema köper oljefilter av marknadens största tillverkare men vi bortförhandlar ursprungsmärket då vi inte anser att våra kunder skall behöva betala för detta.
Naturligtvis motsvarar våra filter original med insats, överströmningsventil och backventil.
Då du fått en skada på din bil rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt varuhus för att göra en skadeanmälan.
Varuhuset är din juridiska motpart och har rutiner för att hjälpa till i sådana här ärenden."
så man vet ju inte riktigt.