• 2
  • 3
2019-10-24, 17:32
Medlem
Fönstret ska vara stängt. I stadsmiljö kan det bli buller och avgaser då fönstret öppnas. I vissa lokaler är det förbjudet i princip att ha öppet på grund av ventilationssystem, larm med mera.
Citera
2019-10-24, 19:55
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Vem har rätt att få sin vilja igenom?

Finns inte juridiskt definierat för det mesta. Då kan man stödja sig på den starkes rätt. Kanske går man efter social status eller efter fysisk status. Social status spelar roll om det är en arbetsplats eller en viktig relation. Om inte så finns det starka incitament att skita i att ta hänsyn. Den egna moraliska kompassen får komma in i leken och avgöra. Är man en person som sätter de egna behoven främst eller är det viktigt att visa hänsyn och bli omtyckt av de som är av motsatt uppfattning?

Det existerar inte något rätt eller fel i frågan utan man har ett dilemma mellan människor som måste lösas. Någon instruktionsbok finns inte att tillgå.
Citera
2019-11-14, 12:52
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Jag blir lätt varm och gillar att öppna fönstret lite grann. När man sitter någonstans där andra personer också sitter så uppstår det inte sällan en konflikt. För oftast vill någon annan att det ka vara stängt för att det är för kallt. Men jag klarar inte av att sitta där om det bli för varmt. Vem har rätt att få sin vilja igenom, den som vill ha stängt eller den som vill ha öppet??

Jag brukar tänka såhär. Om jag kommer först till en plats där ingen annan sitter, och jag sedan öppnar fönstret lite så är det jag som bestämmer sedan om det ska vara stängt eller öppet. Eftersom en som kommit först ska bestämma, det är ju ett rättvisetänk. Men likt förbannat kan det bli konflikt då någon annan tycker det blir för kallt. Vem har rätt att få sin vilja igenom?

Ett tillägg. Om personen som vill ha öppet lider av en jobbig lungsjukdom som astma eller kol, gör det någon skillnad??

Detta är INTE en filosofisk fråga. Jag kan enkelt bevisa slutsatsen.

Det finns rätt och fel. tydliga signaler, en mental kompass.. Moral..
Du bryr dig ju inte ens om du skulle få grov kritik vad du ens skrev.
Är du klädlös? ha det stängt?
Är du en liten gnällig flicka på 7år har dina föräldrar uppenbart något plagg att använda då de beslutade hur de skulle uppfostra dig..
Citera
2019-12-20, 00:30
Medlem
gabrielle2s avatar
Handlar nog mest om att kompromissa och oftast är det ju inte frågan om dagar i kyla eller värme.
Jag är varm utav mig och föredrar att ha fönster öppet men kan stå ut med andras önskemål om att ha fönstret stängt bara det inte blir för länge.
Jag kan tex inte sova utan att ha fönstret öppet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in