2019-10-24, 11:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Vem har rätt att få sin vilja igenom, den som vill ha stängt eller den som vill ha öppet??

Den som bestämmer.

Citat:
Om jag kommer först till en plats där ingen annan sitter, ... så är det jag som bestämmer ... Eftersom en som kommit först ska bestämma, det är ju ett rättvisetänk.

Helt fel.
Säg att platsen är ett offentligt bibliotek. Då kan du göra som du vill med fönstret så länge du är ensam på platsen/rummet. Men när någon annan kommer så måste (bör du) anpassa dig efter vad som anses vara normalt.

Ex:
I en stor läsesal i ett bibliotek är någon först in och slår sig ner med ett magasin helt ensam i läsesalen. Hen tänker att eftersom jag är ensam så kan jag öppna alla fönster mitt i den frostiga novembermorgonen och få min favorittemperatur som är kylskåpskallt.

När temperaturen är mellan 6-8 grader så vill flera pensionärer in i läsesalen och tjuvläsa dagstidningar precis som dom brukar göra. Dom går in, huar sig och huttrar till. Några går för att stänga fönstren för det är "så jävla kallt här inne".

Givetvis så har dom efterkommande rätt att stänga fönstren även om dom inte är först till platsen. Det är en offentlig plats där alla skall kunna vara. Det som då bör gälla är vad som är normen (alltså rumstemperatur).

Ex:
Någon sitter helt ensam på en buss ganska långt bak. Det är varmt och hen öppnar fönstret för att få fläkt i ansiktet när bussen kör. Vid nästa hållplats kliver en person på. Naturligtvis sätter sig personen bakom den enda upptagna sittsen och så fort bussen kör iväg så säger hen "Det blååååser, stäng fönstret!!!". Då har den första personen rätt att ha öppet fönstret och fanskapet (gnällapan) kan sätta sig på vilken annan jävla plats hen vill på bussen.

Ex:
En man är hemma hos sig och skall ha dejt med en superpingla. Han gillar att leva i rum som har runt 30-35 grader varmt. Det är värmebölja ute och mannen har en värmekamin i full blås när superpinglan dyker på dörren. Hon kommer naturligtvis önska att kaminen stängs av omedelbart. Men då har mannen sin fulla rätt att säga att han tänker minsann inte ha någon lägre temperatur och slänger in ett nytt vedträ i kaminen. Superpinglan har då sin rätt att förhandla med sig själv om hon skall välja dörren för en snabb sorti.

Citat:
Om personen som vill ha öppet lider av en jobbig lungsjukdom som astma eller kol, gör det någon skillnad??

Nej, samma regler gäller samma för alla så länge inga undantag är angivna för platsen.

Sen har vi det här med empati och hänsyn som folk har mer eller mindre svårt att förstå och det är nog vad som vanligtvis gör att konflikt uppstår.
Citera
2019-10-24, 11:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vad är värst? Frysa eller svettas? Vem plågas mest?

Hatar när öppnafönsterterroristerna hela tiden ska hävda att de inte klarar av att sitta i ett rum över +18 grader.
Väljer själv alla gånger hellre ett varmt klimat över istid. Sommaren 2018 var perfekt förutom att det inte regnade.
Citera
2019-10-24, 11:21
Medlem
Höj elementen .och öppna fönstret, bra kompromiss???
Citera
2019-10-24, 11:30
Medlem
particulum1s avatar
Jag anser att båda har rätt sett från respektive synvinkel och ingen har rätt om synvinklarna ställs mot varandra, dock har ingen fel. Optimalt vore att hitta en temperatur som harmoniserar för båda, dvs en temperatur där du inte tycker det är för varmt där samtidigt den andra inte tycker det är för kallt.

Hur detta åstadkommes rent praktiskt är inget jag kan svara på.
Citera
2019-10-24, 12:22
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jag blir lätt varm och gillar att öppna fönstret lite grann. När man sitter någonstans där andra personer också sitter så uppstår det inte sällan en konflikt. För oftast vill någon annan att det ka vara stängt för att det är för kallt. Men jag klarar inte av att sitta där om det bli för varmt. Vem har rätt att få sin vilja igenom, den som vill ha stängt eller den som vill ha öppet??

