2019-10-24, 19:02
Medlem
Har haft linser i över tio år. I början hade jag också glasögon, men dom blev mest liggande. För ett tag sedan valde jag dock att efter flera år äntligen skaffa glasögon igen. Har nu haft dom ett tag, detta efter att ha skickat tillbaka det första paret pga fel styrka, men jag upplever en sån stor skillnad när jag skiftar mellan linserna och glasögonen. Ska det verkligen vara så?

Som idag, haft linser hela dagen, kom hem och tog på glasögon direkt. Visst, glasögonen är relativt nya, men styrkan är väl mer eller mindre densamma. Känns märkligt. Och så jäkla jobbigt för ögonen.

Någon med erfarenhet som vet?
Citera
2019-10-24, 19:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Någon med erfarenhet som vet?

Jag är inte med på vad du menar, du skriver att styrkan är mer eller mindre samma?

Ja, alltså. Är styrkan på glasögon respektive linserna samma så ska du inte märka av någon skillnad. Är det som i mitt fall, att jag fick linser som jag tyckte var betydligt sämre än mina glasögon, trots att styrkan på glasögon och linserna var samma.

Jag gjorde så jag reklamerade linserna, och det visade sig linserna var feltillverkade, alltså fel styrka. Sedan när jag fick rätt linser alltså med min personliga styrka, då var dom lika bra som mina glasögon.
Citera
2019-10-24, 19:21
Medlem
Kajahs avatar
Har linser på dagarna och glasögon på kvällen. Brukar känns mig lite sjösjuk ett par minuter när jag tagit på mig dom.
Citera
2019-10-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag är inte med på vad du menar, du skriver att styrkan är mer eller mindre samma?

Ja, alltså. Är styrkan på glasögon respektive linserna samma så ska du inte märka av någon skillnad. Är det som i mitt fall, att jag fick linser som jag tyckte var betydligt sämre än mina glasögon, trots att styrkan på glasögon och linserna var samma.

Jag gjorde så jag reklamerade linserna, och det visade sig linserna var feltillverkade, alltså fel styrka. Sedan när jag fick rätt linser alltså med min personliga styrka, då var dom lika bra som mina glasögon.

Styrkan är väl samma glasögon och linser. Men linser märker man ganska direkt om dom fungerar synmässigt pga dom ligger direkt på ögat, samtidigt som glasögonen har en längre tid innan man vant sig med styrkan.

Men, det sega är som jag nämnt att jag redan fått hem linser och glasögon för ett tag sedan. Båda var felinställda då optikern ville öka lite i styrka. Nu är nya linser på, funkar OK, men tycker att det är tufft med glasögonen. Och därför undrar jag om det inte borde vara en enklare övergång när man byter från linser till glasögon?
Citera
2019-10-24, 22:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Styrkan är väl samma glasögon och linser. Men linser märker man ganska direkt om dom fungerar synmässigt pga dom ligger direkt på ögat, samtidigt som glasögonen har en längre tid innan man vant sig med styrkan.

Men, det sega är som jag nämnt att jag redan fått hem linser och glasögon för ett tag sedan. Båda var felinställda då optikern ville öka lite i styrka. Nu är nya linser på, funkar OK, men tycker att det är tufft med glasögonen. Och därför undrar jag om det inte borde vara en enklare övergång när man byter från linser till glasögon?

Okej jag är med. Jag märker ingen skillnad alls om jag skiftar mellan glasögon och linser. Det kan vara individuella skillnader. Jag vet inte mera.

Jag har iofs inte 3D-seende ordentligt, så det kan spela roll i mitt fall. (alltså svårighet att bedöma avstånd rumsligt).
Citera
2019-10-25, 15:11
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:

Det är inte så att du har ett visst brytningsfel? Jag har det själv och tidigare med linser så "jämnar det ut" brytningsfelet men med glasögon känns det annorlunda.
Nu har jag uppgraderat till korrigering mot det på både linser och glasögon då det blivit lite mera men förr funkade det som ovan.
Citera
2019-10-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det är inte så att du har ett visst brytningsfel? Jag har det själv och tidigare med linser så "jämnar det ut" brytningsfelet men med glasögon känns det annorlunda.
Nu har jag uppgraderat till korrigering mot det på både linser och glasögon då det blivit lite mera men förr funkade det som ovan.

Jag har brytningsfel. Tycker dock att optikern borde uppmärksammat vad som krävs?
Citera
2019-12-11, 17:14
Medlem
Fortytwos avatar
Jag blir lite fundersam i samband med ett linsbyte. Rent generellt ska ju linser ha svagare styrka än glasögon, tydligen något med avståndet lins-öga gentemot glas-öga.
Med mina förra linser (satta omkring 0,5 dioptrier svagare än glasögonen) tyckte jag att jag såg rätt dåligt vid noggrannare arbeten, så när min syn dessutom hade blivit 0,5 sämre tyckte jag att det kändes konstigt att optikern förordade samma styrka på linser som tidigare. Nerjusterat och avrundat till närmaste styrka som fanns tillgänglig blev det tydligen ingen skillnad. Jag stod på mig och testar nu de nya som då är 0,5 starkare än mina gamla och jag ser knappt något alls!
Hade han rätt och är jag bara dum som förväntade mig att se lika bra med linser som med glasögon eller? Ligger jag i ett konstigt mellanläge där hoppet åt endera hållet blir för stort? (tror det var 0,5 dioptrier skillnad mellan de olika styrkorna som fanns att få)

Edit: Klåparen som lämnade ut linserna till mig hade blandat ihop höger och vänster på askarna, med det korrigerat så blir också synen bättre (vem kunde ha trott det).
Senast redigerad av Fortytwo 2019-12-11 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in