Hur kommer det sig att svenska mataffärer inte kan erbjuda lika hög kvalitet på t.ex. mynta till lika lågt pris? Köpte nyss ett gigantiskt knippe prima mynta för 14 kr. En kruka sorglig mynta en fjärdedel så mycket kostar 27 spänn på Willys.
Hur kommer det sig att svenska mataffärer inte kan erbjuda lika hög kvalitet på t.ex. mynta till lika lågt pris? Köpte nyss ett gigantiskt knippe prima mynta för 14 kr. En kruka sorglig mynta en fjärdedel så mycket kostar 27 spänn på Willys.
Handlar om leverantörer. Den myntan du köpt kommer troligtvis från typ Turkiet eller liknande. Den är ofta osköljd och odlad ute istället för inomhus som den görs i Sverige.
Myntan i kruka har du ju kvar och kan skörda vidare från ett tag om du vattnar o.s.v. Planterar du om den i bättre jord och större kruka kan den leva väldigt länge. För ungefär tio år sedan satte jag en mynta från ICA i en zinkbalja på min uteplats. Den finns kvar än idag, är helt enorm och har gett upphov till ett antal dotterplantor. Jag har aldrig behövt köpa mynta sedan dess. Det kallar jag valuta för pengarna.
Har även en stor salviabuske i trädgården som börjat sitt liv som en liten Svegrokruka. Den kan man skörda från året om. Myntan mars till november ungefär. Jag har dock småkrukor inomhus som täcker mitt vinterbehov av mynta - alla med ursprung i samma ICA-planta.
Senast redigerad av Nebeltag 2019-10-25 kl. 22:50.
Den arabaffärer jag köper majoriteten av all frukt, grönsaker, ris och baljväxter ifrån köper sina örter, sin frukt och sina grönsaker från samma grossist som de flesta ICA-butikerna häromkring.
Har snackat med snubben som driver arabaffären om det ett par gånger och han brukar skratta och säga att han är nöjd med att köra BMW och behöver ingen Ferrari som ICA-snubbarna...
Handlar om leverantörer. Den myntan du köpt kommer troligtvis från typ Turkiet eller liknande. Den är ofta osköljd och odlad ute istället för inomhus som den görs i Sverige.
Du som jobbar i branschen borde ha inlogg till Axfood, Menigo och Martin&Cervera. Där hittar du nog mer.
Torkad mynta.
Du får nog starta en ny tråd om du vill diskutera torkad mynta.
Jag fick uppfattningen att det handlade om färsk mynta här.
Dessutom är inte Egypten ”typ Turkiet” för mig, men du kanske har en annan karta?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!