Jag brukar tänka såhär. Om jag kommer först till en plats där ingen annan sitter, och jag sedan öppnar fönstret lite så är det jag som bestämmer sedan om det ska vara stängt eller öppet. Eftersom en som kommit först ska bestämma, det är ju ett rättvisetänk. Men likt förbannat kan det bli konflikt då någon annan tycker det blir för kallt. Vem har rätt att få sin vilja igenom?

Ett tillägg. Om personen som vill ha öppet lider av en jobbig lungsjukdom som astma eller kol, gör det någon skillnad??
Temparaturmässigt så gör det inte mycket om det vädrar i fem minuter eller 30.

Den som upplever obehag till följd av kyla, som du orsakar har rätt att begära att du korrigerar din åtgärd. Det är inte den personen som orsakar att du är för varm, det är för att du närmar dig klimakteriet.

Ungefär som att "ingen skulle ha rätt" i en situation där en normalfungerande person sitter och låter som en trumpet, vilket stör andra men denna person väljer att inte sluta för att det är stimulerande.
Citera
2019-10-24, 13:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag blir lätt varm och gillar att öppna fönstret lite grann. När man sitter någonstans där andra personer också sitter så uppstår det inte sällan en konflikt. För oftast vill någon annan att det ka vara stängt för att det är för kallt. Men jag klarar inte av att sitta där om det bli för varmt. Vem har rätt att få sin vilja igenom, den som vill ha stängt eller den som vill ha öppet??

Jag brukar tänka såhär. Om jag kommer först till en plats där ingen annan sitter, och jag sedan öppnar fönstret lite så är det jag som bestämmer sedan om det ska vara stängt eller öppet. Eftersom en som kommit först ska bestämma, det är ju ett rättvisetänk. Men likt förbannat kan det bli konflikt då någon annan tycker det blir för kallt. Vem har rätt att få sin vilja igenom?

Ett tillägg. Om personen som vill ha öppet lider av en jobbig lungsjukdom som astma eller kol, gör det någon skillnad??
Om du har astma så går din hälsa före. Många sitter i illa ventilerade arbetsrum där samma luft cirkulerar runt. Inte alls bra.
Nästa gång säger du till klagaren att ta på sig en tröja/kofta.
Citera
2019-10-24, 13:18
Moderator
Neksnors avatar
Den som vill förändra har att övertyga om det vettiga i att förändra.
Gällande fönstret har den som kommer först i i rummet behöver bara övertyga sig själv om att öppna eller stänga fönstret. För de efterkommande blir det svårare.
Jag förutsätter att ingen av de närvarande äger fönstret.
Citera
2019-10-24, 13:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Den som har minst möjlighet att anpassa sig har rätt.

Sitter någon med en tjock tröja på och kräver att få öppna fönstret är det en idiot.

Sitter någon i en tunnn t-tröja, med en tjock tröja bredvid som den inte vill ta på sig, och kräver att man ska stänga fönstret är det en idiot.

Störst idiot av alla är den som mitt i vintern vill ha ett fönster på glänt och ”smygvädra” när denne inte själv betalar värmeräkningen.
Du skrev vad jag tänkte. Puss på foten som tack att det finns vettigt folk!
Citera
2019-10-24, 13:38
Medlem
Är det inte nästan alltid kvinnor som stänger fönstret och taniga små män? De brukar få rätt för annars utplånas ju de små liven.
Citera
2019-10-24, 14:17
Medlem
Män anpassar sig efter kvinnor och barn som lättare fryser.
Citera
2019-10-24, 16:51
Medlem
Lägg en fis och fråga sedan om det är ok att öppna fönstret
Citera
2019-10-24, 17:23
Citat:

Byt plats med den andra personen då, men det lär du ju knappast göra.
Hade säkert blivit en massa gnäll&gråt isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in