Citat:
Den som bestämmer.
Citat:
Helt fel.
Säg att platsen är ett offentligt bibliotek. Då kan du göra som du vill med fönstret så länge du är ensam på platsen/rummet. Men när någon annan kommer så måste (bör du) anpassa dig efter vad som anses vara normalt.
Ex:
I en stor läsesal i ett bibliotek är någon först in och slår sig ner med ett magasin helt ensam i läsesalen. Hen tänker att eftersom jag är ensam så kan jag öppna alla fönster mitt i den frostiga novembermorgonen och få min favorittemperatur som är kylskåpskallt.
När temperaturen är mellan 6-8 grader så vill flera pensionärer in i läsesalen och tjuvläsa dagstidningar precis som dom brukar göra. Dom går in, huar sig och huttrar till. Några går för att stänga fönstren för det är "så jävla kallt här inne".
Givetvis så har dom efterkommande rätt att stänga fönstren även om dom inte är först till platsen. Det är en offentlig plats där alla skall kunna vara. Det som då bör gälla är vad som är normen (alltså rumstemperatur).
Ex:
Någon sitter helt ensam på en buss ganska långt bak. Det är varmt och hen öppnar fönstret för att få fläkt i ansiktet när bussen kör. Vid nästa hållplats kliver en person på. Naturligtvis sätter sig personen bakom den enda upptagna sittsen och så fort bussen kör iväg så säger hen "Det blååååser, stäng fönstret!!!". Då har den första personen rätt att ha öppet fönstret och fanskapet (gnällapan) kan sätta sig på vilken annan jävla plats hen vill på bussen.
Ex:
En man är hemma hos sig och skall ha dejt med en superpingla. Han gillar att leva i rum som har runt 30-35 grader varmt. Det är värmebölja ute och mannen har en värmekamin i full blås när superpinglan dyker på dörren. Hon kommer naturligtvis önska att kaminen stängs av omedelbart. Men då har mannen sin fulla rätt att säga att han tänker minsann inte ha någon lägre temperatur och slänger in ett nytt vedträ i kaminen. Superpinglan har då sin rätt att förhandla med sig själv om hon skall välja dörren för en snabb sorti.
Citat:
Nej, samma regler gäller samma för alla så länge inga undantag är angivna för platsen.
Sen har vi det här med empati och hänsyn som folk har mer eller mindre svårt att förstå och det är nog vad som vanligtvis gör att konflikt uppstår.