2019-10-25, 21:35
Medlem
Ja, du ser rätt. Ytterligare en idiot till farsa som tror sig kunna göra en förmögenhet på barnmarknaden. Säkert något dom flesta föräldrar funderar på..

Hur som haver, efter gått igenom många populära böcker och barnprogram så tycker jag att jag har en bra bild varför dom blivit stora. Vad dom har gemensamt men också vad som gör dom unika.
Men, även enligt mig listat ut mycket brister. En del som jag tycker är direkt fel och ibland omoraliskt, ex smygpropaganda.

Jag säger inte att jag gör ett bättre jobb, inte alls.
Men det har slagit mig att det finns något (enligt mig) fundamentalt hur man skriver en barnbok som helt saknas och här är min unika nisch.

Någon som har något tips för någon som vill satsa på att skriva? Ex boktips? Föreläsare? Hemsidor? Kurser etc. Kanske finns det någon barn bok jag missar, har ni något lästips? Alla råd uppskattas

Vill även säga det att jag förstår mycket väl att mina chanser att lyckas är otroligt små!
Men jag har en idé som jag går igång på och ser hela projektet som något jag kommer njuta av att göra.
Senast redigerad av HejFrans 2019-10-25 kl. 21:43.
Citera
2019-10-25, 21:43
Medlem
covfefe...s avatar
Tror det blir svårt att få den utgiven eller få uppmärksamhet om du inte behandlar så kallade "aktuella ämnen", så ett tips är att du försöker smyga in lite propaganda för populära vänsteråsikter.

Förresten, glöm inte att skriva "barnbok" (inte "barn bok"). Folk blir tokiga när de ser särskrivningar.

Lycka till!
Citera
2019-10-25, 21:45
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Ja, du ser rätt. Ytterligare en idiot till farsa som tror sig kunna göra en förmögenhet på barnmarknaden. Säkert något dom flesta föräldrar funderar på..

Hur som haver, efter gått igenom många populära böcker och barnprogram så tycker jag att jag har en bra bild varför dom blivit stora. Vad dom har gemensamt men också vad som gör dom unika.
Men, även enligt mig listat ut mycket brister. En del som jag tycker är direkt fel och ibland omoraliskt, ex smygpropaganda.

Jag säger inte att jag gör ett bättre jobb, inte alls.
Men det har slagit mig att det finns något (enligt mig) fundamentalt hur man skriver en barnbok som helt saknas och här är min unika nisch.

Någon som har något tips för någon som vill satsa på att skriva? Ex boktips? Föreläsare? Hemsidor? Kurser etc. Kanske finns det någon barn bok jag missar, har ni något lästips? Alla råd uppskattas

Vill även säga det att jag förstår mycket väl att mina chanser att lyckas är otroligt små!
Men jag har en idé som jag går igång på och ser hela projektet som något jag kommer njuta av att göra.

Använd inte orden pojke, flicka eller neger så borde du komma långt.
Citera
2019-10-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Tror det blir svårt att få den utgiven eller få uppmärksamhet om du inte behandlar så kallade "aktuella ämnen", så ett tips är att du försöker smyga in lite propaganda för populära vänsteråsikter.

Smygpropaganda gör mig nästan spyfärdig. Det är så smutsigt att så lågt vill jag inte sjunka. Tycker det borde vara olagligt att systematiskt föra in Smygpropaganda i barnböcker.

Är inte emot politik och aktuella frågor i sig. Men propaganda är jag starkt emot.

Min lärare sa att grammatik inte var min starka sida. Av någon konstig anledningen är engelska grammatiken bättre.

Jag har absolut svagheter i skrivandet. Men vet att jag har andra estetiska styrkor.

Edit
(radera för att jag börja noja över anonymitet)
Senast redigerad av HejFrans 2019-10-25 kl. 22:30.
Citera
2019-10-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Använd inte orden pojke, flicka eller neger så borde du komma långt.

Neger är givet uteslutet. Pojke och flicka kommer användas. Eventuellt om man byter ut det till ett djur ex tjur kossa och kalv.

Hen kommer aldrig användas. Som språk.
Har inget emot att lyfta frågan om hen i sig ur en politisk ståndpunkt. Men det kanske är för komplicerat för småbarn..
Hen som tilltal kommer dock aldrig att ske.
Senast redigerad av HejFrans 2019-10-25 kl. 22:52.
Citera
2019-10-25, 22:43
Medlem
Men för att ge exempel då, babblarna, skaparna menar vill lyfta att deras pedagogik är unik eftersom den dom försökt forma babblarna utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
I klartext säger dom att babblarna är mest pedagogisk och bäst för ditt barn. Det är min tolkning.

Jag själv delar inte den meningen, det finns en anledning till att dom blivit så stora och det är pga en låt. En endaste låt som slår ut alla andra barnlåtar med råge. Vilket gör dom till barnens decpacito one hit Wonder och låten blir aldrig utjatad eftersom det kommer alltid nya barn. Cirkeln är sluten tills dess att något bättre kommer upp..
Visst pedagogiken osv har en bidragande faktor som i sig kanskw haft en betydande roll.. Men utan låten hade dom inte slått igenom så hårt som som gjort. Det är min övertygelse.

Barn är väldigt enkla och förlåter mycket. Därför kan det vara mycket som är dåligt och kanske en grej som är bra.

Jag tror jag har hittat en sådan grej.
Men den bygger en del publicitet. Så det är inte helt lätt.
Och är ganska övertygad att andra författare kommer kopiera mitt skrivsätt och göra mycket det mycket bättre. Min fördel är jag är först skriva på detta vis, vilket ger mig tid att slipa.
Senast redigerad av HejFrans 2019-10-25 kl. 23:08.
Citera
2019-10-26, 01:30
Medlem
Har du någon intervju med författare (inte nödvändigtvis författare för barnböcker) som du tycker jag ska kika på så tackar jag för det

Kan man hitta skoluppgifter på nätet?
Youtube länkar?
Vad är viktigt när man väljer förlag?
Finns det folk som lyckats utan stöttning från förlag?
Är det svårt att lära sig animera någorlunda själv och satsa på Youtube? För har lite av en tanke att först satsa på det och sen försöka få till böckerna.
basic guidlines, step by step från andra författare?
Finns nätkurser i svenska?
Pedagogik kurser, böcker, föreläsningar?
Föreläsningar?
Poddar?
Finns det en jävligt bra bok om hur man skriver en bok?
Världens bästa bok?
Världens bästa författare? Ge mig din bästa sälj pitch. Spiola om du måste, det e lugnt.

Ska sluta tjata, men fyll gärna på om du får ett infall.
Godnatt oså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in